رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نگاهی به فراز و نشیب‌های روابط تهران - لندن در 5 سال اخیر

10:01 - 16 شهريور 1395
کد خبر: ۲۱۷۹۹۰
دسته بندی: سیاست
روابط ایران و انگلیس در سال‌های اخیر با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بوده است؛ در آذرماه 1390 پس از سلسله اقدامات خبیثانه انگلیس علیه ایران بویژه تحریم بانک مرکزی کشورمان توسط لندن و همچنین نقش سرویس‌های جاسوسی این کشور در ترور دانشمندان هسته‌ای ایران، نمایندگان مجلس هشتم با 162 رای موافق، دستگاه دیپلماسی دولت وقت را مکلف ‌کردند تا روابط با لندن را به سطح کاردار تنزل دهد و سفیر انگلیس را اخراج کند.
گروه سیاسی : "ارتقاء سطح روابط و تعیین سفیر به معنای آن نیست که همه اختلافات دو کشور ایران وانگلیس حل و فصل شده است"؛ این بخشی از اظهارات بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در نشست خبری دیروز است؛ چند ساعت پس از این اظهارات، خبر رسید که حمیدی بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی وزارت خارجه و از مذاکره کننده ارشد هسته‌ای، سفیر ایران در لندن شده و رونوشت استوارنامه خود را هم به بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس داده است.

نگاهی به فراز و نشیب‌های روابط تهران - لندن در 5 سال اخیر

همچنین متعاقبا خبر رسید که "نیکولاس هاپتون"، کاردار انگلیس در تهران نیز به عنوان سفیر جدید این کشور در ایران منصوب شده و رونوشت استوارنامه خود را هم به محمدجواد ظریف تحویل داده است.

نگاهی به فراز و نشیب‌های روابط تهران - لندن در 5 سال اخیر

آذر 1390؛ تنزل سطح روابط با انگلیس

روابط ایران و انگلیس در سال‌های اخیر با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بوده است؛ در آذرماه 1390 پس از سلسله اقدامات خبیثانه انگلیس علیه ایران بویژه تحریم بانک مرکزی کشورمان توسط لندن و همچنین نقش سرویس‌های جاسوسی انگلیس در ترور دانشمندان هسته‌ای ایران، نمایندگان مجلس هشتم با 162 رای موافق، دستگاه دیپلماسی دولت وقت را مکلف ‌کردند تا روابط با لندن را به سطح کاردار تنزل دهد و سفیر انگلیس را اخراج کند.

نگاهی به فراز و نشیب‌های روابط تهران - لندن در 5 سال اخیر

در مقدمه این طرح آمده بود: با توجه به اینکه دولت انگلیس با تصمیم قطعنامه اخیر خود یک‌بار دیگر سیاست‌های کینه‌توزانه خود را در قبال ملت و دولت ایران نشان داد، داشتن روابط خارجی با این کشور به هیج وجه قابل قبول و منطبق بر منافع جمهوری اسلامی نیست. بر همین اساس وزارت امور خارجه باید هر چه روابط سیاسی را به سطح کاردار تنزل داده و روابط اقتصادی و تجاری را به حداقل برساند. 

براساس ماده واحده این طرح وزارت امور خارجه ایران موظف شد در چارچوب حفظ منافع ملی و دفاع از حقوق ملت ایران روابط سیاسی را با دولت انگلیس به سطح کاردار تنزل داده و روابط اقتصادی و بازرگانی را نیز به حداقل ممکن برساند.

در تبصره 1 این مصوبه آمده بود: در صورت تغییر سیاست‌های خصمانه کشور منظور، با گزارش وزارت امور خارجه و تصویب مجلس شورای اسلامی سطح روابط ارتقا می‌یابد.

همچنین در تبصره 2 مصوبه طرح کاهش روابط با انگلیس، وزارت امور خارجه ایران  موظف شده بود در مورد سایر کشورهایی که رفتار مشابه انگلیس داشته باشند، گزارشی جهت اخذ تصمیم مناسب در مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.

تظاهرات دانشجویان در اعتراض به خباثت‌های انگلیس

در همان زمان نیز عده‌ای از دانشجویان در مقابل سفارت انگلیس در تهران به صورت خودجوش تظاهراتی را انجام دادند تا به نوعی حمایت خود را از مصوبه مجلس اعلام دارند؛ این تظاهرات با برخی حواشی و البته اشتباهاتی فردی همراه بود که موجب شد دولت انگلیس موضعی طلبکارانه در قبال ایران اتخاذ کند و بر حجم کینه‌توزی‌های خود علیه کشورمان بیفزاید. 

نگاهی به فراز و نشیب‌های روابط تهران - لندن در 5 سال اخیر

دولت یازدهم و تلاش برای ارتقاء سطح روابط با انگلیس

پس از روی کارآمدن دولت یازدهم و اتخاذ رویکرد تعامل‌گرایانه از سوی این دولت، تلاش‌هایی برای ترمیم روابط با انگلیس صورت گرفت؛ در اول مهر 1392 ، محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در حاشیه شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل با "ویلیام هیگ" وزیرخارجه وقت انگلیس دیدار کرد؛ دیداری که یخ روابط تهران و لندن را تا حدودی آب کرد و موجب شد تا در 20 آبان 1392، ماموریت کاردارهای غیرمقیم هر دو کشور آغاز شود.

نگاهی به فراز و نشیب‌های روابط تهران - لندن در 5 سال اخیر

توافق ایران و انگلیس برای بازگشایی سفارت

در میانه‌های مرداد 1393 علاء‌الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم طی مصاحبه‌ای از توافق ایران و انگلیس برای بازگشایی سفارت این کشور در تهران خبر داد.   

نگاهی به فراز و نشیب‌های روابط تهران - لندن در 5 سال اخیر

البته بروجردی در آن مصاحبه به این نکته نیز تاکید کرد که "مصوبه مجلس مبنی بر کاهش سطح روابط ایران و انگلیس از سفیر به کاردار همچنان به قوت خود باقی است".

اظهارات گستاخانه نخست وزیر وقت انگلیس

در مهرماه 1393 در جریان شصت و نهمین مجمع‌عمومی سازمان ملل، پس از آنکه دیداری میان روحانی رئیس جمهور کشورمان و "دیوید کامرون" نخست وزیر وقت انگلیس صورت گرفت، کامرون در اظهاراتی گستاخانه و مداخله‌جویانه گفت: "ایران باید فرصت داشته باشد تا نشان دهد می‌تواند بخشی از راه‌حل منطقه در مبارزه با داعش باشد و نه بخشی از مشکل؛ صبح امروز من با رئیس‌جمهور روحانی دیدار کردم، ما اختلاف نظرهای شدیدی داریم، ایران از گروه‌های ترویستی حمایت می‌کند، برنامه هسته‌ای‌اش، رفتارش با مردمش، همه اینها باید تغییر کند!"

نگاهی به فراز و نشیب‌های روابط تهران - لندن در 5 سال اخیر

این اظهارات هتاکانه نخست وزیر وقت انگلیس، باعث شد تا نمایندگان مجلس نهم طی بیانیه‌ای ضمن حمایت از مواضع رئیس جمهور در دفاع از حقوق ملت ایران در شصت و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل، اعلام کنند:«اظهارات نخست وزیر انگلیس نشان داد که روباه پیر که مدتهاست در مسیراستعمارگری دنبال‌روی بی‌اراده‌ آمریکا و صهیونیست شده است هنوز واقعیت انقلاب اسلامی را درک نکرده و به میزان نفرت ملت ایران از انگلیس و به تعبیر دقیق و درست رهبر معظم انقلاب اسلامی، انگلیس خبیث پی نبرده است».

همچنین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مزبور نیز در واکنش به هتاکی‌های کامرون با صدور بیانیه‌ای به مسئولان دستگاه دیپلماسی توصیه کرد تا سطح  روابط ایران و انگلیس بیش از این  گسترش نیابد.

به هر ترتیب آنطور که یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه کشورمان در تایید خبر استقرار سفرای دو کشور ایران و انگلیس، گفته است: "بیش از یکسال است که سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران و انگلیس فعال بوده و کلیه امور جاری توسط کاردارهای دو کشور هدایت می‌شده است. اکنون در پی محقق شدن شرایط برای ارتقای روابط دو کشور تصمیم گرفته شد که سفرای خود در تهران و لندن را مستقر کنند".




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *