رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران عازم ژنو شد

8:16 - 24 آذر 1393
کد خبر: ۲۲۲۷۵
دسته بندی: سیاست
خبرگزاری میزان: تیم مذاکره کننده هسته ای ایران به ریاست سیدعباس عراقچی و مجید تخت روانچی بامداد امروز (دوشنبه) عازم شهر ژنو سوئیس شد تا نخستین دور گفت وگو های جامع هسته ای ایران و گروه 1+5 در دوره تمدید هفت ماهه مذاکرات را آغاز کنند.

: تیم مذاکره کننده هسته ای ایران به ریاست سیدعباس عراقچی و مجید تخت روانچی بامداد امروز (دوشنبه) عازم شهر ژنو سوئیس شد تا نخستین دور گفت وگو های جامع هسته ای ایران و گروه 1+5 در دوره تمدید هفت ماهه مذاکرات را آغاز کنند.

به گزارش گروه سیاسی ، مجید تخت روانچی و سیدعباس عراقچی به ترتیب معاونان اروپا و آمریکا و حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه، ریاست تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در این دور از مذاکرات را برعهده دارند.

به گفته عراقچی، این دور از مذاکرات از 26 آذرماه (17دسامبر) در سطح معاونان وزیران خارجه در شهر ژنو سوییس برگزار می شود.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه پنجشنبه شب در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود: از دو روز پیش از 26 آذر، مذاکرات دوجانبه میان هیات های ایران و 1+5 در ژنو برگزار می شود.

به گفته وی، قرار است تیم مذاکره کننده ایران گفت وگوهای دوجانبه ای با هیات آمریکایی به ریاست وندی شرمن درباره همه موضوع های اختلافی و همچنین سایر هیات ها در ژنو داشته باشد.

دور قبلی مذاکره ایران و 1+5، 26 آبان ماه تا سوم آذرماه در شهر وین اتریش در سطح وزیران خارجه برگزار شد و طرفین نتوانستند در سوم آذرماه(24 نوامبر) که دومین ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی به توافق نهایی بود، به تفاهم برسند.

از این رو، وزیران امور خارجه 1+5 با وجود تایید پیشرفت مذاکرات اعلام کردند که برای رسیدن به توافق جامع نیاز به زمان بیشتری است و تهران با پیشنهاد تمدید مذاکرات برای 7 ماه دیگر موافقت کرد.

مذاکرات برای هفت ماه و هفت روز دیگر تمدید شد تا طرفین در چهار ماه نخست به توافق سیاسی یا کلی دست یابند و در سه ماه دیگر، جزئیات تفاهم را مکتوب کنند.

محور اصلی اختلافات ایران و 1+5، مدت زمان توافق نهایی، میزان غنی سازی اورانیوم ایران و نحوه لغو تحریم ها علیه برنامه هسته ای ایران است.

به گفته یک عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران، برخی اختلافات رفع شده و برخی دیگر نیز هنوز رفع نشده و طرفین نیاز به رایزنی ها و مشورت های بیشتری دارند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *