جنگ وزارت خارجه آمریکا و پنتاگون در سوریه

10:55 - 29 شهريور 1395
کد خبر: ۲۲۲۷۳۵
آمریکا با توافق بر سر آتش بس در سوریه بار دیگر غیر قابل اعتماد بودن خود را ثابت کرد همانطور که در ماجرای توافق هسته ای با ایران اثبات کرده بود.
به گزارش گروه بین الملل ، آتش بس یک هفته ای در سوریه که با توافق روسیه و آمریکا اجرا شده، هنوز به پایان خود نرسیده بود که با عهد شکنی آمریکا لطمه سختی دید.

حمله هوایی به پایگاه ارتش سوریه در دیرالزور از همه ابعاد یک حمله تدارک دیده شده و برنامه ریزی شده بود.

برای اثبات این اتهام کافی است به ادعاهای آمریکایی ها بر دقیق بودند سیستم های ماهواره ای، ردیابی و شناسایی آنها توجه کنیم که همواره به رخ دنیا کشیده اند.
اگر آمریکایی ها تا این اندازه توان دارند که بتوانند سرکرده گروه تروریستی القاعده اسامه بن لادن را در خاک پاکستان پیدا کنند و یک عملیات کماندویی دقیقی را اجرا کنند که مو لای درزش نمی رود! چگونه در یک منطقه که بسیار روشن است کدام طرف گروه های تروریستی تکفیری مانند داعش قرار دارد کدام سو ارتش سوریه، از تشخیص آن عاجز است!

مختصات جغرافیایی منطقه ای که نیروهای داعش در آن حضور داشتند، از سوی روسیه به پنتاگون داده شده بود، اما آمریکا با تغییر در آن مختصات به منطقه ای رسید که ارتش سوریه خود را برای اجرای عملیات علیه داعش آماده می کرد.

حمله هوایی ائتلاف آمریکایی به پایگاه ارتش سوریه در دیرالزور با حمله هوایی ارتش رژیم اسرائیل به قنیطره همزمان بود، همزمانی این حملات نشان می دهد که هدف آنها از یک سو تضعیف ارتش سوریه است که از سوی دیگر تقویت نیروهای تکفیری وهابی داعش و دیگر تروریست های تکفیری را به همراه خواهد داشت.

دو فروند اف 16 و دو فروند تاندربولت ای 10 حملات هوایی به مواضع ارتش سوریه را بر عهده داشتند.

آمریکایی ها پشت سر هم تکرار می کنند که حمله هوایی به پایگاه ارتش سوریه یک اشتباه بود، اما این اشتباه قابل پذیرش نیست. برای جبران این اشتباه چه خواهند کرد؟

80 نفر از نیروهای ارتش سوریه در این حمله کشته شده اند و صدها تن دیگر زخمی، آیا آمریکا می تواند آن را جبران کند؟

حمله هوایی ائتلاف ضد تروریسم به رهبری آمریکا، بیش از 50 دقیقه طول کشیده است، مدت زمان طولانی برای انجام عملیات حمله هوایی نشان می دهد که، این حمله برنامه ریزی دقیق داشته است، چگونه دراین مدت تیم عملیاتی متوجه اشتباه خود نشده و دستور توقف حملات را صادر نکرده است.

این چهار فروند هواپیمای بمب افکن تا آخرین بمب و موشک خود را بر سر ارتش سوریه فرو ریخته و سپس به پایگاه خود بازگشته اند.

بهره بردن از هواپیمای ای 10 تاندربولت هم بی دلیل نبوده است. گستره عملیات این جنگنده در یک نبرد بسیار وسیع است. وظیفه اصلی آن حفاظت و پشتیبانی هوایی نزدیک از
نیروی زمینی با حمله به تانک ها، خودروهای زرهی، سنگرها و دیگر اهداف زمینی دشمن در شب و روز است.

یکی دیگر از وظایف این هواپیما هدایت هواپیماهای خودی به سمت هدف است.همچنین به مقدار محدود میتواند در مقابل دیگر هواپیماها و هلیکوپترهای دشمن ایستادگی و آنها را شکار کند.البته این جنگنده مخصوص از بین بردن تانک ها است و مقاومت بسیار بالایی در برابر پدافندها و آسیب های وارده دارد و به سرعت نیز قابلیت تعمیر شدن و سپس عملیاتی شدن دارد.


همه این مأموریت ها می تواند در ارتفاع بسیار پایین(چند متری) و یا ارتفاع بالا به خوبی هدایت و انجام شود.عمده ترین مأموریت ای 10 حفظ برتری نیروی زمینی در عملیات است.

جنگنده بمب افکن های اف 16 در کنار دو فروند ای 10 مکمل یکدیگر حملات خود را به مدت 50 دقیقه در پادگان دیرالزور ادامه دادند.

پس از پایان عملیات هوایی که ارتش سوریه از این اقدام غافلگیر شده بود، نیروهای تکفیری داعش که آماده عملیات بودند، حمله خود را در کمتر از 10 دقیقه پس از حمله هوایی آمریکا آغاز کردند و بخش هایی از دیرالزور را به اشغال خود در آوردند.

همزمان با حمله هوایی آمریکا به ارتش سوریه، هواپیماهای اسرائیلی هم به منطقه قنیطره در منطقه جولان حمله می کنند.

آمریکا عملیات هوایی خود را اشتباه اعلام کرده و به خاطر آن هم ابراز تأسف کرده است، اما در این میان کاخ سفید خود را متأسف نشان می دهد، اما داعش شادمان است و پنتاگون هم برای دولت و وزارت خارجه آمریکا خط و نشان می کشد.

اختلافات دولت و پنتاگون بر سر موضوعاتی همچون بحران سوریه و عراق، باعث شده است که چند وقتی از اشتون کارتر وزیر دفاع این کشور خبری نباشد.

اختلافات موجود میان دولت و وزارت دفاع باعث شده است در برخی مواقع پنتاگون خود رأساً عمل کند.

وزارت دفاع با توافق آتش بسی که میان آمریکا و روسیه بر سر سوریه بسته شد، موافق نبود، پنتاگون از همان آغاز بحران در سوریه اعتقاد به حمله نظامی مستقیم به سوریه را داشت اما دولت اوباما مخالف بود. اوباما همواره سعی داشت که خود را یک رئیس جمهور جنگ طلب و جنگ افروز نشان ندهد، به همین خاطر تمرکز او بیشتر بر روی اقدامات سیاسی و دیپلماتیک بوده است.
ضمن این که باراک اوباما ماه های پایانی دوران ریاست جمهوری خود را سپری می کند به همین خاطر نمی خواهد با سابقه بد جنگ افروزی، از کاخ سفید برود.

اما در این سال های گذشته از بحرانی که در غرب آسیا به واسطه دخالت مستقیم آمریکا، رژیم اسرائیل، سران سعودی و ترکیه ایجاد کرده اند، نمی توان از این واقعیت پرهیز کرد که همه آنها حامی اصلی گروه های تروریستی تکفیری هستند.

همدستی آمریکا با گروه تکفیری داعش در این 5 سال گذشته از بحران سوریه و عراق ثابت شده است.

این موضوع حتی در افکار عمومی جهان هم وجود دارد که آمریکا اگر اراده مبارزه با تروریسم را داشت می توانست آن را با کمک دشمنان واقعی تروریسم از بین ببرد.

روسیه اکنون با آمریکا بر سر حمله به ارتش سوریه، درگیری های لفظی شدیدی دارد. جلسه ویژه شورای امنیت سازمان ملل به جدل نمایندگان این دو کشور کشیده شد، هر چند نماینده آمریکا تکرار می کرد اشتباه شده است، اما روسیه اعتقاد دارد که عملیات علیه ارتش سوریه برنامه ریزی شده بود.

وزارت خارجه روسیه در همین زمینه، به شدت از حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری آمریکا در سوریه انتقاد کرده و گفته به این «جمع‌بندی هولناک» رسیده که واشنگتن در حال تبانی با گروه تروریستی داعش است.

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه، به شدت از حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری آمریکا در سوریه انتقاد و گفت: معارضان مسلح سوریه پس از اجرایی شدن توافق ‌آتش‌بس حملاتشان در سوریه را شدت بخشیده‌اند.

به گفته نماینده پنتاگون، نیروهای ائتلاف مطمئن بودند که مواضع داعش را بمباران می کنند اما نظامیان روسیه اشتباه آنها را اعلام کرده و خواستار قطع حملات شدند. بلافاصله بعد از حملات هوایی، نیروهای داعش به منطقه دیرالزور حمله ور شدند.
مشاور سیاسی و رسانه‌ای رئیس جمهور سوریه نیز می‌گوید که حمله جنگنده‌های آمریکایی به مواضع ارتش سوریه در دیرالزور از پیش طراحی شده بود.

بثنیه شعبان مشاور ارشد ریاست جمهوری سوریه در مصاحبه با شبکه راشا تودی با اشاره به اظهارات سامانتا پاور نماینده آمریکا در سازمان ملل که این حمله را اقدامی اشتباهی خوانده است گفت: ادعای اشتباه خواندن این حمله درست نیست. هواپیماهای آمریکایی مواضع داعش را بعد از اینکه آنها کنترل مواضع را در این منطقه در اختیار گرفتند بمباران نکردند و این نمی‌تواند اشتباه جنگنده‌های آمریکایی باشد.

حملات آمریکا و رژیم اسرائیل نقض آتش بس توافق شده میان مسکو با واشنگتن است. اگر این اشتباه از سوی ائتلاف حامی دولت و ملت سوریه رخ داده بود، واکنش آمریکا و حامیان تروریست ها چگونه بود؟

حملات هوایی آمریکا به مواضع ارتش سوریه که ممکن است ادامه داشته باشد، جنگ میان پنتاگون وزارت خارجه آمریکا است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *