رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مرکزپژوهش‌ها«بسته‌رونق تولید کشور» را تهیه کند/ بودجه 94 با وضعیت نفت هم‌خوانی ندارد

11:34 - 24 آذر 1393
کد خبر: ۲۲۳۱۲
دسته بندی: سیاست ، عمومی
خبرگزاری میزان: رییس مجلس شواری اسلامی به مرکز پژوهش های پارلمان ماموریت داد، هر چه سریعتر بسته رونق تولید کشور را آماده کنند و این بسته را برای کشور نجات بخش توصیف کرد.

: رییس مجلس شواری اسلامی به مرکز پژوهش های پارلمان ماموریت داد، هر چه سریعتر بسته رونق تولید کشور را آماده کنند و این بسته را برای کشور نجات بخش توصیف کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی میزان، علی لاریجانی پیش از ظهر امروز در سومین همایش نقش پژوهش در فرایند قانون گذاری کشور اظهار کرد: با وضعیت کنونی لایحه بودجه تغییری در وضعیت کشور نمی دهد و گام به سوی اقتصاد مقاومتی بر نمی دارد.

وی از مرکز پژوهش ها خواست به صورت شبانه روزی نشست هایی را برگزار کرده و طی آن بسته ای را برای خروج کشور از شرایط جاری و تحول در تولید آماده کند.

رییس مجلس درباره وضعیت لایحه بودجه سال 94 تصریح کرد: لایحه بودجه تقدیمی دولت به مجلس با وضعیت نفت هم‌خوانی ندارد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه بودجه ای که دولت به مجلس ارائه داده با وضعیت نفت تفاوت دارد، بیان کرد: چون در کشور بیماری اتکا به نفت وجود دارد باید در شرایط کنونی که شرایط اضطرار است اولویت های کشور به درستی تشخیص داده شود.

رییس قوه مقننه شرایط کنونی کشور در زمینه تولید را پارادوکسیکال خواند و گفت: اگر بودجه عمرانی محقق نشود تولید در کشور که مهمترین عامل رکود است تکانی نمی خورد اما در شرایط موجود فقط بودجه جاری محقق می شود و سهم کمی به بودجه عمرانی می رسد.

وی با بیان اینکه نوشتن بودجه روی کاغذ دردی را دوا نمی کند از مرکز پژوهش های مجلس خواست که بگوید چگونه می شود بودجه عمرانی کشور را حرکت داد.

لاریجانی یکی از راه های موجود را به واگذاری پژوهش های عمرانی به بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: کسانیکه مخالف این راهکار هستند بگویند چه راه های دیگری وجود دارد چرا که ما نمی خواهیم افتتاح یک بیمارستان 50 سال طول بکشد.

وی ادامه داد: مرکز پژوهش ها باید به این سوال پاسخ دهد که چگونه می توان 650 هزار میلیارد تومان نقدینگی موجود در جامعه به حوزه تولید وارد کرد در غیر این صورت اینکه ما در مجلس دو ماه وقت بگذاریم و در انتها سهمی به بودجه عمرانی نرسد فقط زحمت رای دادن به مجلس می افتد و فایده ای برای کشور ندارد.

او سپس به تحولات حوزه بهداشت و درمان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: وضعیت حوزه بهداشت در بودجه سال گذشته دولت به این شکل نبود و مجلس آن را اصلاح کرد و می بینیم که تحولی در این عرصه به وجود آمده و جامعه به آرامش رسیده است. حال باید بیندیشیم که چگونه می توانیم نقدینگی را به سمت بودجه عمرانی و تولید هدایت کنیم.

لاریجانی استفاده از اوراق مشارکت برای جمع آوری نقدینگی های خود را یکی از راهکارهای موجود برای حل مشکلات بودجه عمرانی کشور عنوان کرد و گفت: هر سال مجلس صدور میزان زیادی اوراق مشارکت را مصوب می کند اما در سیستم دیوانی ما بانک ها وثیقه های عجیب و غریبی طلب می کنند مرکز پژوهش ها باید سازوکار برای برون رفت مشکل بیندیشند.

رییس قوه مقننه در لزوم افزایش شرایط سخت کنونی تاکید کرد و گفت: دراطراف کشور ما بازارهای خوبی وجود دارد که متاسفانه ما حضور کافی در آن نداریم در این راستا یا مشوق های صادراتی اعلام شده اعطا نشده یا این مشوق ها کافی نبوده است. به عنوان نمونه ما در کشور ظرفیت 2.5 میلیون تن مرغ را داریم که نیاز ما تنها یک میلیون تن است و کشورهای اطراف می تواند بازار خوبی برای مابه تفاوت این مقدار باشد.

لاریجانی از معوقات زیاد بانکی انتقاد کرد و گفت: این معوقات به دلیل تلاطم های به وجود آمده در سرمایه در گردش ماست برای حل این معضل راهکارهای متعددی وجود دارد که یکی از این ها پیگیری استانی موضوع است که به این صورت که مسئولان استانی بررسی کنند کدام کارخانه نیاز واقعی دارد و کدام کارخانه سواستفاده می کند.

وی ادامه داد: معادن ما نیز دچار احتکار دولتی شده اند دولت ها روی آنها دست گذاشته اند و نمی گذارند بخش خصوصی از آن استفاده کند اما اگر می خواهیم تحولی در کشور رخ دهد و اقتصاد تک محصولی عبور کنیم باید استفاده از معادن را جدی بگیریم.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین به تقویت مشاغل خانگی تاکید کرد و از مرکز پژوهش ها خواست که پاسخ های فوری برای عبور از شرایط کنونی ارائه دهد.

لاریجانی امروز را برای مرکز پژوهش ها روز مهمی ارزیابی کرد و گفت: همانطور که هایدگر می گوید پرسش اساسی برای همه ما این است که چرا به وجود آمده ایم و پاسخ به این پرسش انسان را درجاده اصلی قرار می دهد.

وی ادامه داد: برای نهادها نیز این پرسش مطرح است چرا که بسیاری می بینیم که نهادهایی به وجود آمده است و پس از مدتی به این نتیجه می رسیم که اگر این نهادها نباشند اتفاقی نمی افتد. حال امروز این را برای مرکز پژوهش های مجلس مطرح می کنیم که چرا به وجود آمده است؟

رییس مجلس شورای اسلامی توضیح داد: برای پاسخ به این پرسش باید به این مساله دقت کنیم که مجلس چه نیازی به مرکز پژوهش ها دارد. از آنجا که مجلس مظهر حکمت در اداره کشور است نیازمند است تصمیماتش براساس شناخت باشد و مرکز پژوهش ها می تواند با بهره گیری از کارشناسان در همه حوزه ها به شناخت لازم برسد.

لاریجانی در خلال سخناش اشاره به حجت الاسلام ناطق نوری در همین همایش که به ضرورت بهره گیری از احزاب در تشکیل مجلس تاکید می کرد داشت و گفت: آقای ناطق نوری گفتند که باید تشکیلات داشته باشیم اما چه تشکیلات داشته باشیم و چه نداشته باشیم با استفاده از کارشناسان به نتیجه مطلوبی می رسیم.

وی اداره کشور را مشمول مشکل ترین شناخت ها دانست و گفت: یک مهندس یا یک پزشک محدوده خاصی را بررسی می کند اما اداره کشور نیازمند شناخت های متنوع از تحولات داخلی و خارجی است.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: کانت نیز سخت ترین شناخت ها را شناخت سیاست می داند چرا که این شناخت باید روی اراده مردم تاثیر بگذارد.

رییس قوه مقننه با تاکید بر اینکه شناخت امری متدرج و تکاملی است، تصریح کرد: مرکز پژوهش ها وقتی می تواند بگویید که شناخت کافی پیدا کرده است که از همه اندیشمندان تا حد مقدور استفاده کرده باشد.

لاریجانی در ادامه از اعلام آمادگی ولایتی مبنی بر امکان همکاری بین مرکز پژوهش های مجلس و مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع را خوب و مفید ارزیابی کرد و گفت: مرکز پژوهش ها همچنین باید از انجمن های علمی دانشگاهی در فرایند تصمیم گزاری استفاده کند.

او با تاکید بر اینکه اداره کشور نیاز به عقلانیت دارد گفت: البته عقلانیت به این معنا نیست که سیاست در اداره کشور نقشی ندارد اما سیاست ها باید از تفکر عقلانی برخوردار باشد. چرا که اگر عقلانیت نباشد ممکن است به قول آقای ناطق تصمیمات موجی گرفته شود.

لاریجانی با اشاره به اینکه مجلس مظهر حضور آرای مختلف سیاسی است، بیان کرد: هر کدام از این جریانات سیاسی باید مبتنی بر جریان عقلانی باشد چرا که بسیاری از امور در کشور ارتباطی به گرایش های سیاسی ندارد. مثلا چه اصولگرا باشیم چه اصلاح طلب و چه میانه باید به این سوال پاسخ دهیم که چطور می توانیم مشکل کم آبی را در کشور حل کنیم.

وی ادامه داد: بهره وری در کشور ما پایین است و هر نحله سیاسی باید پاسخی برای این مشکل داشته باشد و فارغ از اینکه چه گروهی سرکار است باید به مسائل مهم کشور بپردازد.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی باید این امر را محقق کند.

لاریجانی همچنین از مرکز پژوهش ها خواست ما در کشور قوانینی داریم که پیش از تدوین سند چشم انداز مصوب شده است. قوانین باید بررسی شوند و اگر تعارضی با سیاست های سند چشم انداز دارند اصلاح شود.

وی همچنین مرکز پژوهش ها را مسئول تشخیص اولویت های کشور در امر قانون گذاری دانست و گفت: با توجه به شرایط فعلی کشور و مواجه بین المللی با ایران و بر مبنای سیاست های اقتصاد مقاومتی باید هم نیازهای اولویت دار امروز مشخص شوند و هم نیازهای طولانی مدت در دستور کار قرار بگیرند.

رییس مجلس شورای اسلامی تغییر قیمت نفت توسط آمریکا و سایر قدرت های جهانی را بی ارتباط با وضعیت ایران ندانست و تاکید کرد: وضعیت نفت با نیم نگاهی به شرایط اقتصادی ایران تغییر کرده است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *