رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

جانشین احمدشهید، حامیِ توهین به مقدسات اسلامی و مخالف قوانین شریعت/ تکرار ادعاهای گزارشگر آمریکا و اسرائیل در موضعگیری‌های «عاصمه جهانگیر»

12:02 - 13 شهريور 1395
کد خبر: ۲۱۶۴۵۶
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران در توئیتر خود نوشت که دو ماه دیگر مسئولیتش را به «عاصمه جهانگیر» پاکستانی تحویل می‌دهد؛ فردی که سوابق و ویژگی‌های شخصیتی‌اش، بشدت مغایر فرهنگ و باورها و ارزش‌های ملت ایران است. تعیین و انتصاب گزارشگر ویژه برای ایران در حالی است که سازمان ملل برای برخی کشورهای منطقه که حتی حداقل‌های حقوق بشری را هم رعایت نمی‌کنند، گزارشگر حقوق بشر تعیین نکرده است.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، دو روز پیش احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران در توئیتر نوشت که دو ماه دیگر مسئولیتش را به «عاصمه جهانگیر» پاکستانی تحویل می‌دهد.

پایان ماموریت گزارشگر آمریکا و اسرائیل
احمد شهید در حالی به مأموریتش پایان می‌دهد که بارها با اتکا به گزارش‌های ثابت‌نشده مخالفان جمهوری اسلامی، عدم رعایت بی‌طرفی و نادیده گرفتن پروتکل‌های استانداردِ گزارش‌دهی، ایران را به نقض حقوق بشر متهم و گزارش‌هایی را برای نشاندن لبخند رضایت بر لبان جریان مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران تهیه و تدوین کرده است.

جانشین احمدشهید، حامی توهین به مقدسات اسلامی و مخالف قوانین شریعت/ تکرار ادعاهای گزارشگر آمریکا و اسرائیل در موضع گیری‌های «عاصمه جهانگیر»/انتصاب گزارشگر حقوق بشر برای ایران قانونی نیست

احمد شهید در طول 6 سال ماموریت خود،بدلیل مواضع صریحی که علنا علیه منافع ملی کشورمان مطرح می‌کرد، اجازه سفر به ایران را نیافت و جالب است که او گزارش‌هایش را تماما در خارج از کشور تهیه و تنظیم می‌کرد؛ امری که استنادات گزارشات را بدلیل دوری از میدان اصلی، شدیدا بچالش می‌کشد و اساسا آنها را از صفت مستند بودن، دور می‌کند.

اما مشکلات احمدشهید، فقط به این موارد خلاصه نمی‌شد. او برخلاف پروتکل‌های بین‌المللی، گزارش‌هایی را که بطور یکطرفه و صرفا با استناد به مدارک مخالفان جمهوری اسلامی تهیه می‌کرد، بلافاصله جهت بهره‌برداری تبلیغاتی در اختیار رسانه‌های غربی قرار می‌داد. در واقع صرفا افراد گوناگونی از گروه‌های «اپوزیسیون خارج‌نشین» که همواره در پی یافتن تریبونی برای بیان ادعاهای خود و در مخالفت با نظام جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند، در این گزارش‌ها مورد استناد قرار می‌گرفت.

احمد شهید که در گزارش‌هایش به اطلاعات اندیشکده‌هایی نظیر بروکینگز و اخبار سایت‌های ضدانقلاب وابسته به سازمان تروریستی منافقین یا مؤسسه پژوهشی سابان (وابسته به اندیشکده بروکینگز) استناد می‌کرد، حالا قرار است از آبان ماه سال جاری، جای خود را به عاصمه جهانگیر از به اصطلاح فعالان حقوق بشر دهد که البته موضعگیری‌های او در مورد ایران نیز چندان متفاوت از احمد شهید نیست.

عاصمه جهانگیر کیست؟

بر اساس گزارش برخی منابع خبری، عاصمه جهانگیر متولد سال 1952 میلادی سیاستمدار، حقوقدان و به اصطلاح فعال حقوق بشر، اهل پاکستان است. او برنده جوایزی چون جایزه مارتین انالز شده که عموما به ترویج کنندگان ارزش‌های غربی در حوزه مسائل حقوق بشری اهدا می‌شود. او در تاسیس کمیسیون حقوق بشر پاکستان نقش داشته است. عاصمه جهانگیر در زمان حکومت رژیم نظامی "ضیا الحق" در پاکستان در سال 1983 میلادی بازداشت  و در نوامبر سال 2007 میلادی پس از تقویت حکومت نظامیان، تحت بازداشت خانگی قرار گرفت. پس از آن بعنوان رییس کانون وکلای پاکستان انتخاب شد. او علاوه بر ریاست انجمن حقوق بشر جنوب آسیا، معاون فدراسیون بین المللی حقوق بشر بوده است.

جانشین احمدشهید، حامی توهین به مقدسات اسلامی و مخالف قوانین شریعت/ تکرار ادعاهای گزارشگر آمریکا و اسرائیل در موضع گیری‌های «عاصمه جهانگیر»/انتصاب گزارشگر حقوق بشر برای ایران قانونی نیست

مخالفت با قانون شریعت اسلامی در پرونده جانشین احمد شهید
یکی از دلایل زندانی شدن عاصمه جهانگیر در پاکستان، مخالفت وی با قوانین منطبق بر شریعت اسلامی بوده است. به عبارت دیگر، سازمان ملل کسی را بعنوان گزارشگر حقوق بشر برای ایران انتخاب کرده که اساسا مخالف شدید قوانین شریعت اسلامی است.

فعالیت اصلی عاصمه جهانگیر در سازمان ملل متحد هم گزارشگری ویژه در مورد آزادی مذهب و عقیده از آگوست سال 2004 تا جولای سال 2010 میلادی بوده است. او مدتی را در سازمان ملل متحد مسئول تحقیق درباره نقض حقوق بشر در سریلانکا توسط مقام های آن کشور بود.

جهانگیر در خانواده‌ای مرفه رشد کرده است. او در داخل پاکستان یکی از منتقدان اصلی اجرای قانون شریعت اسلامی و اجرای مجازات حد بوده است. او همچنین مخالف قانون ممنوعیت "توهین به مقدسات" در پاکستان بوده است که بخشی از برنامه اسلامی سازی ژنرال محمد ضیاء الحق در پاکستان بود.

جانشین احمدشهید، حامی توهین به مقدسات اسلامی و مخالف قوانین شریعت/ تکرار ادعاهای گزارشگر آمریکا و اسرائیل در موضع گیری‌های «عاصمه جهانگیر»/انتصاب گزارشگر حقوق بشر برای ایران قانونی نیست

تکرار ادعاهای احمد شهید در موضعگیری‌های عاصمه جهانگیر

عاصمه جهانگیر اما درباره ایران موضعگیری‌هایی داشته که چندان متفاوت با احمد شهید نیست. برای مثال، او در سال 2005 میلادی درباره وضعیت بهاییان در ایران ابراز نگرانی کرده بود. عهده‌داری سمت گزارشگر حقوق اقلیت‌ها و سوابق و اظهاراتی که پیشتر در این مورد داشته و از سوی دیگر مخالفتی که با اجرای قوانین شرعی در کشورهای مختلف ابراز نموده است، چشم‌انداز تکرار ادعاهای احمد شهید در گزارش‌های جانشین او را قابل انتظار می‌سازد.

نصب گزارشگر ویژه برای جمهوری اسلامی ایران غیر قانونی است

اگرچه تغییر گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران موضوع جدیدی نیست و حدود یک ماه و نیم گذشته، کاظم غریب آبادی، معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر از پایان دوران ماموریت احمد شهید خبر داد بود، اما تعیین و انتصاب گزارشگر ویژه برای ایران همچنان جای سئوال دارد.

جالب اینجاست که انتصاب گزارشگر ویژه سازمان ملل برای امور ایران و انتخاب جانشین برای احمد شهید در حالی این روزها مطرح می‌شود که شورای حقوق بشر سازمان ملل در هیچیک از کشورهایی که زنان حتی حق رانندگی و رفت و آمد بدون همسرانشان را ندارند و همچنان به وحشیانه‌ترین شیوه‌ها، فعالان سیاسی نظیر "شیخ نمر" را گردن‌ می‌زنند، گزارشگر ویژه حقوق بشر تعیین نکرده است و انتظار می‌رود که سازمان ملل با حفظ استقلال خود به وظایف اصلی اش عمل کند و خود را در اختیار کشورهایی که با نشان دادن پول و دلار درصدد تهیه گزارش‌ها مغرضانه علیه کشورها هستند، قرار ندهند.

دکتر محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان چندی پیش در نشست خبری در این زمینه تصریح کرد: موضع ما این است که نصب گزارشگر ویژه برای جمهوری اسلامی ایران یک عمل غیر موجه و غیر قانونی است؛ چراکه رکورد حقوق بشر در ایران از کل حقوق بشر منطقه بالاتر است. این در حالی است که عملکرد احمد شهید از جهات مختلف جای سؤال دارد،‌ هنوز مرکب حکم وی خشک نشده بود که وی از این تلویزیون به تلویزیون دیگری می‌رفت و به عنوان هنرپیشه‌ای رسانه‌ای علیه ایران موضع می‌گرفت.

لاریجانی تصریح کرد: احمد شهید، تمام کسانی را که به دلیل کارهای تروریستی در ایران محکوم شده بودند، از قبیل (پژاک و منافقین) به عنوان مدافعان حقوق بشر معرفی می‌کرد،. ما تمام اسناد این افراد را به وی دادیم و بیان کردیم که این افراد علیه مردم ایران درگیری مسلحانه داشته‌اند و مردم بیگناه را کشته اند؛ این چه حقوق بشری است که مدافع تروریست‌هاست.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: احمد شهید از یک گزارشگر پایش را فراتر گذاشته و رسما فتوا صادر می‌کند. به عنوان مثال بیان کرده که ارتکاب زنا یک مسئله حقوقی است و پیگرد مجرمانه ندارد. ما کارنامه این گزارشگر را افتضاح می دانیم و در صحنه بین المللی آن را مطرح کرده ایم،. پرونده ما در حقوق بشر بسیار افتخارآمیز است و پرونده نقض حقوق بشر علیه ایران، تهاجم نامه غرب علیه جمهوری اسلامی ایران است که از ابتدای انقلاب تا حال بوده است و ما از این تهاجم هراسی نداریم و در مقابل آن ایستاده ایم.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *