رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تا پایان سال شاهد ورود هواپیماهای جدید خواهیم بود/ ایران ایر، مادر هوانوردی کشور است

23:20 - 01 مهر 1395
کد خبر: ۲۲۳۹۸۱
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
وزیر راه و شهرسازی گفت : تحویل هواپیماها از همین امسال شروع می شود و امیدواریم در پاییز و اوایل زمستان بتوانیم اولین هواپیما را وارد ایران کنیم.
به گزارش گروه اقتصاد ؛ عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در خبر 21 شبکه یک سیما گفت : توافق کلی که با ایرباس داریم برای حدود 118 فروند هواپیما ،  با ATR برای 20 فروند هواپیما و با بوئینگ برای چیزی حدود 108 فروند هواپیماست که باید طی هشت سال تحویل ما شود ، لذا درخواست مجوز از اوفک شده (دفتر کنترل دارایی های خارجی آمریکا( شده و با این مجوز ما بعد از چهل سال تحریم خرید بوئینگ مجددا می توانیم مستقیما بوئینگ را بخریم و این اتفاق بزرگی در صنعت هوانوردی و عالم تجارت است.
آخوندی گفت : من فکر می کنم ما به تدریج تمام مجوزهای لازم را می گیریم و همانطور که قبلا گفته ام درخواست این مجوزها خواست  بازار جهانی است.
وزیر راه و شهرسازی درباره زمان تحویل هواپیماها گفت : بر اساس قرارداد کلی تحویل هواپیماها از سال 2016 تا هشت سال است و بلافاصله پس از این مجوز اوفک مراحل بعدی قرارداد طی می شود و تحویل هواپیماها از همین امسال شروع می شود و امیدواریم در پاییز و اوایل زمستان بتوانیم اولین هواپیما را وارد ایران کنیم.
آخوندی درباره خبر برخی رسانه در خصوص تحویل تدریجی هواپیماها گفت : اساسا تولید هواپیما سفارشی است و این مقدار هواپیما اصلا در هیچ جای جهان آماده تحویل وجود ندارد و به تدریج مجوزها صادر می شود و هواپیماها به ما تحویل داده می شوند.
وی افزود : سری اول تحویل هواپیماها از هر دو شرکت بوئینگ و ایرباس است، ما دو قرارداد مستقل داریم ، یک قرارداد با ایرباس و یک قرار داد با بوئینگ و از هر دوی آن ها هواپیما دریافت می کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت : با صدور مجوز فروش هواپیما به ایران این فضا برای شرکت های هواپیمایی ایران فراهم می شود که هم با ایرباس و هم با بوئینگ برای خرید هواپیما وارد مذاکره شوند و خرید کنند ، البته این خرید اول توسط ایران ایر صورت گرفته ولی این چراغ سبزی است برای آنکه تمام خطوط های هواپیمایی ایرانی بتوانند این خرید را انجام دهند.

آخوندی افزود این توافق ایران ایر بوده اما همزمان بقیه خطوط های هواپیمایی کشور هم در حال مذاکره با بوئینگ ، ایرباس و بقیه تولید کنندگان هواپیما هستند و در واقع آن ها نیز مذاکرات خودشان را دارند.

وزیر راه و شهرسازی  در پاسخ به سوالی مبنی بر صدور مجوز برای دراختیار گرفتن هواپیماهای دست دوم با عمر کوتاه گفت : ما یک شرطی گذاشتیم که تمام شرکت های هواپیمایی که می خواهند هواپیما وارد کنند ، باید هواپیماهایی باشد که سال ساخت آن ها بعد از سال 2000 باشد ، ولی چون اعتقاد داریم باید مستقیم خرید کنیم تا تمام پشتیبانی های بعدی را داشته باشیم ، نیاز به مجوز دارد و با صدور این مجوز اخیر سد شکسته شد و الان به همه مجوز داده خواهد شد.

آخوندی درباره روش پرداخت پول هواپیماها گفت : سیستم خرید ما به صورت اجاره به شرط تملیک است و یک شرکت تامین کننده مالی وارد می شود و خرید را انجام می دهد و به صورت اجاره به شرط تملیک به ما واگذار می کند و مدل خرید هواپیما با مدل معمولی که ما در خرید کالاهای دیگر داریم متفاوت است بنابراین با کمترین مشکل در نقل و انتقال پول مواجه هستیم.

وزیر راه و شهرسازی درباره تضمین این خرید نیز یادآور شد که کلیه تضمین ها را ایران ایر می دهد و این یک خرید بازرگانی است و دولت وارد بحث تضمین مالی قرارداد نمی شود.

وی درباره خرید هواپیما از میتسوبیشی نیز گفت : یک شرکت ایرانی در حال مذاکره با میتسوبیشی برای خرید هواپیماست و این مذاکرات نیز مسیر خود را طی می کند.

آخوندی درباره سختی ها و طولانی شدن مذاکرات خرید هواپیما گفت : اسرائیل بزرگترین دشمن ماست و لابی اسرائیل بر علیه ما اقدامات گسترده ای انجام می دهد و این یک نکته مهم است که باید مد نظر ما باشد.نکته دیگر اینکه یک بی تدبیری را در ده سال گذشته داشتیم و عمده بازار ایران را تحویل بقیه شرکت ها دادیم و این خالی شدن جای ایران نکته بسیار مهمی است و این جایی که خالی شده توسط دیگران پر شده و این کسانی که این جای خالی را پر کردند و آسمان ایران را از ایران گرفتند ، به راحتی ساکت نمی شوند و بر علیه ما اقدامات گسترده ای را انجام می دهند و جنگ تجاری در ماجرای خرید هواپیما جریان دارد.
وی افزود : ما چهل سال است که از بوئینگ خرید مستقیم نکرده ایم و اولین خرید ما از بوئینگ سال 1345 بوده است و بعد از پنجاه است که بار دیگر وارد خرید بزرگ می شویم و کسانی که این بازار را گرفتند و دلال شدند و معاملات ما را واسطه گری کردند فکر نکنید که به راحتی ما را راحت می گذارند.
وزیر راه و شهرسازی گفت : در این ده سال که ارتباط ما با دنیا بعد از تحریم ها قطع شد ، حالا هم ما آن ها را نمی شناسیم و هم آن ها ما را نمی شناسند و مسائل تکنیکی نیز باید مد نظرمان باشد و سر جمع این مسائل باعث می شود این معاملات با گرفتاری ها انجام شود ولی من همواره خوشبین بودم و فکر می کردم که باید با حوصله تک تک این گره ها را باز کنیم و در برابر اسرائیل و متحدانش بایسیتم و در برابر کسانی که بازار را از ایران گرفته اند باید مقاومت کنیم.

آخوندی افزود : ما بحث های تامین مالی و بحث های قراردادی را پیش بردیم و هفته آینده ادامه مذاکرات با ایرباس برای نهایی کردن بحث های قراردادی انجام می شود و عمده مسائل فنی انجام شده و امیدواریم بتوانیم زودتر قرارداد را با ایرباس و بوئینگ قطعی کنیم ولی باید بدانیم که این یک کار فرآیندی است و این فرآیند یک راه نرفته است لذا هزاران نکته ای که پیش بینی نشده ممکن است پیش آید ولی ما هیچ وقت مایوس نمی شویم.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نیروی انسانی در ایران ایر برای کار روی هواپیماهای جدید آماده هستند یا خیر ، گفت : خوشبختانه ایران ایر یک شرکت مسلط است و این شرکت مادر هوانوردی ایران بوده و این شرکت در سال 1345 بازار جهانی داشته و ما متاسفانه بخش عمده ای از بازار جهانی را از دست داده ایم و ما با این خرید باید سهممان را از بازار جهانی به دست آوریم.

آخوندی درباره احتمال افزایش نرخ بلیت پس از نوسازی ناوگان گفت : ما قیمت ها را کاملا را رقابتی کردیم و خوشبختانه در سیستم های رقابتی در وقت های غیر پیک ، الان قیمت ها به شدت کاهش پیدا کرده است و ما همچنان بر رقابتی بودن بازار و منافع مشتریان تاکید داریم.

آخوندی در پایان اظهار امیدواری کرد که بتوانیم تمام 60 فرودگاه کشور را نیز فعال کنیم.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *