کاو‌ش‌های جدید در منطقه مسکونی 200 هکتاری شهر سوخته/ تعیین نتایج آزمایش‌ها تا دو ماه آینده

16:51 - 24 آذر 1393
کد خبر: ۲۲۳۸۸
خبرگزاری میزان: مدیرکل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان گفت: حفاری‌ها و کاوش‌های جدید در شهر سوخته در یک منطقه مسکونی به مساحت 200 هکتار صورت می‌گیرد و تا دو ماه آینده نتیجه آزمایش‌ها برای تست فرضیه های متفاوتی که در خصوص این شهر مطرح است، مشخص می‌شود.

: مدیرکل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان گفت: حفاری‌ها و کاوش‌های جدید در شهر سوخته در یک منطقه مسکونی به مساحت 200 هکتار صورت می گیرد و تا دو ماه آینده نتیجه آزمایش ها برای تست فرضیه های متفاوتی که در خصوص این شهر مطرح است، مشخص می‌شود.

علی‌رضا شهبخش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی میزان با اشاره به این که پایگاه پژوهی بمپور در استان سیستان و بلوچستان بر مرمت قلعه بمپور تاکید دارد، اظهار کرد: تلاش ما بر این است که در فرآیند مرمت این قلعه، ورودی ها و خروجی های مشخص شود تا گردشگران با مشخص شدن مسیر هنگام بازدید شبانه دچار مشکل نشوند.

وی با تاکید بر ساماندهی نورپردازی قلعه باستانی بمپور در هنگام شب، عنوان کرد: در گذشته به موضوعاتی چون سهولت استفاده گردشگران توجه کافی نشده بود، اما با مرمت قلعه که با استفاده از پروپوزال خاص آن صورت می گیرد مشکلات گذشته برطرف می شود.

تعیین حریم قلعه باستانی بمپور

شهبخش به تعیین حریم این قلعه باستانی اشاره کرد و گفت: با تعیین حریم از انجام اقدامات غیر اصولی و ندانم کاری ها جلوگیری می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که سه مورد از اقدامات تحقیقاتی در شهر سوخته سیستان به طور کامل جدید است، گفت: تا دو ماه آینده نتیجه آزمایش ها برای تست فرضیه های متفاوتی که در خصوص شهر سوخته مطرح شده است، مشخص خواهد شد.

مدیر کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان در پایان تاکید کرد: با توجه به متفاوت بودن بخشی از کاوش ها و نیز ورود محافل آکادمیک به این موضوع به نظر می رسد نتایج نهایی در خصوص شهر سوخته بسیار متفاوت باشد.

شهبخش افزود: حفاری ها در شهر سوخته در یک منطقه مسکونی به مساحت 200 هکتار صورت می گیرد.

شاخص‌های جدید برای مطالعه شهری باستانی

وی به مطالعات انسانشناسی در مورد این شهر باستانی اشاره کرد، گفت: این نوع مطالعات در کاوش های گذشته یا وجود نداشته است یا این که در یک بازه زمانی طولانی انجام شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان مطالعات پزشکی و سلامت را نیز در کاوش های شهر سوخته، متفاوت ارزیابی کرد و گفت: از 6 شاخص مورد بررسی سه شاخص ذکر شده کامل جدید است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *