شهرسازی کره ای ها در حوالی تهران

12:37 - 03 مهر 1395
کد خبر: ۲۲۴۳۶۹
در حالی که دولت اعلام کرده 300 هزار واحد مسکن مهر فاقد خدمات اجتماعی نظیر آب، برق و گاز هستند شهر جدید خوارزمی در جنوب تهران با کمبود آب و مشکلات اقتصادی پایتخت با چه توجیهی ساخته می شود.
به نقل از شهر فردا، سعید غدیری کارشناس مسکن گفت: شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید بنا دارد تا 10 شهر جدید را با رویکرد مردم محور بنا کند، یکی از این شهر ها شهر جدید خوارزمی است که به عنوان  نسل دوم شهرهای جدید به وسعت 500 هکتار در اراضی جنوب شرق شهر تهران و در مجاورت شهر شریف‌آباد و با فاصله تقریبی 50 کیلومتری از کلانشهر تهران در دست احداث و طراحی است.

وی افزود: هیئت سرمایه‌گذاری کشور کره جنوبی به همراه مجری شهر جدید خوارزمی و مشاور تهیه کننده طرح جامع این شهر جدید قرار است عملیات شهرسازی در جنوب شرقی تهران را با سرمایه گذاری 900 میلیون یورویی کره ایها دنبال کنند.

این کارشناس خاطر نشان کرد: ساخت شهر جدید در کنار پایتخت در دولتهای گذشته نیر سابقه داشته است اما  کارنامه شهرهای جدید که عمدتا ماهیت سکونتگاهی داشته اند ،هیچگاه موفقیت نداشته و همواره به لحاظ اقتصادی وابسته به شهرهای مادر بوده اند .

غدیری گفت: حتی شهر اندیشه در استان البرز نیز با آنکه توانست جمعیت مقبولی در خود جای دهد همچنان وابسته به تهران و کرج است و ماهیت اقتصادی مستقلی برای آن تعریف نشده است.

این کارشناس با اشاره با مشکلات کلان شهر تهران گفت: اکنون پایتخت علاوه بر مشکلات عدیده اقتصادی با معضلاتی نظیر آلودگی هوا، کمبود منابع آب و همچنین مهاجر پذیری روبرو ست لذا ساخت شهر جدید ولو با سرمایه گذاری اولیه کره ای ها مستقل از شهر مادر و تهران نیست.

وی ادامه داد: بر اساس سیاستگداری های صورت گرفته قرار است شهرهای جدید با رویکرد مردمی جدید اداره شود؛ به این معنا که سرمایه های سرگردان به سمت این شهرها هدایت شود و با سرمایه گداری مردمی اداره شهر بدون آنکه بار مالی متوجه دولت و مدیریت تهران کند پیش برود، اما باید پرسید کارکرد اقتصادی شهر جدید چه خواهد بود؟

غدیری تاکید کرد: تجارب موفق دنیا و داخل کشور نشان داده وقتی ایجاد شهر جدید  توفیق خواهد داشت که با ماهیت اقتصادی مستقل معاش کند در حالیکه شهر خوارزمی در جنوب شرقی تهران در خود نه کارخانه بزرگ و نه شهرک صنعتی قدرتمندی دارد که بتواند ماهیت خوابگاهی اخذ نکند.

این کارشناس شهری همچنین گفت: در حال حاضر کلانشهر تهران که در خود جمعیت  روزانه قریب 14 میلیون نفر را در خود جای داده است، برای عمران و نوسازی نیازمند بودجه فراوانی است که به علت عدم پرداخت بدهی دولت به شهرداری بابت مترو و یارانه بلیط با مشکلات زیادی همراه بوده است؛ بنابراین اگر راهکاری برای استفاده از سرمایه های مردمی برای عمران و اداره شهری هست چرا برای حل مشکلات پایتخت وسایر کلانشهرها هم بکار گرفته نمی شود.

وی ادامه داد: هم اکنون بیش از 300 هزار واحد مسکونی در  پروژه مسکن مهر فاقد خدمات اجتماعی نظیر آب برق گاز و نفت هستند  و وزارتخانه های نفت، نیرو و ارتباطات معتقدند که بستر ارائه خدمات شهری به شهرهای جدید را ندارند در چنین شرایطی شهر جدید خوارزمی در چه بستری خدمات اجتماعی در یافت خواهد کرد.

غدیری تاکید کرد:  تا زمانی که از منظر اقتصادی هدفگذاری دقیقی برای شهرهای جدید صورت نگیرد این طرح ها با استقبال مردمی روبه رو نخواهند شد.

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *