آتش بس در سوریه آخرین فرصت است؟

15:12 - 23 شهريور 1395
کد خبر: ۲۲۰۶۴۱
آتش بس در سوریه از روز گذشته آغاز شده است، غروب عید قربان، برای مردم جنگ زده این کشور نوید روزهای آرام تری را می دهد.
به گزارش گروه بین الملل ، روسیه و آمریکا پس از انجام مذاکرات چند ماهه و فشرده خود بر سر بحران سوریه، به نتیجه آتش بس در این کشور رسیدند.

آتش بسی که در سوریه از روز گذشته آغاز شده شامل گروه های تروریستی تکفیری داعش و جبهه النصره نمی شود، جنگ با این دو گروه ادامه خواهد داشت.

گروه احرارالشام هم با آتش بس موافقت نکرده و به همین خاطر در گروه داعش و النصره قرار می گیرد.

اما چه عواملی باعث پایداری آتش بس و ادامه آن در سوریه خواهد شد؟

گفته شده است که آتش بس با موافقت دولت سوریه، جمهوری اسلامی ایران و ترکیه انجام شده است و گروه های اپوزیسیونی که در سوریه حضور دارند، با آن موافقت کرده اند.

روسیه و آمریکا پس از یک هماوردی سنگین در سوریه، آتش بس را بهترین گزینه برای این کشور تشخیص دادند در حالی که چند ماه پیش هم یک آتش بس موقت در سوریه برپا شد اما با عهد شکنی آمریکایی ها روبرو گشت.

یکی از عوامل مهمی که باید به آن اهمیت داد و نسبت به آن حساس بود، نقش آمریکا در بحران سوریه است.

باید همواره مراقب خدعه و نیرنگ آمریکا در توافق بر سر آتش بس بود. چرا که در آتش بس پیشین آمریکایی ها با بهره بردن از فضای آتش بس، به تقویت مواضع تروریست ها پرداختند و بازی خود را در منطقه کردنشین سوریه ادامه دادند و ماجرای خان طومان به خاطر خیانت آمریکایی ها به وجود آمد. در آن عهد شکنی، چند تن از نیروهای ایرانی به شهادت رسیدند.

آمریکا مهمترین عاملی است که می تواند در ادامه آتش بس یا نقض آن نقش داشته باشد.

در کنار ایالات متحده، رژیم سعودی قرار دارد که البته از آتش بس در سوریه خرسند نیست، بلکه عصبانی هم هست.

سیاست آل سعود اصرار بر کناره گیری یا سرنگونی اسد است. سران این رژیم همچنان بر خواسته خود اصرار دارند و تنها راه حل بحران سوریه را کناره گیری اسد از قدرت می دانند.

آتش بس و ادامه آن در سوریه شکست عربستان و پیروزی ایران و جبهه مقاومت است. برای همین، آل سعود در روند اجرای آتش بس قطعاً کارشکنی خواهد کرد و گروه های تروریستی را در سوریه ترغیب به ادامه جنگ خواهد نمود. حمایت های سران سعودی از تروریست ها افزایش خواهد یافت و برای این که عقده شکست در سوریه را خالی کند، در یمن انتقام می گیرد.

مخالفت های سران سعودی با آمریکا بر سر بحران سوریه، بالا خواهد گرفت. آمریکا اکنون در شرایطی نیست که بخواهد شعله بحران را بالا بکشد او می خواهد تغییرات در سوریه سیاسی باشد، اما اگر مجبور شود، نظامی ورود خواهد کرد، به همین خاطر سعی دارد تا جنگ در منطقه در وضعیت آتش بس قرار گیرد. هدف آمریکا نمی تواند پایان جنگ در سوریه باشد، بلکه وضعیت نه جنگ نه صلح برای آمریکا مطلوب است.

هر چند در طرح آتش بسی که میان  آمریکا و روسیه کناره گیری اسد مطرح نشده است، اما مخالفان اصلی اسد در حاشیه جنوبی خلیج فارس خواهان برکناری او در سوریه هستند.

سیاستی که روسیه و ایران در سوریه دنبال می کنند، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پس از تثبیت آتش بس در سوریه است. انتخاباتی که اسد هم در صورت تمایل در کنار دیگر نامزدهای انتخابات حضور داشته باشد و این مردم باشند که تصمیم می گیرند، کدام یک از نامزدها ریاست جمهوری را در دست بگیرد، اسد یا فرد دیگری؟

اما پیش از آن باید روند مبارزه با تروریست های تکفیری در سوریه ادامه داشته باشد. بدون شکست این گروه های افراطی وهابی، نمی توان امیدوار بود در سوریه صلح برقرار خواهد شد.

تنها این گروه های افراطی نیستند، بلکه گروه هایی که خود را معارض و اپوزیسیون معرفی می کنند هم باید خود را برای مرحله سیاسی در سوریه آماده کنند. اگر قرار باشد که چنین گروه هایی مانند احرار الشام ساز مخالف بزنند و جنگ را بر آتش بس و صلح ترجیح دهند، نمیتوان به ادامه آتش بس و صلح در سوریه امیدوار بود.

اکنون آل سعود و رژیم اسرائیل کنار هم قرار دارند، این دو رژیم برای خود منافع مشترک تعریف کرده اند و همین منافع آنها را به هم نزدیک کرده است. اگر تا پیش از این عربستان و رژیم اسرائیل روابطشان علنی نمی شد، اکنون شرایط به گونه ای شده است که از علنی کردن آن ابایی ندارند.

اسرائیل درست زمانی که آتش بس آغاز شده و نیازمند پایبندی همه طرف های درگیر بحران است، امروز اقدام به حمله هوایی به سوریه می کند.

ارتش سوریه اعلام کرده است که یک فروند هواپیمای نظامی و یک پهپهاد جاسوسی رژیم اسرائیل را سرنگون کرده است. وزارت جنگ رژیم صهیونیستی حمله هواپیماهای خود را تأیید کرده اما سرنگون کردن آنها را رد کرده است.

رژیم اسرائیل یکی دیگر از طرف هایی است که با آتش بس و پایان جنگ در سوریه مخالف است و با همدستی با عربستان سعودی هر آنچه در توان داشته باشند به کار خواهند برد تا صلح در سوریه برقرار نشود.

جان کری درباره توافق بر سر آتش بس گفته بود؛ اگر این طرح با حسن نیت اجرا شود، اگر طرفین ذینفع اقداماتی را که از آنها خواسته شده است، انجام دهند، آن وقت شرایطی بوجود خواهد آمد که تلاش‌های چند جانبه در روند دیپلماسی نتیجه خواهد داد و مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد تا شرایط انتقال قدرت برای مردم سوریه فراهم شود.

حضور روز گذشته بشار اسد در نماز عید قربان در شهر «داریا» پیام مهمی برای تروریست ها داشت و همچنین روحیه به نیروهای مردمی و ارتش این کشور. رئیس جمهوری سوریه تأکید کرد که به مبارزه با تروریست ها تا نابودی آنها ادامه می دهد.

 وزیر خارجه آمریکا درباره آتش بس گفته است که این آتش‌بس شاید آخرین فرصت برای نجات سوریه باشد.

موضع جان کری درباره آخرین فرصت پیام پنهانی دارد. شاید این پیام پنهان و رمز گونه این باشد که اگر این آتش بس هم با شکست روبرو شود، ورود مستقیم ارتش آمریکا با همراهی ناتو و دیگر کشورهای همپیمان اودر منطقه رقم خواهد خورد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *