فرصت 15روزه برای اجرای طرح ریجستری/احتمال افزایش شرکت‌های عرضه کننده آیفون

0:15 - 31 شهريور 1395
کد خبر: ۲۲۳۱۴۴
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
در حالی که طرح ریجستری تلفن‌های همراه قرار است از اول مهرماه انجام شود، رئیس اتحادیه دستگاه‌های اجرایی مخابراتی از فرصت 15روزه برای ساماندهی، شناسایی و قانون‌مند شدن واحدهای صنفی از پس فردا خبرداد.
به گزارش  خبرنگار گروه اقتصاد ، حدود 7ماه پیش بود که با برگزاری جلسات متعددی توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت صنعت، معدن و تجارت، زمان اجرای طرح ریجستری تلفن‌های موبایل در کشور اوایل مرداد ماه اعلام شد اما با اطلاعیه وزارت ارتباطات مبنی بر محیا نبودن زمینه اجرایی آن، این طرح به تعویق افتاد و اجرای آن را به اول مهرماه موکول شد.

اجرای این طرح با هدف مبارزه با قاچاق تلفن همراه و واردات غیر قانونی تلفن‌های همراه به کشور انجام می‌گیرد و پس از آغاز اجرای طرح در صورت ورود غیرقانونی تلفن همراه، اجازه فعال کردن سیم کارت روی آن داده نمی‌شود.

حال با نزدیک شدن به موعد مقرر برای اجرای این طرح فرصتی 15روزه برای واحدهای صنفی در نظر گرفته شده تا مغازه‌های خود را از کالاهای قاچاق خالی کرده و از فروش آن‌ها خودداری کنند.

عبدالحسین کریمی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های اجرایی مخابراتی، در گفت‌وگو با میزان با اشاره به اجرای طرح ریجستری از اول مهرماه گفت: با توجه به درخواست اتحادیه و موافقت سازمان‌های ذی‌ربط بخصوص ستاد مبارزه با قاچاق مقرر شد  در 15 روز ابتدایی مهرماه اتحادیه دستگاه‌های اجرایی مخابراتی با بازرسین فنی خود از واحدهای صنفی،ب ازرسی‌های میدانی انجام داده و اطلاع رسانی‌ها و کارهای فرهنگی برای فراهم شدن بستر و اجرایی شدن طرح ریجستری را ساماندهی کند.

رئیس اتحادیه دستگاه‌های اجرایی مخابراتی افزود: قرار است در روزهای آتی اتحادیه با شرکت‌های وارد کننده تلفن همراه مذاکراتی انجام دهد و لیست شرکت‌های مجاز را برای گرفتن کالاهای مورد تائید به مغازه داران ارائه کند که این واحدهای صنفی از مراکز مجاز و رسمی محصولات خود را برای عرضه دریافت نمایند.

وی ادامه داد: مغازه‌های کشور قاچاق فروش نیستند و این واحدها مجبور به عرضه کالایی هستند که 95 درصد آن به صورت قاچاق وارد می‌شود و این عرضه کنندگان خود از وضعیت کنونی راضی نبوده و تلاش می‌کند بازار را از این وضعیت خارج کند لذا از طرح‌ ریجستری استقبال می‌کند.

رئیس اتحادیه دستگاه‌های اجرایی مخابراتی تصریح کرد: 15 روز اول مهرماه آخرین فرصت برای کنار گذاشتن کالاهای قاچاق است و از 16 مهرماه با تخلف کنندگان به صورت جدی برخورد خواهد شد و بازرسان اتحادیه به صورت مکرر از این واحد‌های صنفی بازدید خواهند کرد.

کریمی در ادامه به شرکت‌های وارد کننده تلفن همراه آیفون 7 اشاره کرد و افزود:در حال حاضر افرادی که توانسته‌اند شرایط خود را برای دریافت مجوز واردات آیفون 7 با سازمان حمایت از مصرف کننده مطابقت دهند و از اتحادیه دستگاه‌های اجرایی مخابراتی مجوز خدمات پس از فروش را دریافت کنند همچنین مدارک لازم را برای اتاق اصناف ارسال نموده و مورد تایید آن‌ها قرار گرفته، همان 14 شرکت اعلام شده هستند اما این امر را باید در نظر داشت که با کوچکترین تخلفی امکان حذف این شرکتها از لیست واردکنندگان آیفن7 وجود دارد و از طرفی احتمال پیوستن شرکت‌های بیشتر به این 14 شرکت وجود دارد که لازمه‌ی آن گذراندن مراحل دریافت مجوز است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در کل هدف این طرح بحث ساماندهی و رقابتی کردن بازار است و از طرف دیگر شفاف سازی واردات این نوع گوشی در دستور کار قرار دارد تا بتوان جایگاه قانونی خود را بدست آورد.

حال با اجرایی شدن طرح ریجستری باید دید این طرح آنگونه که برایش برنامه ریزی شده دقیق و کارآمد خواهد بود یا بازهم ترفندهایی از سوی واردکنندگان متخلف برای واردات تلفن‌های همراه و عرضه آن‌ها به صورت قاچاق تدبیر و اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *