رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مرکز منطقه ای مستندنگاری در مجموعه جهانی کاخ گلستان راه اندازی می شود

18:20 - 27 شهريور 1395
کد خبر: ۲۲۲۰۱۸
معاون میراث فرهنگی کشور در نشست تخصصی روشها و تکنولوژی مستند نگاری پیشرفته آثار فرهنگی تاریخی از راه اندازی مرکز منطقه ای مستند نگاری در مجموعه جهانی کاخ گلستان خبر داد.
مرکز منطقه ای مستندنگاری در مجموعه جهانی کاخ گلستان راه اندازی می شودمحمد حسن طالبیان با تاکید بر اهمیت مستند سازی و مستندنگاری در امر حفاظت و مرمت  گفت: پس از این نشست و استقرار دستگاه تخصصی مستندنگاری و تصویر گری پیشرفته اهدایی از سوی دانشگاه کیوتوی ژاپن در کاخ گلستان در مهر ماه سال جاری،  مستند  نگاری نگاتیوهای شیشه ای موجود در آلبوم خانه  کاخ گلستان با همکاری این  دانشگاه آغاز خواهد شد. 

وی با اشاره به اینکه مجموعه جهانی کاخ گلستان دارای فضاهایی برای راه اندازی مرکز منطقه ای مستندنگاری است افزود: با راه اندازی این مرکز کشور های عراق، تاجیکستان، افغانستان ، ازبکستان و ... می توانند از ظرفیت های این مرکز استفاده کنند. 

محمد حسن طالبیان با تاکید بر شناخت در فرایند حفاظت که شامل مراحل جمع اوری اطلاعات، مستند سازی، مستند نگاری، فن شناسی و پایش می شود گفت: پس از  این مراحل آسیب نگاری و تحلیل روشهای مرمت آغاز می شود.

وی با تاکید بر انقلاب علمی و تکنولوژی های جدید گفت: با استفاده از سیستم های جدید اطلاع رسانی و  امکان ثبت روزافزون اطلاعات،  دسترسی پژوهشگران به بانک های اطلاعاتی آثار ممکن شده است.

طالبیان ادامه داد: میراث فرهنگی متعلق به ابنای بشر است و از حقوق ملی و جهانی برخوردار است از همین رو با توجه به سرعت فرسایش طبیعی و انسانی در حفاظت آثار تاریخی، مراکز جهانی حفاظت از میراث فرهنگی، مستند سازی را در اولویت قرار داده اند. به همین خاطر برگزاری چنین کارگاه های تخصصی دارای اهمیت بالایی است. 

معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به اینکه در دوره های گذشته آموزش و کارگاه های تخصصی بسیار اندک بوده است گفت: در حال حاضر در همه حوزه ها از جمله موزه ها، مرمت و حفاظت به کارگاه های آموزشی توجه ویژه ای شده است. 

نشست تخصصی روشها و تکنولوژی مستندنگاری پیشرفته آثار فرهنگی _ تاریخی از امروز به مدت دو روز در محل همایش های موزه ملی ایران آغاز شد.

هدف از برگزاری این نشست ارتقاء همکاری های فنی و آموزشی در سطح بالاتر و بهبود کیفیت مستند نگاری آثار تاریخی فرهنگی با دانشگاه کیوتو ژاپن است.
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *