فروش تسلیحات آمریکا به سعودی؛ واشنگتن درصدد تحمیل طرح کِری به یمن

15:54 - 03 مهر 1395
کد خبر: ۲۲۴۴۲۸
تصمیم آمریکا برای فروش یک میلیارد دلار تسلیحات به رژیم سعودی همزمان با کشتار یمنی‌ها در «الحدیده» توسط این رژیم، نشان می دهد که واشنگتن قصد تحمیل طرح به اصطلاح صلح کِری به یمنی‌ها را دارد.
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از مهر، باوجود تداوم جنایت‌های عربستان در یمن، اعضای مجلس سنای آمریکا اخیرا با اکثریت آراء لایحه فروش سلاح های این کشور به عربستان به ارزش یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار را تصویب کردند.

سناتورهای موافق با طرح فروش سلاح به عربستان اعلام کردند که این کشور هم پیمان خوب آمریکا در طول سالیان دراز بوده است و باید این روابط خود با ریاض را حفظ کرد. این در حالی است که ماه گذشته میلادی نیز مقامات آمریکایی از تصمیم خود برای فروش بیش از ۱۳۰ دستگاه تانک «آبرامز» و ۲۰ خودروی زرهی و تجهیزات دیگر به عربستان خبر داده بودند.

از زمان آغاز تجاوز نظامی عربستان سعودی به مردم بی گناه و بی دفاع یمن از حدود ۱۹ ماه پیش، ایالات متحده آمریکا از حامیان اصلی این تجاوز بوده و هست. حمایت های واشنگتن از عربستان سعودی در تجاوز نظامی این کشور به یمن طی این مدت، تنها به ارائه حمایت های سیاسی محدود نشد، بلکه از لحاظ تجهیز نظامیان سعودی به پیشرفته‌ترین تسلیحات جنگی نیز این حمایت ها ادامه پیدا کرد.

در حال حاضر دیگر بر هیچکس پوشیده نیست که جنایتکاران سعودی با سلاح های آمریکایی مردم بی دفاع یمن را به خاک و خون می کشد. در شرایط کنونی حتی خودِ آمریکایی‌ها نیز با گذشت ۱۹ ماه، دیگر نمی توانند وجود تسلیحات این کشور در دستان سعودیها برای کشتار مردم یمن را انکار کنند.

درست به همین دلیل است که اخیرا سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سؤالی در خصوص چرایی استفاده عربستان از تسلیحات آمریکایی در جنگ علیه یمن، تصریح کرده است: «ما طبق قراردادهای نظامی امضا شده میان دو طرف این تسلیحات را به عربستان واگذار کردیم و هیچ مسئولیتی در قبال اینکه آنها در کجا از این تسلیحات بهره برداری کرده و می کنند، متوجه واشنگتن نیست».

عربستان سعودی از مدت‌ها پیش تلاش می کند تا به نحوی از باتلاقی که در یمن برای خود ایجاد کرده است، رهایی یابد. پس از آنکه امارات نیز رژیم سعودی را در حملات بی‌وقفه به یمن تنها گذاشت، مقامات ریاض تلاش های جدی تری را برای خروج از باتلاق یمن آغاز کردند. سعودیها برای تحقق این خواسته خود طرح ۴ ماده ای را ارائه کردند.

محورهای اصلی این طرح به شرح ذیل هستند؛

۱- نیروهای نظامی از شهر صنعا پایتخت یمن و شهرهای مهم و راهبردی خارج شوند.

۲- سلاح های سنگین و موشک های انصارالله و متحدان آن به طرف سومی تحویل داده شود.

۳- دولت وحدت ملی یمن باید به امنیت و عدم نقض قوانین بین المللی احترام بگذارد.

۴- دولت وحدت ملی توزیع هر نوع سلاحی که همسایگان یمن را تهدید می کند، ممنوع گرداند.

ارائه طرحی به منظور پایان جنگ در یمن آن هم توسط مسئولان رژیم سعودی در وهله اول این پیام را مخابره می کند که ریاض از تحقق اهداف از پیش تعیین شده خود برای یورش نظامی به مردم بی دفاع یمن ناامید شده است.

با این حال، شورای عالی سیاسی یمن مخالفت خود با این طرح را به صورت رسمی اعلام و تأکید کرد که عربستان سعودی با چنین طرحی از یک سو به دنبال خلع سلاح ارتش و کمیته های مردمی یمن بوده و از سوی دیگر برای تقویت گروه های تروریستی ـ تکفیری در این کشور تلاش می کند.

در هر صورت این طرح مورد موافقت شورای عالی سیاسی یمن به عنوان اصلی ترین مرجع سیاست‌گذاری حال حاضر در این کشور، واقع نشد. پس از عدم موافقت یمنی‌ها با این طرح، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا با حضور در شهر «جده» عربستان در یک نشست چهارجانبه با سران ریاض، ابوظبی و لندن شرکت کرد. وزیر خارجه آمریکا در این نشست طرح به اصطلاح صلح خود برای پایان بحران یمن را ارائه کرد.

طرح وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا طبق اعلام رسمی وی دارای ۳ بند اساسی است؛

۱-تشکیل فوری دولت وحدت ملی در یمن که قدرت در میان طرف ها تقسیم شود.

۲- نیرو های أنصارالله از صنعا و مناطق کلیدی عقب نشینی کنند.

۳-همه تسلیحات سنگین از جمله موشک های بالستیک از أنصارالله و نیرو های متحد آن ها به طرف ثالث انتقال پیدا کند.

همانگونه که از بندهای ذکر شده در طرح جان کری پیداست، این طرح کاملا جانبدارانه تنظیم شده و تنها یک هدف را دنبال می کند و آن چیزی نیست جز به زانو درآوردن «أنصارالله» یمن و کمیته های مردمی این کشور. «یگان موشکی» وابسته به انصارالله و ارتش یمن در واکنش به طرح جان کری، در پیامی که سخنگوی این جنبش، آن را در صفحه رسمی خود در فیسبوک منتشر کرد، نوشت: «کسی که به گرفتن سلاح ما چشم طمع دارد ما نیز به گرفتن جان وی طمع خواهیم کرد».

در پیام انصارالله و ارتش یمن آمده بود: «نیروهای موشکی با تمامی اعتماد و اطمینان خود اعلام می‌کنند که علاوه بر داشتن اراده جنگ و مبارزه، توانایی‌ها و امکانات لازم را برای مقابله با ائتلاف سعودی در اختیار دارند و تلاش‌های خود را در تمامی سطوح افزایش خواهند داد تا اقتدار ملی را که ساخت موشک‌های جدید از واجبات آن است برای مقابله با متجاوزان حفظ کنند».

ایالات متحده آمریکا با ارائه این طرح صرفا جانبدارانه با یک تیر دو نشان را هدف قرار دهد؛ اول اینکه مصالح و منافع متحد استراتژیک خود در منطقه یعنی عربستان سعودی را تأمین کند و دوم اینکه زمینه مناسب برای خروج ریاض از باتلاق یمن را فراهم آورد.

با این حال هوشیاری شورای عالی سیاسی در یمن موجب شد تا تیر ایالات متحده به سنگ خورده و هیچگونه مذاکره ای میان دو طرف در خصوص طرح ارائه شده از سوی آمریکا آغاز نشود؛ مذاکراتی که بدون شک در صورت انجام، تنها هدف آن امتیازگیری از یمنی‌ها می‌بود تا حل و فصل بحران این کشور.

آنچه که در ابتدا سعودیها و سپس آمریکایی ها را به فکر ارائه طرح های مختلف برای برون رفت از باتلاق یمن انداخت، تشکیل «شورای عالی سیاسی» در این کشور بود. سعودیها و هم‌پیمان آنها یعنی ایالات متحده هیچگاه گمان نمی کردند که احزاب و جریان های سیاسی یمن به ویژه «أنصارالله» و «کنگره ملی» به توافقی دست پیدا کنند که حاصل آن تشکیل شورای عالی سیاسی بشود.

پس از مورد مخالفت قرار گرفتن طرح «جان کری» وزیر خارجه آمریکا برای حل و فصل بحران یمن که در واقع با نیت دیگری ارائه شده بود، مجلس سنای ایالات متحده با اتفاق آراء طرح فروش تسلیحات به عربستان سعودی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار را تصویب کرد. در واقع هدف اصلی واشنگتن از تصویب این طرح، اعمال فشار بر «شورای عالی سیاسی» یمن برای پذیرفتن طرح جان کری است.

درست همزمان با این تصویب این طرح، جنگنده های رژیم سعودی با تسلیحات آمریکایی مناطقی در استان الحدیده را هدف حملات هوایی سنگین خود قرار دادند؛ حملاتی که یکی از بزرگترین فجایع ۱۹ ماه گذشته را آفرید و طی آن ۲۵ نفر شهید و ۵۰ تَن دیگر زخمی شدند.

تصویب طرح فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی توسط مجلس سنای آمریکا این حقیقت تلخ را برای افکار عمومی به اثبات رساند که آمریکایی‌ها به صورت مستقیم در کشتار مردم بی دفاع یمن نقش آفرینی می کنند.

نکته دیگری که در این زمینه حائز اهمیت به نظر می رسد این است که ریاض دیگر از قدرت خود برای به زانو درآوردن مردم یمن کاملا ناامید شده و دست گدایی در مقابل واشنگتن دراز کرده تا بدین ترتیب با تجهیز بیش از پیش ارتش خود، بارقه امیدی برای غلبه بر یمنی‌ها در میان نظامیانش به وجود آورد.

در هر صورت، به نظر می رسد که تلاش ریاض و همچنین هم‌پیمانان آن برای ارائه طرح های سریالی به منظور خروج از باتلاق یمن همچنان ادامه داشته باشد. بدون شک آنچه که موجب شده تا حملات ددمنشانه سعودیها به یمن پس از 19 ماه همچنان ادامه یابد، سکوت سنگین همراه با حمایت جامعه جهانی از این حملات بوده است؛ حملاتی که سِر تحولات میدانی در یمن نشان می دهد که تاکنون هیچیک از اهداف استراتژیک ریاض در یمن را محقق نکرده اند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *