درجریان مذاکرات عده‌ای در داخل تعامل هراسی می‌کنند/ تورم را به زیر 20 درصد می‌رسانیم

9:41 - 20 مرداد 1393
کد خبر: ۲۲۲۳
دسته بندی: سیاست ، عمومی
خبرگزاری میزان: رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه درجریان مذاکرات هسته ای عده‌ای در داخل تعامل هراسی می‌کنند، گفت: در موضوع مذاکرات هسته‌ای مبنای عمل دولت خواسته مردم است و ما بر این اساس عمل خواهیم کرد.

: رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه درجریان مذاکرات هسته ای عده‌ای در داخل تعامل هراسی می‌کنند، گفت: در موضوع مذاکرات هسته‌ای مبنای عمل دولت خواسته مردم است و ما بر این اساس عمل خواهیم کرد.

به گزارش گروه سیاسی ، حجت‌الاسلام حسن روحانی در همایش سراسری سفرا و روسای نمایندگی‌های خارج از کشور اظهار کرد: مبنای عمل ما در سیاست خارجی، در مذاکرات هسته ای و در تعامل با جهان خواست ملت است و آنچه مردم از ما خواسته‌اند و یا خواهند خواست با کمال شهامت و بدون دغدغه دنبال می‌کنیم و با کمک پروردگار این مسیر را به خوبی به انتها خواهیم رساند.

وی افزود: ‌نکته مهم دیگر محاسبه درست است بدین ترتیب که اگر ما دچار محاسبه غلط شویم یا به پیروزی نمی‌رسیم و یا با هزینه گزاف به پیروزی دست پیدا می‌کنیم.

روحانی اضافه کرد: ‌ما در 8 سال دوران دفاع مقدس هر جا درست محاسبه کردیم با هزینه کم پیروز شدیم و هر جا خوب محاسبه نکردیم به قول بنده شکست خوردیم و به قول امام (ره) دچار عدم‌الفتح شدیم.

رئیس جمهور گفت: اگر سال‌های 1364و 1365 در دوران دفاع مقدس را کنار هم قرار دهیم می‌بینیم که در والفجر 8 به پیروزی بزرگی رسیدیم و کمتر از یک سال بعد در کربلای 4 به پیروزی نرسیدیم.

روحانی افزود: در والفجر 8 ارتش، سپاه و بسیج همه در کنار هم بودند، از ابزارهای دقیق استفاده کردیم تا ساعت عملیات غافلگیری را توانستیم حفظ کنیم و عملیات را به گونه‌ای طراحی کردیم که به بهترین شکل از توپخانه و ادوات برضد دشمن استفاده کردیم و به پیروزی حیرت انگیزی رسیدیم.

رئیس جمهور گفت: ما در والفجر 8 در عرض چند هفته 73 فروند هواپیمای عراقی را سرنگون کردیم که همه کارشناسان امریکایی، فرانسوی و شوروی آن زمان دچار حیرت شدند و مقامات آنها هم این موضوع را اذعان کردند.

وی افزود‌: همه این موفقیت‌ها به سبب محاسبه درست بود اما 11 ماه بعد در کربلای 4 محاسبات ما دقیق نبود و نتوانستیم غافلگیری را حفظ کنیم و دشمن از عملیات باخبر بود و ما پیروز نشدیم.

آقای روحانی گفت: ‌این همان ارتش، سپاه و بسیجی بودکه 11 ماه قبل در والفجر 8 به پیروزی رسید اما همان نیروهای مسلح به خاطر محاسبه غلط یا غیردقیق در کربلای 4به پیروزی نرسیدند.

رئیس‌جمهور افزود: ‌در زمان رویارویی با طرف مقابل اگر از قدرت خود و دشمن و شرایط منطقه و جهان محاسبه درست نداشته باشیم به موفقیت نمی‌رسیم.

وی سنت الهی را ثابت و تغییرناپذیر خواند و گفت: آنجا که عقل، ‌تدبیر و آینده‌نگری و محاسبه درست قدرت خود و دشمن همه پیش رو باشند خداوند هم کمک می‌کند و بر اساس آیات قرآن کریم آنجا که ما درست حرکت کنیم فرشتگان آسمان هم پشتیبان ما هستند.

رئیس‌جمهور گفت: نکته سوم اینکه با مسئله‌ای مواجه شدیم که باید به‌دقت برای آن فکر و برنامه‌ریزی کنیم. ایران‌هراسی، اسلام‌هراسی و شیعه‌هراسی از یک طرف و تعامل‌هراسی از سوی دیگر.

حسن روحانی افزود: آن یکی به ناروا، ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی و اسلام‌هراسی را مطرح می‎کند و این طرف در داخل، عده‌ای تعامل‌هراسی را مطرح می کنند.

وی گفت: عده‌ای در دنیا ‌به ناروا منطقه و جهان را از ایران می‌ترسانند، ایرانی که سراسرش صلح، عدالت و همزیستی مسالمت‌آمیز و پرهیز از سلاح کشتار جمعی و پرهیز از جنگ و مداخله در امور دیگران است. اسلامی که سراسرش رحمت و هدایت، و شیعه و مسیر اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) که همه‌اش اخلاق و کرامت انسانی است.

رئیس جمهور افزود: مردم جهان را از این ایران و از این اسلام و از این اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام می‌هراسانید؟ ایرانی که همیشه مدافع مظلوم و در برابر ظالم بوده است؟ ایرانی که یک سال و چند ماه پس از هشت سال تجاوز بعثی‌ها که در شرایط خاص قرار گرفتند مرزهای خود را به روی میلیون‌ها عراقی آواره در غرب و جنوب باز و به آنان کمک کرد؟ بیمارستان تأسیس کرد و همه امکانات را برای پذیرش آنان آماده کرد؟

روحانی اضافه کرد: ایرانی که همواره از روز اول پیروزی انقلاب تاکنون دموکراسی در آن حاکم بود و تقریبا هرساله مردم پای صندوق‌های آراء شتافتند، این ایران جای هراس دارد؟

وی افزود: ایران علیه کشوری سلاح ممنوع به کار برده؟ ایران تاکنون در فکر و در پی ساخت و ایجاد سلاح کشتار جمعی بوده؟ در بدترین شرایط و به هم ریختگی که در شمال کشور ما پیش آمد ما سر مرز هجمه و هجوم نکردیم و مردم ما قرآن را به برادران مسلمانشان هدیه دادند.

رئیس‌جمهور گفت: ما چنین ایرانی هستیم کشوری که سراسرش خدمت به منطقه است و امروز می‌بینید در عراق، سوریه، لبنان و فلسطین آن مردمی که بیش از سایر ملل در این منطقه می‌جوشد و می‌خورشد و تلاش می‌کند به برادران مسلمانش کمک کند و منطقه را از جنگ خارج کند ایران است. ایران‌هراسی؟

روحانی افزود: اسلام که هر چه دارید از علم، دانش، طب، شیمی، فیزیک و فلسفه مدیون اسلام هستید. اسلام‌هراسی؟ شیعه‌ای که ویژگی اخلاقی امیرالمؤمنین علیه السلام کافی است که بشر بر خود ببالد و افتخار کند. شیعه‌هراسی؟

رئیس جمهور گفت: این طرف داستان نیز باز حیرت انگیز است. با تعامل‌هراسی می‌گویند چرا به یک خارجی نزدیک شدید. الکتریسیته خطرناکی دارند.

روحانی با بیان اینکه بستر خروج از رکود فراهم شده و لایحه آن نیز تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است گفت: فردا این لایحه یک فوریتش در مجلس ارائه می‌شود و این لایحه می تواند کشور را از رکود خارج کند.

وی با بیان اینکه بستر مصوبات دولت آماده شده است و فردا این بستر به طور کامل برای صاحبنظران، ‌کارآفرینان و نمایندگان بخش‌های اقتصادی کشور رونمایی می شود افزود: برنامه اقتصادی دولت برای خروج از رکود و رونق‌بخشی و همچنین مهار کردن تورم بسیار خوب بوده که در مهار کردن تورم کار دولت در تاریخ کشور بی‌سابقه است.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: از ابتدای کار دولت تاکنون توانسته ایم 31 واحد درصد تورم را کاهش دهیم و به صورت نقطه به نقطه از 45 درصد به 14 درصد برسانیم.

روحانی گفت: در دوره 12 ماهه به مردم قول دادیم که تا پایان سال 1392 تورم را به 35 درصد می رسانیم که توانستیم تورم را به 34 درصد برسانیم.

رئیس جمهور برنامه اقتصادی و اجتماعی دولت را بدون در نظر گرفتن موفقیت یا عدم موفقیت در مذاکرات هسته ای خواند و تصریح کرد: برنامه دولت را طوری چیده ایم که حتی اگر پیشرفتی در مذاکرات هسته ای صورت نگیرد برنامه های توسعه کشور با آهنگ خود پیش خواهد رفت.

وی افزود: این آمار و ارقام همانند اقتصاد در سیاست داخلی نیز تأثیر بسزایی داشته است چرا که از تورم در قهر و جدایی کاسته ایم و جامعه را به سمت رونق و آشتی سوق داده ایم.

رئیس‌جمهور گفت : در جمهوری اسلامی ایران پایه و اساس همه تصمیم‌گیری‌ها در اداره کشور مبتنی بر نظر و آراء مردم است.

روحانی افزود : بسیار خوشحالم که امروز این فرصت فراهم شد تا با همفکری و همنظری مسئولان ارشد وزارت امور خارجه و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، مروری داشته باشیم بر یک سالی که گذشت، دستاوردهایی که در طول یک سال گذشته در زمینه سیاست خارجی نصیب کشور شده است.

رئیس جمهور گفت : در این نشست تحلیلی از اوضاع جهانی و منطقه‌ای، برنامه‌های آینده، پیش‌بینی‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های پیش رو خواهیم داشت.

وی گفت: من سخن را از یک نکته اساسی آغاز می کنم و آن اینکه در جمهوری اسلامی ایران پایه و اساس همه تصمیم‌گیری‌ها در اداره کشور مبتنی بر نظر و آراء مردم است.

رئیس جمهور افزود: مردم صاحبان این کشورند ما هر کدام هر عنوانی که داریم عنوان وزیر، سفیر، رئیس جمهور و هر عنوانی که داریم، عناوین حقوقی ما، اماناتی است از جانب مردم برای دوره خاص با اختیاراتی که خود مردم به ما داده اند؛ ما جز امانتدار چیز دیگری نیستیم، صاحبان اصلی این عناوین مردم بزرگوار و شریف این کشورند؛ همه مسئولان کشور بدون استثنا مشروعیت سیاسی‌شان، مستقیم یا غیرمستقیم ناشی از رأی مردم است.

روحانی گفت: بر این اساس، خواست و مطالبه مردم، اساس مسیر و حرکت ما در سیاست خارجی به عنوان بخشی از سیاست ملی است که ترکیبی از سیاست داخلی، خارجی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاست امنیتی است، سیاست خارجی دکترینی مستقل ندارد. سیاست خارجی به عنوان جزئی از مجموعه ای است که آن را سیاست یا استراتژی ملی لقب می دهیم.

رئیس جمهور افزود: لذا سیاست خارجی همواره باید خود را در کنار سیاست داخلی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی احساس و در آن چارچوب حرکت کند.

روحانی گفت: مردم در انتخابات 24 خرداد 1392 ، بسیار زیرکانه و آگاهانه با در نظر گرفتن شرایط منطقه ای وجهانی دولتی را برگزیدند و راهی را پیش پای مسئولان گذاشتند. مردم به ما گفتند از افراط گریزانند و به اعتدال پناه آورده‌اند. گفتند تقابل را نمی پذیرند و در پی تعامل سازنده با جهانند. مردم به ما گفتند اختلافات بی جهت و واهی داخلی را نمی‌پذیرند و در پی آشتی ملی و انسجام ملی هستند.

رئیس جمهور گفت : مردم به ما گفتند در برخورد با بیگانگان از منطق و استدلال، از موضعی شجاعانه اما مدبرانه با در نظر گرفتن منافع بلندمدت حرکت خود را آغاز کنیم.

روحانی با تأکید بر اینکه قانون اساسی و رهنمودهای مقام معظم رهبری پیش روی ماست، تصریح کرد: اما همه قدرت از مردم است و اگر قدرت داخلی و انسجام داخلی نباشد هیچ دولتی قادر نیست در برابر سیاست خارجی و بیگانگان از موضع قدرت سخن بگوید.

وی گفت: امروز در ایران دولت تدبیر و امید در طول حدود 12 ماه گذشته نشان داده گرچه مشکلات کشور بسیار زیاد است و برخی عمیق و ساختاری است اما مشکلات کشور با تدبیر، اتحاد و محاسبه دقیق قابل حل و فصل است.

رئیس جمهور افزود: شاید آمار و ارقام در سیاست خارجی و بخش‌های فرهنگی و اجتماعی کمی مشکل‌تر باشد اما در بخش اقتصادی آمار ساده‌تر است و ما در زمینه رشد از منهای 6.8 در پایان سال 1392 به منهای 1.1 رسیدیم و در سال 1393 مبنای ما در قدم اول خروج از رکود است.

وی گفت: به اعتقاد من سال 1393 سال انسجام است و سپس رونق اقتصادی. در سال جدید از نظر رشد با رشد مثبت مواجه خواهیم شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت در سیاست خارجی چهره جدید را برای دنیای امروز ترسیم کرد ، افزود: نخستین اصل در نگاه ما در خدمت این است که آراء ملت باید اساس مشروعیت سیاسی جامعه ما باشد.

وی اضافه کرد: مردم از ما خواسته اند که در سیاست خارجی تعامل سازنده و مفاهمه با جهان و روابطی که منافع ملی را بهتر تأمین کند برگزینیم.

رئیس جمهور به نقش توجه به آراء مردم در نظام اسلامی اشاره کرد و گفت: امام نوع نظام ما را بر آراء مردم گذاشته است به گونه‌ای که 47 روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی مردم در پای صندوق های رأی در انتخاباتی که در منطقه و جهان بی سابقه بود نظام سیاسی خود را انتخاب کردند.

وی خاطرنشان کرد: استقرار نظام سیاسی در همه مراحل با آراء مردم بوده است و قانون اساسی که اساس حرکت و کار ماست دو بار به رأی مردم گذاشته شده است یک بار در انتخابات خبرگان قانون اساسی و بار دوم زمانی که قانون اساسی به تصویب رسید با آراء مردم تأیید نهایی شد و این یعنی امام به ما یاد داد که میزان رأی ملت است.

رئیس جمهور گفت: اگر در هر حرکتی خود را به عنوان خادم مردم باور نداشته باشیم نمی توانیم بر مبنای مشروعیت سیاسی حرکت خود را ادامه دهیم بنابراین هر کس در هر مقامی قرار دارد باید خود را خادم مردم بداند.

وی افزود: به قول شهید مدرس انبیا (ع) همه آمده اند خادم مردم باشند البته معصومین (ع) نیز که انتخاب خدا هستند نیز خادم مردم بودند.

 روحانی گفت: قرآن که کلام خداست افتخارش نیز در نور بودن و راهنمایی کردن مردم است یعنی نور و شفا بر دل مؤمنین.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *