پاکستان حمایت کند کشور "خالستان" را تشکیل خواهیم داد

8:05 - 05 مهر 1395
کد خبر: ۲۲۴۷۹۵
"امرجیت سنگ" رهبر سیک‌ها در ایالت پنجاب هند گفت: اگر پاکستان به لحاظ سیاسی و دیپلماتیک از ما حمایت کند به زودی جنبش خالستان در ایالت پنجاب هند پیروز خواهد شد.
پاکستان حمایت کند کشور به گزارش سرویس بین الملل امرجیت سنگ رهبر سیک‌ها و از طرفداران جنبش تشکیل کشور خالصتان در مصاحبه با خبرنگاران در نیویورک اظهار داشت: اگر پاکستان به لحاظ سیاسی و دیپلماتیک از ما حمایت کند به زودی جنبش خالصتان در ایالت پنجاب هند پیروز خواهد شد.
 
وی افزود: معبد سیک‌ها در سراسر دنیا مرکز فعالیت سیاسی برای تشکیل خالستان خواهد شد.
 
امرجیت سنگ تأکید کرد: در پنجاب ارتش هند تمام خانواده و نزدیکان سیک‌های عضو جنبش خالستان را قتل‌عام کرد و همین موضوع در کشمیر نیز پیگیری می‌شود.
 
سنگ گفت: با زور نمی‌توان جنبش‌های آزادی‌خواه را سرکوب کرد و حمله به پایگاه هند در کشمیر یک دسیسه از پیش تعیین شده برای ایجاد اختلاف بین جنبش‌های آزادی‌خواه در پنجاب و کشمیر بود.
 
وی افزود: جنبش‌های آزادی‌خواه در کشمیر،«ناگالند»،«منی لند»،شرق پنجاب(خالستان) آغاز شده و معترضان از عملیات مسلحانه نیز دریغ نخواهند کرد.
 
به گزارش دیلی پاکستان، امرجیت سنگ هشدار داد اگر هند خواستار امنیت است باید با تشکیل کشور خالستان و آزادی کشمیر موافقت کند.
 
سنگ تصریح کرد: سیک‌ها نمی‌خواهند با هندوها زندگی کنند و گرچه در سال 1947 آنها به تحریک هند، مسلمانان را کشتند اما از سال 1984 جنبش‌ آزادی خالستان و کشمیر با یکدیگر متحد هستند.
 
وی افزود: اگر هند از جدایی‌طلبان بلوچ حمایت می‌کند و حاضر است به آنها پناهندگی دهد، پاکستان نیز باید از جنبش خالستان پشتیبانی کند.
 
امرجیت سنگ اظهار داشت: به دنبال دریافت کمک مالی و نظامی از پاکستان نیستیم فقط حمایت سیاسی این کشور را می‌خواهیم و در عوض اجازه نخواهیم داد هند قرارداد «سندطاس» را نادیده بگیرد و سهم آب پاکستان را ببندد.
 
وی افزود: جوهر لعل نهرو و گاندی متعهد شدند که یک ایالت جدا برای سیک‌ها تشکیل خواهد شد و کسی آنها را مجبور نمی‌کند به قوانین دین هندو عمل کنند اما هرگز به این موضوع عمل نشد بنابراین رهبران ما چاره‌ای جز راه‌اندازی جنبش خالستان نداشتند.
 
در حمله به مقر ارتش هند در کشمیر بیشتر سیک‌ها کشته شدند و آنها جنگجوترین قوم در هند هستند که بیشتر سربازان ارتش را تشکیل می‌دهند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *