چگونگی پیگیری سوء استفاده از عکس‌های خصوصی در فضای مجازی

11:33 - 01 مهر 1395
کد خبر: ۲۲۳۸۱۹
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
برخی سودجویان با سوء استفاده از عکس‌های برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی، به ساخت صفحات جعلی با عکس این افراد اقدام می‌کنند.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، برخی از جرایمی که در فضای مجازی و در بستر اینترنت رخ می‌دهد کلاهبرداری، سرقت اطلاعات، مزاحمت‌های اینترنتی، فروشگاه‌های کاذب و ... است.

این جرایم در حالی رخ می‌دهد که همزمان با رشد و گسترش فضای مجازی در کشور هر روز شاهد گسترش ارتکاب این دست جرایم در کشور و متعاقبا نقض حریم خصوصی افراد هستیم، عواملی که توالی فاسد زیادی را در پی خواهد داشت.

اما یکی از شایع ترین این جرایم سوء استفاده از عکس‌های خصوصی و شخصی افراد است. به عبارتی دیگر درست است که در برخی از برنامه‌های موجود مانند تلگرام و اینستاگرام امکان دسترسی به شماره تلفن افراد وجود نخواهد داشت اما باید بیان داشت عکس های کاربران این فضاها در معرض سواستفاده خواهد بود.

برخی سودجویان با سوء استفاده از عکس‌های برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی، به ساخت صفحات جعلی با عکس این افراد اقدام می‌کنند و از این راه با انتشار مطالب خلاف قانون اقدام به انجام اعمال خلاف خود می‌نمایند.

قربانیان این جرایم

اما قربانیان این نوع از جرایم بیشتر خانم‌ها هستند، لذا افراد باید از قرار دادن عکس‌های خود بر روی پروفایل شخصی شان و نیر قرار دادن آنها در صفحات اجتماعی همچون فیس بوک و اینستاگرام خودداری کنند.

نحوه اقدام قانونی

اما چنانچه قربانی این نوع از جرایم و سواستفاده ها توصیه به جند نکته قابل توجه است:

اول، اقدام به جمع آوری دلیل کنید، به عبارتی دیگر اعمال خلافی که به نام یا با عکس شما صورت می گیرد را از طریق مقتضی مانند گرفتن اسکرین شات جمع آوری کنید.

دوم، عکس‌های شخصی را به سرعت از صفحات اجتماعی بردارید.

سوم، به دادسرای جرایم رایانه‌ای مراجعه کنید و با ثبت شکایت خود برخورد با متجاوزان به حریم خصوصی را خواستار شوید.

چهارم، پیشگیری از وقوع اتفاق همواره بایستی مورد توجه افراد باشد چه اینکه بسیاری از مسائل و مشکلات حقوقی در اثر عدم رعایت احتیاطات قانونی و لازم رخ می دهد. لکن افراد با قرار ندادن عکس ها و فیلم های شخصی خود در فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی تا حدود بسیار زیادی می توانند از وقوع بسیاری از این دست جرایم پیشگیری کنند و به نوعی خود حافظ حقوق خود باشند.

یاسر میرزاجعفری




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *