سفر روحانی به آلمان قطعی نیست/ هیچ کشوری نمی تواند برای ما تعیین تکلیف کند

11:04 - 23 شهريور 1395
کد خبر: ۲۲۰۴۵۹
دسته بندی: سیاست ، عمومی
سخنگوی دولت گفت: در حال حاضر دولت در موضوع توجه به رونق اقتصادی کشور وهمچنین پرداخت بدهی ها رویکرد مهمی را اتخاذ کرده است به گونه ای ما توانسته ایم تا به این لحظه بسیاری از مطالباتی را که مطرح بوده است پرداخت کنیم.

مباحث مربوط به SAFTF در شورای عالی امنیت ملی بررسی شده است/ سفر روحانی به آلمان قطعی نیستبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در حال حاضر دولت در موضوع توجه به رونق اقتصادی کشور وهمچنین پرداخت بدهی ها رویکرد مهمی را اتخاذ کرده است به گونه ای ما توانسته ایم تا به این لحظه بسیاری از مطالباتی را که مطرح بوده است پرداخت کنیم.

وی افزود: در خصوص فعالیتهای مرتبط با رونق اقتصادی ما از دو مسیر وارد عمل شده ایم لذا تا به این لحظه دولت بالغ بر 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات را در این حیطه در نظر گرفته است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: همچنین از مجموع واحدهای تولیدی که به بانکها معرفی شده اند 3هزار و 42 بنگاه اقتصادی تا به این لحظه موفق شدند که تسهیلاتی را از دولت دریافت کنند بنابراین مجموعا تا تاریخ 21/6/95،‌ 7هزار و977 واحد تولیدی 6هزار و 57 میلیارد تومان به منظور فعال کردن واحدهای تولیدی خود تسهیلات از دولت دریافت کرده اند.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: دولت غیر ازاینکه در صدد است تا مدیریت را به گونه ای پیش ببرد که بخشهای غیر دولتی به رونق برسد خودش نیز در طرح های عمرانی سرمایه گذاری های لازم را اتخاذ کرده است وتمام همت خود را براین اساس قرار د اده است که در این حیطه وارد عمل شود.

نوبخت با اشاره به رویکرد دولت یازدهم به بحث سلامت گفت: تا به امروز 11 میلیون فرد ایرانی از طریق یارانه سلامت و حمایت دولت توانسته اند مشکلات خود را حل کنند به گونه ای در کنار مباحث عمرانی بالغ بر 40 میلیارد تومان از سوی دولت به بحث سلامت اختصاص پیدا کرده است و ما تلاش کرده ایم همچنین در این راستا مطالبات بازنشستگان، گندم کاران و فرهنگیان را نیز محقق کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون سفر رئیس جمهور به نیویورک و تحویل ریاست جنبش عدم تعهد اظهار کرد: شورای اطلاع رسانی دولت گزارش جامعی را پیرامون عملکرد جمهوری اسلامی ایران در دوره ریاست بر جنبش عدم تعهدها تهیه کرده است که به زودی منتشر خواهد شد.

سخنگوی دولت پیرامون سفر رئیس جمهور به آلمان و اینکه گفته شده بود آلمانی ها در صورتی خواهان برقرار رابطه با ایران هستند که کشورما رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسد خاطر نشان کرد: نه تنها آلمان بلکه هیچ کشوری در منزلت و جایگاهی نیست که بخواهد برای جمهوری اسلامی ایران تعیین تکلیف کند از این رو اینکه دولت آلمان برای خودش موضعی داشته باشد به دولت ایران ارتباطی ندارد و نمی تواند برای ما تعیین تکلیف کند.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: اگر سفر روحانی به آلمان قطعی شود بنده آن را رسما اعلام خواهم کرد چنانکه قرار است تیمی از آلمان مهر ماه به ایران سفر کند اما هنوز زمان دقیق سفر آنها معلوم نشده است.

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون ورود دولت به بحث املاک نجومی خاطر نشان کرد: ملت فهیم ایران خودشان به خوبی درباره موضوعاتی که در جامعه رخ می دهد مطلع و آگاه هستند از این رو ما امیدوار هستیم که تمامی اقدامات لازم در کشور به گونه ای صورت گیرد که منابع ملی ما تامین شود.

وی پیرامون نظارت دولت بر اقلام و کالاها با توجه به بازگشایی مدارس اظهار کرد: وزارت صنعت و معدن به عنوان متولی این امر نظارت جدی را بر روند قیمت کالاها واقلام داشته است.

سخنگوی دولت درباره تغییر ساعت رسمی کشور به توجه به درپیش بودن فصل جدید تصریح کرد: با توجه به اینکه این موضوع یک روند قانونی در کشور تلقی می شود بدون شک روند تغییر ساعت رسمی به مانند روال گذشته امسال نیز در نظر گرفته خواهد شد.

نوبخت درباره اینکه آیا بودجه سال 96 در موعد قانونی آن یعنی 15 آذر ماه به مجلس تقدیم خواهد شد گفت: دولت به مانند روال قانونی بودجه سال 96 را در موعد مقرر به مجلس تقدیم خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: بدون شک آنچه که در سپهر بودجه 96 از سوی دولت مد نظر قرار گرفته بود توجه به برنامه ششم توسعه بود از این جهت دولت تمامی اقدامات لازم را از سالهای 95 تا 99 در برنامه ششم توسعه پیش بینی کرده بود لذا بودجه سال 96 نیز در چارچوب لایحه برنامه ششم توسعه تهیه شده است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: البته باید به این موضوع نیز اشاره کنم که اساسا بودجه 96 با رویکردی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی، مردم گرایی، عدالت محوری و تاکید بر توجه به پتانسیل و دانش داخلی تهیه و تنظیم شده است و ما به موضوع رفع نابرابری میان حقوق ها و تفاوت پرداخت ها در بودجه سال 96 توجه ویژه ای را اتخاذ کرده ایم تا تعدیل و عدالت را در پرداخت ها رعایت کنیم.

معاون رئیس جمهور پیرامون پیگیری حادثه منا از سوی دولت و اینکه تا به امروز حمایت مالی از خانواده های فاجعه منا صورت گرفته است گفت: همانطور که مسئولین ذیربط در سازمان حج و وزارت خارجه اعلام کردند جمهوری اسلامی ایران از هیچ اقدامی در جهت استیفای حقوق شهدای منا کوتاه نیامده و پیگیر این ماجرا است.

نوبخت خاطر نشان کرد: اما اینکه حق شهدای حادثه منا استیفا نشده است موضوع درستی است زیرا ما در روابط عادی با کشور عربستان داشتیم مشکلات متعددی را شاهد بودیم چه برسدبه شرایط فعلی که به دلیل حمله به سفارتخانه عربستان روابط بین دوکشور به حالت تعطیلی در آمده است.

وی تصریح کرد: در موضوع حمایت دولت از خانواده های شهدای حادثه منا نیز بدون شک قوه مجریه همه اقدات لازم را در ارتباط با این موضوع متناسب با ظرفیت های قانونی انجام خواهد داد.

سخنگوی دولت پیرامون اظهارات علی لاریجانی رئیس مجلس مبنی بر اینکه منتظر ارسال لایحه ای از سوی دولت پیرامون محیط بانان هستیم گفت: این موضوع از سوی دولت درحال انجام است و امیدواریم طی جند ماه های آینده تکمیل و نهایی شود.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون اینکه دولت چه شرایطی در بحث امضا قراردادهای نفتی اتخاذ خواهد کرد وآیا تحریم های مربوط به این موضوع را مورد توجه قرار خواهد دادافزود: دولت جمهوری اسلامی ایران هیچ یک از تحریم های ظالمانه را در باب موضوعات مختلف از جمله قراردادهای نفتی به رسمیت نمی شناسد واین تحریم ها مورد تایید ما نیستند و آن را در داخل اجرایی نخواهیم کرد.

نوبخت درباره عدم استخدام پذیرفته شدگان آزمونهای استخدامی سال گذشته از سوی دولت تاکید کرد: بحث تفکیک مباحث اداری و استخدامی از مباحث برنامه وبودجه هیچ ارتباطی به موضوع استخدام پذیرفته شدگان آزمونهای استخدامی ندارد از این رو ما با جدیت به این موضوع رسیدگی خواهیم کرد.

سخنگوی دولت پیرامون درگیری های اخیر بین نیروهای نظامی ایران و آمریکا در خلیج فارس وتهدید دو هواپیمای جاسوسی آمریکایی از سوی نیروهای نظامی ایران گفت: به طور کلی هر گونه اتفاقاتی که در داخل مرزهای آبی و زمینی و هوایی ایران صورت بگیرد نیروهای نظامی ما می توانند نسبت به آن مداخله داشته باشند زیرا این موضوع حق طبیعی ما است.

وی با اشاره به اینکه اطلاعی از مذاکره ایران و آمریکا پیرامون استقرار نیروهای نظامی در خلیج فارس ندارم افزود: نیروهای نظامی کشورمان طبق قوانین موظفند که از همه ثغور وحدود مرزهای ایران دفاع کنند از این رو طبق صحبتی که با فرماندهان دفاعی ونظامی کشور داشتم آنها معتقد بودند موضوعی که از سوی آمریکایی ها انتشار پیدا کرده است بیشتر فضای سازی رسانه ای بوده وبا واقعیت تطبیق ندارد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون افزایش انتقادات به قوه مجریه از تریبونهای نماز جمعه اظهار کرد: بنده اعتقاد دارم که اگر دولت در زمینه عدم اطلاع رسانی رویکرد ضعیفی داشت انتقاد از دستگاه های اجرایی امری طبیعی بود ولی در شرایط فعلی با توجه به دامنه گسترده اطلاع رسانی دولت ودیدار وزرای دولت با ائمه جمعه در سراسر کشور انتظار است به گونه ای دیگر رفتار شود.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: انتظار ما از برادران و پدران امام جمعه که علم وتقوا دارند این است که با انصاف صحبت کنند زیرا هر گونه مخدوش کردن اقدامات دولت مخدوش کردن نظام است البته ما انتقادات را می پذیریم وپاسخگوی آنها خواهیم بود.

نوبخت درباره اینکه رئیس جمهور قصد دارد در سفر به نیویورک پیرامون موضوع بد عهدی آمریکا در برجام صحبت کند خاطر نشان کرد: در جریان سفر رئیس جمهور بدون شک وی هر گونه که صلاح و لازم بداند در موضوعات مختلف وارد عمل خواهد شد.

وی پیرامون اینکه آیا دولت قصد ندارد در راستای مطالبات جریانات سیاسی تغییری را در کابینه خود لحاظ کند گفت: ما تمامی سعی و تلاش خودمان را برای گسترش امکانات ملی وسهولت زندگی برای مردم به کار بسته ایم از این رو چون ماه های پایانی عمر دولت یازدهم محسوب می شود بعید می دانم تغییر در کابینه رخ دهد.

سخنگوی دولت درباره خرید ایرباس گفت: ما قرار است با نوعی بین الشرط ایرباس را خریداری کنیم که این موضوع مصوبه شورای عالی اقتصاد عالی دارد که امیدواریم که انشالله بستر و زمینه به گونه ای محقق شود که بتوانیم از این موضوع استفاده کنیم.

معاون رئیس جمهور پیرامون موضع دولت درباره طرح خروج پتروشیمی از بورس کالا افزود: دولت مواضع خود را درباره مخالفت با این موضوع صراحتا اعلام کرده است ودر حال حاضر هیچ موضع دیگری ندارد.

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون افرادی از سوی معاون اول به منظور ارائه گزارشات مربوط به اقتصاد مقاومتی گفت: این موضوع طبق روال عادی صورت گرفته است و قرار شده در هر استان یک نفر مسئول پاسخگویی به میزان تحقق ستاد اقتصاد مقاومتی باشد از این رو در هیئت دولت نیز هر وزیر مسئول میزان تحقق اقتصاد مقاومتی در یک یا چند استان شده است.

سخنگوی دولت پیرامون نحوه اجرای قراردادهای نفتی جدید خاطر نشان کرد: پیرامون این قراردادها هر آنچه در کمیسیون تلفیق مصوب شد مورد تایید ما است و ما در شرایط جدید قراردادها نفتی طبق منافع جمهوری اسلامی ایران وارد عمل خواهیم شد.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا تا به امروز اموال مربوط به حقوق بگیران نجومی به بیت المال بازگشت داده شده است تاکید کرد: بیش از 2 میلیارد تومان تا به امروز به خزانه ملت استرداد شده است و طبق مصوبه دولت نیز امر نظارت بر همه افراد وبنگاه های اقتصادی وجود دارد تا خدای ناکرده خلاف رویه قانون اتفاقی صورت نگیرد.

نوبخت درباره بررسی پرونده املاک نجومی در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: تا جایی که من اطلاع دارم این پرونده در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مطرح نشده است.

وی پیرامون تعیین رئیس ستاد انتخاباتی روحانی گفت: دولت در حال حاضر درگیر مشغله های فکری بسیاری به منظور تسهیل امور مردم است از این رو در شرایط فعلی رقبا فضای بیشتری را برای فعالیتهای انتخاباتی دارند.

سخنگوی دولت درباره تاثیر اصلاح بودجه سال 95 در رونق اقتصادی گفت: ما معتقدیم که با اصلاح نظام بانکی بسیاری از راه ها برای رونق اقتصادی و تحقق مطالبات مردم فراهم خواهد شد از این رو در اصلاحیه بودجه سال 95 این موضوع را مد نظر قرار دادیم که امیدواریم مثمر ثمر واقع شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *