صرفه جویی 100 میلیاردی با اجرای طرح ابلاغ الکترونیک اوراق قضایی

13:28 - 20 شهريور 1395
کد خبر: ۲۱۹۴۹۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
حجت‌الاسلام حمید شهریاری گفت: در حال حاضر 40 درصد از ابلاغ های کشور به دست مخاطب نمی‌رسد، ارسال اوراق قضایی با شیوه فعلی سالانه 100 میلیارد تومان هزینه برای قوه قضائیه دارد در حالی که با 20 میلیارد تومان این سامانه ایجاد شده و سال ها می توان از این بستر استفاده کرد.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، حجت‌الاسلام حمید شهریاری در مراسم رونمایی از طرح ابلاغ الکترونیک اوراق قضایی که در سالن اجتماعات دادگستری قزوین برگزار شد، بیان کرد: امروزه فضای مجازی بستر سبک زندگی جدید است، فضای مجازی بستری است که همه احاد ملت در آن زندگی می کنند.
 
وی ادامه داد: وقتی می گوئیم زندگی می کنند یعنی همه ویژگی ها، خصوصیت ها و تعلقات زندگی غیرمجازی را دارند و این ویژگی ها در زندگی مجازی نیز ساری و جاری است.
 
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه اضافه کرد: همه فن آوری ها ابزاری هستند که بشر را به امر دیگر رهنمون می کنند و در واقع بشر برای انجام چنین کارهایی نیازمند فن آوری است.
 
وی اختراعات مختلف همچون چرخ و برق را در سیر زندگی بشر موثر ارزیابی و بستر ارتقاء و رشد زندگی انسان ها دانست و توضیح داد: در میان اختراعات و ابزارهای مختلف، فن آوری ارتباطات برای رسیدن به اطلاعات بوده و امروز این فن آوری تأثیرش همانند سایر اختراعات و ابزارها نیست چراکه فن آوری در ابعاد مختلف زندگی انسان تأثیرگذار است.
 
حجت الاسلام شهریاری تصریح کرد: امروز فن آوری در زندگی تغییر ایجاد کرده و حیات بشری را تحت سیطره خود قرار داده است چراکه انسان دیگر برای ارتباط با سیار نقاط دنیا نیاز به زمان طولانی و صرف هزینه های عظیم چون ماهواره نیست بلکه با هزینه اندک و در بستر شبکه های مجازی می توان شبکه ای ایجاد کرد و ارتباط گسترده ای در دنیا به وجود آورد.
 
وی اعلام کرد: روزگاری صداوسیما با کانال تلویزیونی تنها ابزار ارتباطی وسیع و موثر بود ولی امروز پربیننده ترین شبکه تلویزیونی حداکثر چهار میلیون بیننده دارد حال آنکه در شبکه مجازی شما سه میلیارد مخاطب دارید.
 
حجت الاسلام شهریاری عنوان کرد: امنیت و عدالت باید بازآفرینی شود و در این میان حاکمان خوب کسانی هستند که در بستر تغییرات روزآمد باشند و پا به پای سایر اقشار حضور داشته باشند چراکه حاکمیت باید بتواند مخاطبان خود را پیدا کند.
 
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با اشاره به آیات 148 سوره بقره و 48 سوره مائده بیان کرد: براساس این آیات کار خیر خدمت رسانی به مردم است و خدمت رسانی امری قرآنی است در نتیجه ما برای خدمت رسانی بهتر از هر امکان از جمله فضای مجازی استفاده کنیم.
 
حجت الاسلام شهریاری افزود: امروز آنچه حکومت ها را تهدید می کند سلاح شبکه های مجازی است چراکه گروه های کوچک در این فضا یکدیگر را پیدا می کنند؛ براساس پیش بینی ها دنیا آینده دیگر فضای جنگ فیزیکی نیست بلکه جنگ جدید در 10 سال آینده در شبکه های اجتماعی است.
 
وی تصریح کرد: باید ظرفیت های فضای مجازی را بشناسیم در نتیجه ما در دستگاه قضایی 50 پروژه در قالب طرح عدالت الکترونیک طراحی کرده ایم که با تغییر قوانین و نگارش آئین نامه پس از دو و نیم سال طرح ابلاغ الکترونیک اوراق قضایی را اجرایی کردیم.
 
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در تشریح اجرای طرح ابلاغ الکترونیک اوراق قضایی توضیح داد: افراد در مراجعه به دستگاه قضا برای دریافت خدمات قضایی ملزم هستند در سامانه ثنا ثبت نام کنند که در این سامانه علاوه بر شماره همراه و ایمیل، 20 شاخص اطلاعات فردی از آنها اخذ می شود و برای آنها صفحه ای ایجاد می شود که با نام کاربری و رمز ورود امکان دسترسی به آن را دارند.
 
وی اعلام کرد: ثبت نام در این سامانه برای سایر افراد میسّر است و در واقع یک نیاز است چراکه اگر پرونده ای برای افراد در هر نقطه ای از کشور ایجاد شود، سامانه رسا برای افراد از طریق پیامک اطلاع رسانی لازم را از طریق ارسال پیامک یا ایمیل انجام می دهد و فرد با مراجعه به صفحه خویش می تواند از اوراق قضایی خویش مطلع شود.
 
حجت الاسلام شهریاری خاطرنشان کرد: در حال حاضر 40 درصد از ابلاغ های کشور به دست مخاطب نمی رسد و از طرفی سالانه هزینه مستقیم آن 60 میلیارد تومان است؛ اگر هزینه های سربار دیگر را نیز به هزنیه های ارسال ابلاغ اوراق قضایی اضافه کنیم، ارسال اوراق قضایی با شیوه فعلی سالانه 100 میلیارد تومان هزینه برای قوه قضائیه دارد در حالی که با 20 میلیارد تومان این سامانه ایجاد شده و سال ها می توان از این بستر استفاده کرد.
 
وی یادآورشد: ابلاغ الکترونیک موجب افزایش سرعت ابلاغ، اجرای ابلاغ در مدت مناسب، کاهش و حذف بسترهای جرم خیز در ابلاغ، رفع اطاله دادرسی به واسطه طولانی شدن ابلاغ ها و ... از مزایای اجرای طرح ابلاغ الکترونیک است.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *