استقلال کُردستان عراق نگرانی مشترک تهران و واشنگتن

10:53 - 15 تير 1393
کد خبر: ۲۲۲
دسته بندی: صفحه نخست ، عمومی
اخیرا روسای پنتاگون اعلام کردند که عراق نیازمند کمک خارجی برای بازپس گرفتن قلمرواش از نیروهای داعش است. در حالی که عراق با حملات داعش در چالش است اقلیت کُردها در مناطق نفت خیز کرکوک با مانور دادن بر این تنش ها به دنبال اعلام استقلال هستند که موضوعی مشترک برای نگرانی آمریکا و ایران است.

:تنش های شبه نظامیان تندرو در عراق و سوریه با مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ همزمان شده است و دستیابی به توافق جامع می تواند به عادی سازی روابط تهران و غرب کمک کند.

به گزارش پیام نو، اخیرا روسای پنتاگون اعلام کردند که عراق نیازمند کمک خارجی برای بازپس گرفتن قلمرواش از نیروهای داعش است. در حالی که عراق با حملات داعش در چالش است اقلیت کُردها در مناطق نفت خیز کرکوک با مانور دادن بر این تنش ها به دنبال اعلام استقلال هستند که موضوعی مشترک برای نگرانی آمریکا و ایران است.

 استقلال کُردستان نگرانی مشترک ایران و آمریکا

گاردین درباره استقلال کُردستان نوشت: امید کردها برای استقلال یکی از رازهای خاورمیانه است. با سقوط صدام حسین در سال ۲۰۰۳ کنترل منطقه کُردستان تا حد زیادی در دست کُردها افتاد. در ماه های اخیر گرفتن منطقه کرکوک امیدواری را برای کردها بیشتر کرد. استقلال کُردستان با مخالفت همسایگانی چون ترکیه، سوریه و ایران همراه بوده و ایالات متحده نیز همین نظر را دارد.

واشنگتن پست در گزارشی از دیدار مقامات کُرد با “جان کری” وزیر خارجه آمریکا نوشت: منطقه کُردستان عراق به دنبال دو آینده متفاوت است؛ یکی اینکه بخشی از عراق باقی بماند و دیگری جدایی به عنوان یک کشور مستقل است. حتی اگر دولت مناسب و آشتی ملی در بغداد شکل بگیرد حضور “نوری المالکی” در دولت جدید برای کُردها قابل قبول نیست. مسعود بارزانی رهبر دولت مستقل کُردستان اعلام کرده که حاضر به برگشت به فرمول تعیین شده توسط بغداد نیست و خواستار همه پرسی برای استقلال کُردستان است. نمایندگان کُرد جلسه پارلمان بغداد را به نشانه اعتراض ترک کردند و معتقدند هیچ یک از گروه های سنی و شیعه نمی توانند نامزد نخست وزیری مناسب را معرفی کنند.

موقعیت سخت کُردهای عراق برای دولت اوباما به امری ناامید کننده تبدیل شده است که پیشتر به روابطش با منطقه کُردستان تکیه داشت. نماینده مقامات کُرد از ایالات متحده خواستار کمک های اقتصادی شده که دولت بغداد از ارائه آن خودداری کرده و سهم این منطقه از تولید شش ماه نفت را که برابر ۶ میلیارد دلار است پرداخت نکرده است. دولت کُردستان امیدوار است تا با صادرات چهار صد هزار بشکه نفت در روز کمبود بودجه خود را جبران کند ولی دولت اوباما مخالف فروش نفت توسط منطقه کُردستان بدون اجازه دولت بغداد است. رئیس جمهور آمریکا “باراک اوباما” که با انتخابات میان دوره ای در ماه نوامبر روبروست با احتیاط نسبت به ایجاد هر رابطه ای با ایران می نگرد.

طعم نفت در مذاکرات

بلومبرگ نیز در همین زمینه نوشت: موقعیت بحرانی در عراق برای ایران و ایالات متحده امری هشدار دهنده است. همزمانی بحران داعش با مذاکرات هسته ای ایران و تنش در بازار جهانی نفت، شش قدرت جهان را نگران کرده که آیا باید بر فشار و تحریم به ایران بیافزایند یا اجازه دهند تا تحت توافق موقت هسته ای که در ۲۰ جولای به پایان می رسد صادرات به یک میلیون بشکه در روز برسد. قابل ذکر است ایران پیش از تحریم ها صادارت روزانه اش ۲٫۵ میلیون بشکه بود.

طبق داده های بلومبرگ، ایران میزان کنونی صادراتش را تا شش ماه اول سال میلادی حفظ خواهد کرد و در صورت تمدید توافق موقت، هیچ تحریم تازه ای برای نفت ایران اعمال نخواهد شد. اگرچه عده ای از تحلیلگران معتقدند مذاکرات وین به طور خاص بر تعهد ایران به توافقات هسته ای اختصاص دارد و تمرکز بازار نفتی را دربرنخواهد گرفت. در عین حال تهدید گسترش خشونت در عراق می تواند براین امر تاثیر گذارد.

ایالات متحده آمریکا تنها کشوری نیست که برای کمک به دولت مالکی نیروی نظامی ارسال کرده است. ایران و روسیه نیز به این کشور کمک و مشاوره نظامی داده اند. مقامات ایرانی و آمریکایی پنجشنبه اعلام کردند که قصد بحث کردن درباره بحران عراق را در حاشیه مذاکرات هسته ای ندارند. تحلیلگران غربی معتقدند تصور همکاری سازنده بین ایران و آمریکا درباره عراق کمی مشکل است. پیشتر ویلیام برنز در حاشیه مذاکرات به طور خلاصه درباره عراق با مقامات ایرانی صحبت کرده بود. واشنگتن اعلام کرده که بحث های بیشتر در سطوح بسیار پایین تر مطرح خواهد شد. بنابراین در حالی که دو طرف تاکید دارند مذاکرات تنها بر دستیابی به توافق هسته ای تمرکز دارد با این حال رویدادهای عراق و کردستان و به پایان رسیدن مهلت توافق موقت این امکان را ایجاد کند که سازش در مذاکرات هسته ای منجر به دستیابی به توافق جامع شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *