صلح وسازش 7 پرونده قتل توسط شوراهای حل اختلاف / مختومه شدن 25 هزار پرونده قضایی در 6 ماهه امسال

9:29 - 23 آذر 1393
کد خبر: ۲۲۱۵۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
خبرگزاری میزان: معاون قضایی رییس کل دادگستری بوشهر از رتبه نخست صلح و سازش این استان در کشور خبرداد و گفت: امسال هفت پرونده قتل توسط شوراهای حل اختلاف استان بوشهر منجر به صلح و سازش شده است و محکومان به قصاص از مجازات و چوبه دار نجات یافتند.


: معاون قضایی رییس کل دادگستری بوشهر از رتبه نخست صلح و سازش این استان در کشور خبرداد و گفت: امسال هفت پرونده قتل توسط شوراهای حل اختلاف استان بوشهر منجر به صلح و سازش شده است و محکومان به قصاص از مجازات و چوبه دار نجات یافتند.

شهرام برامکی در گفت وگو با خبرنگار حقوقی میزان دراین باره اظهارکرد: در 6 ماهه اول سال جاری 25 هزار پرونده وارد دستگاه قضایی استان شده که به همین میزان وارده نیز پرونده مختومه و 9 هزار پرونده هم منجر به صلح وسازش شده است.

وی درباره رسیدگی به پرونده های مالی در شوراها گفت: هر چند از نظر قانون پرونده های مالی با رقم 50 میلیون ریال قابلیت طرح در شوراهای حل اختلاف دارد اما اگر طرفین دعوا رضایت داشته باشند تمام پرونده ها با هر میزان ارزش ریالی مورد دعوا قابل رسیدگی در شوراهای حل اختلاف است.

رییس شوراهای حل اختلاف استان بوشهر ادامه داد: در این ارتباط پرونده اختلاف مالی 15 میلیارد ریالی که طرفین برای اثبات ادعاهای خود یکدیگر را تهدید به قتل کرده بودند، با ورود شورای حل اختلاف این استان با صلح و سازش مختومه شد.

وی گفت: کاهش هزینه دادرسی، فقدان تشریفات اداری زاید و سرعت بخشی در رسیدگی به پرونده ها برای جلوگیری از اطاله دادرسی از مزایای رسیدگی پرونده ها در شورای حل اختلاف است.

این مسئول قضایی در ادامه افزود: رای سرعت بخشی در رسیدگی به پرونده ها با تدابیر اتخاذ شده شوراهای حل اختلاف تخصصی در بخش های مختلف صنفی و عمومی ایجاد شده است که کارکرد خوبی نیز برای دستیابی به نتیجه در پی داشته است.

معاون قضایی رییس کل دادگستری بوشهر همچنین اضافه کرد: شوراهای اسلامی شهرو روستاها دراین زمینه فعالیت دارند و عملکرد مثبتی دراین زمینه داشته است.

وی با بیان اینکه دعاوی حقوقی در صدر پرونده های قضایی است بیان کرد: اگرچه پرونده های قتل در صلاحیت دادگاه ها است اما شوراهای حل اختلاف برای مختومه کردن این پرونده ها وارد عمل شده و با صلح وسازش آن ها را مختومه کرده است.

برامکی نقش دادگستری ها در پرونده های خشن را مهم ارزیابی کرد و گفت: اگر به پرونده ها خوب رسیدگی شود کمتر دچار اطاله دادرسی می شویم.

وی همچنین اضافه کرد: شوراهای حل اختلاف همچنین رسیدگی به پرونده های مسن و قدیمی را در دستور کار قرار داده است تا پرونده های قضایی کاهش یابد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *