ویزای الکترونیکی تا پایان سال عملیاتی می شود

15:11 - 10 شهريور 1395
کد خبر: ۲۱۵۸۹۳
رئیس سازمان میراث فرهنگی به صدور ویزای الکترونیکی اشاره کرد و گفت: این نوع ویزا تا پایان سال عملیاتی خواهد شد و در حال حاضر صدور آزمایشی آن انجام شده است.
به گزارش گروه فضای مجازی ، سلطانی فر در برنامه رادیو گفتگو درباره دستاوردهای این سازمان در حوزه صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی گفت: صدور ویزای الکترونیکی تا پایان سال عملیاتی خواهد شد و در حال حاضر صدور آزمایشی آن انجام شده است. همچنین امیدوار هستیم در بخش زیرساخت بتوانیم با اقداماتی که در زمینه گسترش هتل ها و اماکن اقامتی انجام داده ایم، شاهد حضور بیشتر گردشگران در کشور باشیم.

در حوزه حفظ و حراست از میراث فرهنگی موفق شدیم، مجموعاً چهار محموله فرهنگی و تاریخی به یغما رفته از 50 سال گذشته که به صورت قاچاق و غیر قانونی از کشور خارج شده بود را به کشور برگردانیم.

برنامه "گفت و گوی اجتماعی" با موضوع (بررسی عملکرد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری) و با حضور دکتر سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی به روی آنتن رفت.

نزدیک به 50 پرونده در فهرست انتظار یونسکو داریم

وی ادامه داد: در یونسکو موفق شدیم دو اثر خیلی مهم یعنی قنات ایرانی و کویر لوت را ثبت جهانی کنیم. با این دو پرونده ای که در تیر ماه به ثبت رساندیم، مجموعه بناهایی که به ثبت جهانی رسیده است، به 21 عدد رسیده که از این جهت نیز وضعیت خوبی در جهان داریم. گذشته از اینها به دلیل دارا بودن یک سابقه فرهنگی و تاریخی طولانی، در حال حاضر نزدیک به 50 پرونده در فهرست در انتظار یونسکو داریم.

معاون رئیس جمهور با با بیان اینکه کمیته میراث جهانی یونسکو از سال 2007 به بعد سالیانه یک سهمیه بیشتر برای کشورها در نظر نمی گیرد، گفت: البته در حقیقت دو سهمیه است که یک سهمیه برای فرهنگ و یک سهمیه نیز برای طبیعت قائل می شود، اگر می توانستیم سالانه ده میراث ثبت کنیم، این توان را داشتیم.

وی به بناهای داخل کشور نیز اشاره کرد و افزود: در این مدت توانستیم خیلی از بناهای داخلی را ثبت داخلی کنیم و موزه هایمان را در یک سال گذشته گسترش دادیم به ویژه موزه مادر، یعنی موزه ملی کشورمان که فضای نمایشگاهی آن خیلی محدود شده بود و به حدود 2500 متر کاهش پیدا کرده بود به حدود ده هزار متر افزایش دادیم. همچنین دو بخش موزه دوران انسانی و موزه پیش از تاریخ را به آن اضافه کردیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی به بخش ثبت میراث ناملموس اشاره کرد و عنوان داشت: این میراث مجموعه ای از فرهنگ ها، آداب، سنن و باورهای مختلف مردم است. برای ثبت ملی این بخش نیز قدم های زیادی را برداشته ایم و توانستیم آثار زیادی را ثبت کنیم. یکی از بزرگترین موفقیت هایمان ثبت 21 اثر یا یادمان متعلق به دفاع مقدس و انقلاب  اسلامی است که برای نخستین بار انجام شد.   

ارزش دارایی های مادر موزه هایمان بیشتر از ذخایر بانک مرکزی است

وی خاطرنشان ساخت: ارزش دارایی های ما در موزه هایمان بیشتر از ذخایر بانک مرکزی است. در حقیقت گنجینه های زیادی در موزه هایمان داریم. به عنوان مثال در همین موزه ملی ایران، 120 هزار سکه و 80 هزار عدد اشیاء است.

معاون رئیس جمهور به حوزه گردشگری اشاره کرد و بیان داشت: در سه سال گذشته با رشد گردشگران خارجی مواجه بودیم. تقریبا به طور میانگین در سه سال گذشته سالی 30 درصد افزایش گردشگران خارجی را شاهد بوده ایم. 

وی درباره معیار بیان این آمار گفت: همه گردشگران خارجی که وارد کشور می شوند، مشخصات و نوع ویزایشان توسط پلیس مهاجرت ناجا ثبت می شود. اگر می گوییم پنج میلیون و 200 هزار گردشگر در سال گذشته وارد شدند، دقیقا همین میزان وارد شده اند.
 
سلطانی فر در خصوص گردشگران داخلی عنوان داشت: چون امکان ثبت همه سفرهای مردم در داخل و در طول سال را نداریم و خیلی از این جابجایی ها سفر نیست، آمارمان تنها محدود به اقامت هایی است که در هتل ها و مسافرخانه ها وجود دارد. اما خیلی از افراد برای دیدن اقوام به شهرها می روند و به همین جهت به هتل ها نمی روند.

معاون رئیس جمهور اظهار داشت: تا سال گذشته ویزای فرودگاهی که برای گردشگرها صادر می کردیم، 15 روزه بود امسال تصویب کردیم زمان ویزای فرودگاهی به سه ماه افزایش پیدا کند.

سلطانی فر در خصوص ترکیب گردشگران گفت: نیمی از گردشگرانی که وارد کشور می شوند به مقاصد مذهبی و زیارتی می روند. اولین مقصد گردشگران شهرهای قم یا مشهد است. بعد از اینکه زیارت را انجام دادند به استان های شمالی کشور برای طبیعت گردی می روند.

ویزای الکترونیکی تا پایان سال عملیاتی خواهد شد

وی به صدور ویزای الکترونیکی نیز اشاره کرد و بیان داشت: این نوع ویزا تا پایان سال عملیاتی خواهد شد و در حال حاضر صدور آزمایشی آن انجام شده است. همچنین امیدوار هستیم در بخش زیرساخت بتوانیم با اقداماتی که در زمینه گسترش هتل ها و اماکن اقامتی انجام داده ایم، شاهد حضور بیشتر گردشگران در کشور باشیم.

قابل ذکر است، برنامه "گفت و گوی اجتماعی" از شنبه تا چهارشنبه ساعت 13:30 از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می شود و علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت رادیو گفت و گو مراجعه کنند.

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *