نتیجه تحقیق و تفحص از تخلفات چایکاران اعلام نشد

0:29 - 19 مرداد 1393
کد خبر: ۲۱۵۵
خبرگزاری میزان: مدیرعامل اتحادیه چایکاران در خصوص تخلفاتی که در زمینه چای سنواتی صورت گرفته است اعلام کرد: نمایندگان مجلس نتیجه تحقیق و تفحص را هنوز اعلام نکرده اند.

: مدیرعامل اتحادیه چایکاران در خصوص تخلفاتی که در زمینه چای سنواتی صورت گرفته است اعلام کرد: نمایندگان مجلس نتیجه تحقیق و تفحص را هنوز اعلام نکرده اند.

ایرج هوسمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی میزان افزود: چای سنواتی باید طبق مصوبه یا به کمپوست تبدیل یا معدوم می شد زیرا طبق تشخیص منابع ذیربط چای که 3 سال از تولیدش بگذرد و مصرف نشود را دیگر نمی‌توان مصرف انسانی کرد و باید یا به کافئین یا کمپوست تبدیل یا برای مصارف صنعتی به کشورهای خارج صادر شود.

وی ادامه داد: طی چند سال گذشته 200 هزار تن چای سنواتی به دلیل سوئ استفاده های متخلفان جمع آوری شده و این سرمایه ملت از بین رفته است. به این منظورنمایندگان مجلس برای بررسی این موضوع کمیته تحقیق وتفحص تشکیل دادند، هفته گذشته اعضای این کمیته از تهران امده و رسیدگی کردند اما گزارشی منتشر نکردند و مشخص نیست به چه نتیجه ای رسیده اند.

به گفته هوسمی مشکل اصلی در حوزه چای این است که کشاورزان و چایکاران با هزینه های گزاف محصول را تولید می کنند اما این محصول انحصاری دولت بوده و باید دولت هزینه تولید را چنان در نظر گیرد که کشاورز چایکار یک پس اندازی برای اداره کردن زندگیش قرار دهد تا به مشکل بر نخورد.

مدیر عامل اتحادیه چایکاران معتقد است: امسال نسبت به گذشته براورد قیمت مناسب بود اما به تمام تقاضاها پاسخ مفید داده نشد اما متاسفانه امسال چایکاران با خشکسالی مواجه شده و خسارت دیدند.

به گفته این مسئول باید باغات چای در فصل زمستان حرس شود تا در تابستان اگر با خشکسالی مواجه شدند حداقل 50 درصد محصول به ثمر رسد اما متاسفانه وزارت جهاد نه عملکرد مناسبی داشته نه حمایتی کرده است در نتیجه در حال حاضر 60 هزارخانوار در دور اول بهره برداری چشم به آسمان دوخته اند تا باران برسد، از طرف دیگر، سیستم آبیاری تحت فشار بسایر معدود است بنابراین باید گفت وزارت جهاد کشاورزی بار دیگر به دلیل نبود مدیریت صحیح به چایکاران لطمه شدید وارد کرد و عده بسیاری از این قشر محروم خانه نشین شدند.

هوسمی در خصوص پیش بینی وضعیت چای سنواتی گفت: باید چای را در اینجا بسته بندی کرده از کشور خارج کنند زیرا برای مصارف انسانی خطرناک است اما متاسفانه چای به رانت خواران فروخته شده و انها هم مجددا چای را بسته بندی کرده وبه بازار می¬فروشند دولت باید مصوبات را کمپوست یا صادر کند.

وی در خصوص واردات چای گفت: در حال حاضر با وجود اینکه نیاز مصرفی چای کشور 125 هزارتن است به دلیل ضعف مدیریت تولید ما به 20 هزار تن رسیده که به این دلیل مجبور به واردات هستیم.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *