رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اگر بسیج مردمی نبود امکان پیروزی عراق بر داعش وجود نداشت

22:05 - 11 شهريور 1395
کد خبر: ۲۱۶۳۳۱
دسته بندی: سیاست
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه یکی از عوامل بسیار مهم پیروزی مردم عراق تبعیت مردم از مرجعیت است، گفت: همچنین اگر بسیج مردمی نبود امکان پیروزی عراق بر داعش وجود نداشت.
به گزارش گروه سیاسی ؛ علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از دیدار با «شیخ اکرم الکعبی دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی النجباء عراق» اظهار داشت: اعضای این جنبش گروهی از جوانان معتقد، مقاوم، مبارز و پرشور عراقی هستند که در صحنه های مبارزه حضور دارند.

وی افزود: این جنبش طی دیداری از جمهوری اسلامی ایران با بعضی از مسئولان کشورمان دیدار کردند و در حقیقت پیام جوانان عراقی را برای مسئولان و گروه های سیاسی - ایرانی آورده بودند. خلاصه پیام این جنبش این بود که همچنان در سنگرهای مبارزه علیه تکفیری ها ، علیه حضور امریکایی ها و کشورهایی مثل سعودی و قطر در عراق مبارزه می کنند و مصمم هستند که موصل را آزاد کنند و در این آزادی دولت و ارتش عراق و حشدالشعبی حضور فعال داشته باشد و به هیچ وجه اجازه نخواهند داد که آمریکایی ها نقش داشته باشند.

ولایتی با بیان اینکه این جنبش همچنین از کمک های جمهوری اسلامی ایران در طول مبارزات مردم عراق علیه اشغال این کشور توسط امریکا قدردانی کردند، گفت: جنبش النجباء به عنوان سفرای مردم، جوانان و مبارزان عراقی در کشورهای اسلامی به ویژه در ایران عمل می کنند و از گروه های مبارز و مخلص عراق به صورت مرتب بین ایران و عراق رفت و آمد دارند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود به حضور حشدالشعبی در آزادسازی موصل اشاره کرد و گفت: حشدالشعبی همانند بسیج کشور ماست یعنی نیروهای مردمی که هیچ توقعی ندارند جز اینکه به کشور و آرمان های دینی و ملی عراق خدمت کنند. حشدالشعبی تا به حال نقش بسیار موثری در آزادی شهرهای عراق از اشغال تکفیری ها به ویژه در غرب این کشور داشته اند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: حشدالشعبی در آزادسازی اطراف بغداد و بقاع متبرکه حضور داشتند و اگر حضور این گروه نبود واقعاً حرم های مطهر ائمه اطهار (ع) در معرض خطر بود. اگر حضور حشدالشعبی نبود معلوم نبود که حتی حکومت قانونی عراق که براساس رأی مردم انتخاب شده است از دست مزدوران بیگانه یعنی داعشی ها در امان باشد.

ولایتی افزود: موصل به عنوان دومین شهر مهم عراق در قید اسارت داعشی ها و حامیان آنهاست و فقط با کمک ارتش عراق و حشدالشعبی آزاد می شود و دولت عراق هم این بنا را دارد که با کمک مشترک ارتش عراق و حشدالشعبی، موصل را آزاد کند و ان شاءالله این کار هم صورت خواهد گرفت.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بنا به دعوت دولت قانونی عراق ، همواره به عنوان راهنما و کمک کننده آموزشی و هر نوع کمکی که دولت عراق مصلحت بداند کمک خواهد کرد وگرنه کار اصلی را مردم و دولت عراق انجام می دهند. دولت جمهوری اسلامی ایران در عراق بدون اذن دولت این کشور هیچ کاری انجام نمی‌دهد.


ولایتی همچنین پیرامون دیدار با اکرم کعبی، دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی النجباء عراق نیز اینگونه دیدارها و رفت و آمدها را کمک به رسیدن دو کشور همسایه ایران و عراق به اهداف مشترک بیان کرد.

وی در همین خصوص گفت: مردم عراق تاکنون نشان داده اند شایستگی پیروزی ها را دارند و مراحل این پیروزی را یکی پس از دیگری طی کرده و دستاورد عظیمی داشته اند. اگر مردم و مبارزان عراقی در اهداف بسیار مهم خود پیروز نمی شدند و رژیم صدام را ساقط نمی کردند و دست آمریکا را از این کشور کوتاه و تمامیت عراق را حفظ نمی کردند، نه تنها عراق حفظ نمی شد بلکه انسجام منطقه نیز به هم می خورد و معلوم نبود که حتی در سوریه این پیروزی ها به دست بیاید.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از عوامل بسیار مهم پیروزی مردم عراق را مرجعیت این کشور و تبعیت مردم از مرجعیت دانست و برقراری دموکراسی واقعی در عراق را عامل دوم پیروزی های مردم عراق دانست و گفت: دموکراسی حاکم در عراق در کل جهان عرب بی نظیر است.

ولایتی عامل سوم پیروزی های مردم عراق را وجود بسیج مردمی دانست و اظهار داشت: اگر بسیج مردمی عراق نبود امکان پیروزی عراق بر گروه شیطان صفت داعش و امثال آن وجود نداشت.

وی عامل چهارم را از زبان مسئولان عراق عنوان کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با دعوت دولت عراق به کمک مردم این کشور رفت و کمک ایران بسیار روشن کننده، و دعوت عراق از ایران برای کمک به مردم این کشور قانونی بود و اجابت آن از جانب دولت ایران نیز قانونی بوده است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: کار اصلی را در نجات عراق از شر استبداد صدامی و استکبار امریکایی خود مردم عراق و نه کس دیگری انجام داد. هیچ دو ملتی در دنیا وجود ندارد که به اندازه دو ملت ایران و عراق مشترکات زیادی داشته و تا این حد به هم نزدیک باشند. اگر ایران و عراق با هم باشند که هستند می توانند منطقه را از شر صهیونیست ها و امریکایی ها نجات دهند و اگر با هم همکاری نمی کردند امکان نجات سوریه نبود.

ولایتی افزود: اگر ایران، عراق و سوریه با هم همکاری نکنند امکان نجات لبنان نیست و این یعنی زنجیره مقاومت، و اگر خدای نکرده یکی از این حلقه ها  شکسته شود، یعنی شکست زنجیره مقاومت. بیش از 5 سال است که از شکل گیری یک جنگ بین المللی علیه عراق و سوریه می گذرد ولی هم عراق و هم به طور نسبی سوریه پیروز شده اند.

وی خاطرنشان کرد: تا یکی دو سال قبل برخی از مقامات سیاسی امریکا درباره تجزیه عراق به سه قسمت و تجزیه سوریه به پنج قسمت شرط بندی می کردند ولی امروزه احتمال تجزیه این دو کشور به لطف خداوند و همت مردم دو کشور کمتر از دو سال قبل است. هرگونه تجزیه در هر یک از کشورها، چه در سوریه و چه در عراق بدون تردید به معنای اضمحلال آن کشورها خواهد بود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه قدر جنبش النجباء عراق را می دانیم، گفت: باید بسیج مردمی عراق در آزادسازی موصل نقش داشته باشد.

*شیخ اکرم الکعبی، دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی النجباء عراق: ایران رهبر محور حق و آمریکا رهبر محور باطل است

شیخ اکرم الکعبی، دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی النجباء عراق نیز در این دیدار ضمن قدردانی از مسئولان و مردم ایران و با اشاره به سفر یک هفته‌ای خود به ایران اظهار داشت: در سفرم به ایران شاهد استقبال خوب مسئولان بودم که با آغوش باز از ما استقبال کردند. هدف اصلی از دیدار با مقامات ایران، اطلاع رسانی در خصوص آخرین تحولات میدانی عراق و سوریه و تشکر از رهبر معظم انقلاب و ملت شریف این کشور است.

وی با تاکید بر حمایت ایران از محور مقاومت گفت: جمهوری اسلامی ایران، رهبر مستضعفین جهان است و این نظام در کنار مقاومت عراق در برابر اشغالگران و داعش ایستاد، این موضع تاریخی ایران در امتداد اسلام ناب محمدی است.

دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی النجباء عراق با اشاره به واکنش رسانه‌های مغرض و معاند عربی نسبت به این دیدار تصریح کرد: آنان از اینکه بنده نقل کردم ایران رهبر محور حق و آمریکا رهبر محور باطل است، رنجیده شده‌اند و من در اینجا به صراحت می‌گویم که مقاومت اسلامی نُجَباء، حزب ولایت فقیه است.

شیخ اکرم الکعبی، درمورد سازمان بسیج مردمی عراق گفت: گروه‌های مقاومت تحت آموزش‌های ایران قرار گرفتند و این گروه‌ها را تجهیز کرد و اینگونه گروه‌های مقاومت عراق تاکنون توانستند پیروزی‌های زیادی را در این کشور بدست بیاورند. ورود آمریکا به عراق باعث ویرانی این کشور شده است. زیرساخت‌های عراق به دست آمریکا از بین رفت، اکنون بسیاری از مناطق این کشور از برق و آب سالم محروم است و این ویرانی‌ها در تکمیل اقدامات صدام بود که همچنان هم ادامه دارد.

وب با اشاره به حضور نیروهای خارجی در موصل اظهار داشت: اکنون نیروهای نظامی ترکیه، منطقه بعشیقه در موصل را در اشغال خود دارند. این نیروها می‌دانند که اگر حشد وارد موصل شود، این نیروهای اشغالگر را سر جای خود می‌نشاند. به همین دلیل نیروهای نظامی خارجی اصرار دارند که حشد در نبرد آزادسازی موصل مشارکتی نداشته باشد. 

شیخ اکرم الکعبی حضور نظامی آمریکا در عراق را منفی دانست و تصریح کرد: این کشور به دنبال پیروزی‌های صوری در عراق است و همگان می‌دانند که طرح‌های تروریستی در جهان از آمریکا است. آمریکایی‌ها با نزدیک شدن به انتخاب کشورشان اصرار دارند تا عملیات موصل زودتر انجام بشود، درحالی‌که ما نیازی به حضور نیروهای خارجی ازجمله از کشورهای آمریکا و ترکیه در عراق نداریم.

دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی النجباء عراق در مورد حمایت‌های غربی-عربی از تروریست‌های سوریه نیز گفت: موشک‌های آمریکایی با پول عربستان و از طریق ترکیه به دست گروه‌های تروریستی در سوریه می‌رسد. سیاست آمریکا در منطقه براساس دروغ و کشتار است و ما معتقدیم که اگر روزی داعش دولتی را در منطقه تشکیل بدهد و این دولت داعشی هم‌پیمانی‌اش را با اسرائیل اعلام کند، آمریکا از او حمایت خواهد کرد. 

وی در پایان با بیان اینکه محور مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی ایران پیروزی‌های زیادی را علیه محور استکبار در منطقه بدست آورده است، خاطرنشان ساخت: دشمنان در سوریه اعتقاد داشتند که دولت بشار اسد چند روزه سقوط می‌کند، اما دولت سوریه هنوز پابرجاست.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *