مبارزه با فساد باید از دغدغه‌های جدی دستگاه‌های مسئول در کشور باشد

15:16 - 24 آذر 1393
کد خبر: ۲۲۳۷۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
خبرگزاری میزان: معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال و شورای قضایی استان کرمان گفت: مبارزه با پدیده فساد از دغدغه‌های جدی و چالش‌های مهم بسیاری از کشورهای در حال توسعه و ایران است.

: معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال و شورای قضایی استان کرمان گفت: مبارزه با پدیده فساد از دغدغه‌های جدی و چالش‌های مهم بسیاری از کشورهای در حال توسعه و ایران است.

به گزارش ، احمد تویسرکانی در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال و شورای قضایی استان کرمان با بیان این موضوع که جلوه های فساد متفاوت و متعدد است گفت: مبارزه با پدیده فساد از دغدغه های جدی و چالش های بسیار مهم بسیاری از کشورهای در حال توسعه و کشور ما است.

وی با اشاره به این موضوع که تعرض به بیت المال می تواند زمینه ساز سایر فسادها باشد، حفاظت از حقوق بیت المال را بسیار مهم خواند و افزود: تصرفات اراضی و تغییر کاربری ها سرمایه های عظیم کشور را تهدید می کند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان ضرورت حفظ کاربری اراضی زراعی و نقش آن در استقلال اقتصادی کشور و لزوم نگاه کلان و حساسیت حفظ منابع ملی، افزود: دستگاه های اجرایی نباید در حوزه تغییر کاربری ها توجه صرف به منافع اقتصادی و درآمدزایی دستگاه خود داشته باشند و با نگاه ملی در حوزه حفظ کاربری اراضی کشاورزی، مصلحت عمومی جامعه را مدنظر قرار دهند.

وی با بیان اینکه هم اکنون در راستای مبارزه با فساد و ارتقاء سلامت اداری در سازمان ثبت از تکنولوژی و فناوری های روز استفاده می شود افزود: حذف بیش از 30 نوع اوراق بهادار و جایگزینی نرم افزار های کاربردی در فضای مجازی با امکان نظارت و پیگیری بر خط و همچنین احراز هویت های اشخاص حقیقی و حقوقی به صورت برخط درجهت تنظیم اسناد از اقدامات این سازمان در راستای جلوگیری از فساد بوده است.

معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تاکید بر اینکه تثبیت مالکیت ها وظیفه ذاتی سازمان ثبت است، به اقدامات این سازمان در جهت اصلاح فرایندها و استفاده از فناوری های نوین در ارائه خدمات و ایجاد بانک های اطلاعاتی گفت: اقدامات موثری در این سازمان جهت جلوگیری از جرائمی نظیر جعل و زمین خواری صورت گرفته و زیر ساخت های لازم به منظور توسعه تثبیت مالکیت های اشخاص حقیقی و حقوقی انجام شده است.

وی با اشاره به انجام کاداستر شهری توسط سازمان ثبت اسناد و املاک و نقش و تاثیر آن در مدیریت املاک و مالکیتها در کشور بیان داشت: سازمان ثبت با ایجاد سستم کاداستر شهری و صدور اسناد مالکیت تک برگ بر اساس این سیستم ضمن به روز رسانی بانکهای اطلاعاتی خود از سوء استفاده های گوناگونی نظیر جعل اسناد مالکیت و تصرفات غیر قانونی جلوگیری کرده است.

تویسرکانی افزود : مدیران بخش های متولی امور بیت المال و دستگاه های مجری حفاظت از اراضی ملی نیز باید در جهت تثبیت محدوده مالکیت های دولتی قدم برداشته و ضمن شناسایی اراضی تحت مسئولیت خود، اطلاعات مورد نظر را جهت جانمایی در بانک اطلاعات املاک و کاداستر سازمان ثبت ارایه دهند تا علاوه بر حفظ حقوق مردم ، مالکیت دولت نیز از تعدی مصون بماند.

وی با اشاره به این که اجرای صحیح قوانین و نظارت دستگاه های ذی صلاح در تثبیت مالکیت اراضی دولتی ضروری و اجتناب ناپذیر است، اظهار کرد: هزینه هایی که دستگاه قضایی برای رفع تصرف اراضی دولتی متحمل می شود، بسیار سنگین است لذا دستگاه های متولی مربوطه نباید در این زمینه کوتاهی کنند چرا که کم کاری در این حوزه هزینه های بالایی را برای جامعه در پی خواهد داشت.

معاون قوه قضائیه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان این که ساخت و سازهای غیر قانونی در حاشیه رودخانه باید از طرف دستگاه های ذی ربط جدی گرفته شود، گفت: استان کرمان یکی از استان‌های مهم کشور است که به سرعت در حال طی مسیر توسعه است، لذا نیازمند حمایت و نظارت همه جانبه مسئولان نیز می باشد و حفاظت از منابع طبیعی و اراضی ملی در این استان باید بیش از پیش مورد توجه مسئولان واقع شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *