فعالیت ۱۵ هزار عطاری غیر مجاز در کشور

3:55 - 12 شهريور 1395
کد خبر: ۲۱۶۲۹۷
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: 15 هزار عطاری غیرمجاز در کشور فعال است که وزارت بهداشت باید روی آنها نظارت کند.
فعالیت ۱۵ هزار عطاری غیر مجاز در کشوربه گزارش گروه جامعه ،محمدنعیم امینی فرد در رابطه با آمار مطرح شده مبنی بر فعالیت ۱۵ هزار عطاری غیرمجاز در کشور، گفت: متاسفانه ضعف نظارت دستگاه‌های ذی ربط بر عملکرد عطاری ها باعث شده در حال حاضر شاهد فعالیت این تعداد عطاری غیرمجاز در کشور باشیم بنابراین به صورت جدی نیاز است وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ورود جدی تری به این موضوع داشته باشد.
 
وی با انتقاد از اینکه به دلیل ضعف نظارت مشخص نیست که در عطاری ها داروهای شیمیایی عرضه می‌شود یا گیاهی، تصریح کرد: طبق گزارشات برخی از این مراکز داروهای شیمیایی را با داروهای گیاهی مخلوط کرده و به فروش می‌رسانند بنابراین به درستی مشخص نیست این مراکز محل عرضه داروهای شیمیایی هستند یا گیاهی.
 
این نماینده مردم در مجلس دهم، ضعف نظارت را علت عمده فعالیت ۱۵ هزار عطاری غیرمجاز در کشور دانست و گفت: فعالیت این تعداد عطاری غیرمجاز در کشور نشان می دهد نظارت های صورت گرفته از سوی اتحادیه صنف عطاران کافی نبوده است.
 
امینی فرد افزود: متاسفانه از سوی برخی عطاری ها تخلفات متعددی صورت می گیرد به عنوان مثال برخی از آنها به راحتی اقدام به عرضه قرص برنج به افراد می کنند که این موضوع باعث رواج خودکشی با قرص برنج در کشور شده است.
 
وی بر لزوم تشدید نظارت ها بر عملکرد و فعالیت عطاری ها تاکید کرد و یادآور شد: از آنجایی که ممکن است برخی عطاری ها با عرضه داروهای بی کیفیت و تقلبی سلامت افراد را در معرض تهدید جدی قرار دهند بنابراین بهتر است وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با نظارت بیشتر بر عملکرد و فعالیت عطاری ها مراکز غیرمجاز را شناسایی و از ادامه فعالیت آنها جلوگیری کند.
 
امینی فرد با یادآوری ابلاغ آیین نامه راه اندازی داروخانه های گیاهی، گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای سروسامان دادن به  وضعیت عطاری‌ها و طب سنتی اقدام به تدوین آیین‌نامه مذکور برای دو دسته افراد یعنی کسانی که Ph.D داروسازی گیاهی و داروسازان که تحصیلات مرتبط دارند کرده است.
 
وی ادامه داد: کمیسیون بهداشت و درمان اقدام به تشکیل کارگروهی در این زمینه کرده و قرار است کارشناسانی که در زمینه طب سنتی فعالیت می‌کنند و همچنین افرادی از انجمن علمی داروسازان و نمایندگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشست هایی را در این زمینه برگزار کرده تا در نهایت کمیسیون نظر خود را در این رابطه اعلام کند.
 
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، افزود: با توجه به اینکه هم اکنون افرادی در برخی عطاری ها مشغول فعالیت هستند که در زمینه طب سنتی و همچنین عوارض داروهای گیاهی اطلاعات درستی ندارند بنابراین با احداث داروخانه‌های گیاهی سطح کیفی عطاری‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته و از فعالیت افراد ناآگاه به طب سنتی در عطاری‌ها جلوگیری می شود؛ امیدواریم با احداث داروخانه های گیاهی دیگر شاهد فعالیت غیرمجاز عطاری ها در کشور نباشیم.
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *