سال به سال دریغ از پارسال

10:59 - 20 مرداد 1393
کد خبر: ۲۲۳۷
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
میزان: یکی از مناسبت های ویژه برای ساخت برنامه و سریال در حوزه تلویزیون، ماه رمضان است و همه برنامه سازان و مسئولین هر ساله این موضوع را می دانند،اما نمی دانیم که چرا باید فقط دو ماه مانده به شروع این مناسبت ها دوستان به فکر ساخت آثارشان بیفتند.

: یکی از مناسبت های ویژه برای ساخت برنامه و سریال در حوزه تلویزیون، ماه رمضان است و همه برنامه سازان و مسئولین هر ساله این موضوع را می دانند،اما نمی دانیم که چرا باید فقط دو ماه مانده به شروع این مناسبت ها دوستان به فکر ساخت آثارشان بیفتند. این موضوع و مشکلات دیگری که در این سالها گریبان رسانه ای مثل تلویزیون را گرفته باعث شده تا سطح کیفی سریال ها و برنامه های مناسبتی تلویزیون روند نزولی داشته باشد. پرونده ای اجمالی در مورد سطح کیفی آثار مناسبتی امسال تلویزیون تهیه کردیم که طی آن با چند تن از اهالی این رسانه گفتگو کردیم. ناگفته نماند در این میان بودند افرادی که در این ماه به دلیل مشغله کاری و درگیر بودن برای ساخت سریالهای شان، تلویزیون نگاه نکرده بودند. ایرج محمدی، محسن شایانفر،مسعود آب پرور، علیرضا کاظمی پور، مسعود بهبهانی نیا و ... از جمله این افراد بودند.

سعید جلالی (نویسنده)
تلویزیون در ماه رمضان، فرای سال های گذشته عمل نکرد

جلالی در این باره به میزان گفت: به این دلیل که به بخش مهمی از کار ما ارتباط با مردم هست، کم و بیش در کوچه و خیابان این جمله را درباره سریال ها و برنامه های تلویزیونی می شنوم که مردم می گویند: سال به سال دریغ از پارسال!
وی ادامه داد: به هر ترتیب باید این را از باد نبریم که این رسانه از دوران اوج خود فاصله گرفته و دیگر کارها و آثار قابل قبول مردم را ارائه نمی دهد. این هم شاید به این دلیل باشد که یا مدیران قدرت ریسک شان را از دست داده اند و یا محتاط تر شده اند. البته این را هم بعید می دانم چراکه همین مدیران بودند که تا چند سال پیش کارهای خوبی را در این حوزه می ساختند. متاسفانه برنامه های تلویزیونی و سریالها مدتی است که مردم را دیگر راضی نمی کند.
نویسنده سریال «آوای باران» در ادامه افزود: در مورد سریال های ماه رمضان امسال هم باید بگویم سریال «هفت سنگ» که در همان هفته نخست پخش درگیر حاشیه شد و شاید این حاشیه ها برای این سریال خوب نبود. به شخصه معتقدم اگر هفت سنگ در زمانی غیر از ماه رمضان پخش می شد خیلی بهتر بود چراکه پخش این سریال آنهم در ماه رمضان اصلا کار درستی نبود. سریال «مدینه» نیز چیزی فراتر از کارهای قبلی سیروس مقدم نبود.
وی بیان داشت: در وهله بعدی در ماه رمضان امسال، برنامه های ترکیبی بهتر از سریال ها عمل کردند مثل برنامه «ماه عسل» که به شدت مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و در این مدت من هر جایی که می رفتم همه از ماه عسل شب گذشته صحبت می کردند چراکه بنا به سلقه و ذائقه مخاطبش عمل کرد.
جلالی گفت: در این چند سال کیفیت آثار ما چیزی نبوده که مردم را راضی نگه دارد و باید در همین اساس به سمت سوژه های جدید رفت تا از کلیشه رها شویم و هم چنین دست کارگردان ها را باز گذاشت تا کم کم به فراموشی سپرده نشوند. طرح سریال های ما نیاز به بازنگری دارد و برنامه سازان باید طرح های جدیدی را ارائه دهند. مطمئنا گروه هایی که در ماه رمضان کار کردند و برنامه ساختند، آثار خوبی را به تصویر کشیدند، اما هر چه بود چیزی فراتر از سالهای گذشته تلویزیون نبود.


خشایار الوند (نویسنده):
تداخل ماه رمضان با مسابقات جام جهانی فوتبال به دیده شدن سریال ها لطمه زد

الوند درباره این روند سریال سازی در تلویزیون به میزان گفت: امسال به این دلیل که ماه رمضان با مسابقات جام جهانی فوتبال همزمانی داشت و هم اینکه تیم ملی ایران هم در این جام حضور داشت، تلویزیون به طور مفصل تری به نسبت سالهای گذشته به مقوله جام جهانی پرداخته بود، به همین خاطر بسیاری از سریال ها و برنامه های این ماه با مسابقات فوتبال تداخل داشت که این به نوبه خود به دیده نشدن برنامه و سریال ها لطمه زد.
وی ادامه داد: از طرفی همانطور که می دانید حاشیه هایی برای سریال «هفت سنگ» به کارگردانی علیرضا بذرافشان بوجود آمد. این سریال از همان ابتدا برای ماه رمضان طراحی و ساخته نشده بود و لحن و فرمت آن با خصیصه های این ماه مرتبط نبود. هم چنین سریال مدینه سیروس مقدم را چند قسمت دیدم و از مردم شنیدم که نسبت به این سریال اقبال بیشتری شده است.
نویسنده سریال «اتاق عمل» مهران مدیری افزود: در این میان فقط برنامه «ماه عسل» را به طور کامل و پی در پی دیدم، برخلاف خیلی ها که گفته اند این برنامه به نسبت سالهای گذشته افت کیفی داشته؛ من معتقدم اینطور نبوده و سطح کیفی این برنامه را سوژه روز آنها تعیین می کرد. باید بگویم سطح کیفی این برنامه از اول تا پایان ماه رمضان بالا رفت. در شب هایی هم خود برنامه یک دست نبود و ممکن بود یک شب همه گزینه ها(عوامل، کارگردان، سوژه و ...) بد باشد و مردم هم دوست نداشته باشند، اما در شبی هم خلاف این اتفاق بیفتد.

شاهد احمدلو(کارگردان) :

کلیشه و شتاب زدگی دلیل افت کیفی برنامه های تلویزیون در این سالها است
احمدلو در این باره به میزان گفت: عملکرد تلویزیون در ماه رمضان امسال شامل اتفاق خاص و پیچیده ای را در پی نداشت و فارغ از هرگونه سهل انگاری ها، پیکره کلی مجموعه های تلویزیونی از لحاظ کیفی انتظارات ما را برآورده نکرد. در همین زمینه فکر می کنم که بهتر است با خودمان رو راست باشیم و احساس نگرانی کنیم. اگر قرار بر این باشد که خودمان کارهایی را بسازیم و خودمان هم نگه شان داریم این شکل درستی نیست. مدتی است که سریال های تلویزیونی ما به شدت سهل انگارانه و شتاب زده ساخته می شوند و عنصری مثل تکرار مکررات و کلیشه دامن گیر آنها شده است.
وی افزود: با اینکه به طور متمرکز فرصت تماشای برنامه های ماه رمضان را نداشتم، اما چند قسمتی از سریال مدینه را آنهم به دلیل علاقه ای که شخصا به سیروس مقدم دارم، دیدم. این سریال اثری قابل احترام و قابل ارزیابی بود. فکر می کنم مقدم هم در این سالها اتفاق خاصی در کارهایش نمی افتد و به دلیل جنس کارهایش مخاطب خود را دارد.

اینگونه که پیداست برنامه سازان و مسئولین دست اندرکار خود بر سیر نزولی کیفیت آثار تلویزیونی واقف هستند ولی عملاً ثایت کرده اند که در این چند سال نتوانسته اند در این زمینه تصمیم درستی بگیرند که این مایه تعجب بسیاری از مخاطبان و هنرمندان این رسانه تاثیرگذار شده است. باید منتظر ماند و دید آیا در سالهای بعد تصمیم موثری در این زمینه گرفته خواهد شد یا همچنان باید گفت؛ سال به سال دریغ از پارسال.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *