تحلیل مکانیزم ارتباط مخالفت و شهرت

14:33 - 08 شهريور 1395
کد خبر: ۲۱۵۰۶۸
در این گزارش به گزیده ای از مواضع ضد و نقیض و پوست اندازی های معنا دار نائب رییس فعلی مجلس علی مطهری می پردازیم تا شاید بتوانیم با کنکاش در سابقه کوتاه فعالیت سیاسی ایشان، اظهار نظرهای عجیب و غریب وی را متوجه شویم.
به نقل از ریشه، علی مطهری فرزند سوم شهید مرتضی مطهری، در بهمن ۱۳۳۶ در تهران متولد شد. وی در سال ۱۳۵۵ تحصیلات متوسطهٔ خود را در دبیرستان علوی در رشتهٔ ریاضی به پایان رساند و در رشتهٔ مهندسی مکانیک دانشکدهٔ فنی دانشگاه تبریز پذیرفته شد. پس از شهادت پدر در اردیبهشت ۱۳۵۸، خود را به دانشگاه علم و صنعت ایران منتقل کرد و چندی در این دانشگاه به تحصیل ادامه داد.

علی مطهری، باآن‌که بیش از نیمی از واحدهای رشتهٔ مکانیک را گذرانده‌بود، با آمدن به دانشکدهٔ الهیات دانشگاه تهران تغییر رشته داد و تحصیلات خود را تا اخذ درجهٔ دکتری در رشتهٔ فلسفه و کلام اسلامی ادامه داد. وی پس از شهادت پدر مسؤولیت تدوین و تنظیم آثار چاپ‌نشده و به‌طورکلی نظارت بر نشر آثار وی را به عهده گرفت. مدیریت علمی انتشارات صدرا (مرکز نشر آثار مطهری) و عضویت در هیئت مدیره «بنیاد علمی فرهنگی استاد شهید مطهری» از دیگر مسئولیتهای وی است. او همچنین سابقه کار در رادیو را نیز دارد. مطهری در سال ۱۳۶2 ازدواج کرد و ۴ فرزند دارند.

ماجرای ورود علی مطهری به عرصه ی سیاست داستان جالبی است. در واقع علی مطهری بدون مقدمه وارد جام جهانی شد و از بازی نیمه نهایی سردرآورد.

تحلیل مکانیزم ارتباط مخالفت و شهرت

اولین تجربه ی جدی سیاسی فرزند سوم شهید مطهری ورود به مجلس هشتم شورای اسلامی بود.

لازم به ذكر است در جريان رقابت هاي انتخابات مجلس هشتم، سه ضلع از اصولگرايي در كنار هم قرار گرفتند كه «علي مطهري» از طرف «حاميان دولت نهم و شخص محمود احمدي نژاد» براي قرار گرفتن در فهرست واحد اصولگرايي معرفي شد.

در آستانه انتخابات مجلس هشتم، جبهه متحد اصولگرایان، متشکل از سه ضلع جبهه پیروان خط امام و رهبری، اصولگرایان تحول خواه و ائتلاف رایحه خوش خدمت بود. سید شهاب الدین صدر و اسدالله بادامچیان به نمایندگی از «جبهه پیروان خط امام و رهبری» در این جمع حضور داشتند. «محمدصادق محصولی» و«حیدر مصلحی» نیز به نمایندگی از «رایحه خوش خدمت» که به طرفداران دولت مشهور بودند، در این شورا حضور داشتند. «حسین فدایی» و «علیرضا زاکانی» نیز نمایندگی «اصولگرایان تحول خواه» درشورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان را برعهده داشتند.

نماينده «رايحه خوش خدمت» اصرار داشت تا علي مطهري در فهرست جبهه متحد قرار گيرد كه اعضاي جبهه پيروان با اين موضوع، موافقت نسبي داشتند ليكن حسين فدايي و عليرضا زاكاني از مخالفين جدي حضور وي در فهرست بودند.

نماينده رايحه خوش خدمت به «مخالفت هاي علي مطهري با سياست هاي فرهنگي دولت هاشمي رفسنجاني» و «فرزند شهيد مطهري» به عنوان دلايل خود براي قرار گرفتن وي در ليست اصرار داشت.

کش مکش ها ادامه پیدا میکند تا نماینده رایحه خوش خدمت یک جمله تاریخی از احمدی نژاد نقل میکند که این جمله جایگاه علی مطهری را تا حدودی تثبیت میکند.

نماينده رايحه خوش، اظهار مي دارد كه آقاي رييس جمهور(دكتر احمدي نژاد) گفته اند: «من در مورد آقاي مطهري چيزهايي مي دانم كه شما نمي دانيد» وي اضافه مي كند كه آقاي علي مطهري، «سهميه دكتر احمدي نژاد» در ليست جبهه متحد اصولگرايان است.

دانستن این نکته هم نقش کلیدی دارد که بدانیم علی مطهری در ابتدا از جانب شورای نگهبان رد صلاحیت شده و بعد از رایزنی ها و اقدامات بسیار صلاحیت وی تایید شد. که باز هم نقش احمدی نژاد در این امر احتمالا کم نبوده است.

به هر حال فرزند شهید مطهری بودن و مورد حمایت رئیس جمهور وقت قرار گرفتن بالاخره آقای علی مطهری را وارد دنیای سیاست کرد. دنیایی که شاید دانش و تجربه ی بیشتری را لازم داشت و برای شخصی چون علی مطهری کمی بزرگ و سردرگم کننده به نظر می رسید.

پیش از این ورود نابهنگام فرزند شهید مطهری به عرصه سیاست، تنها فعالیت رسانه ای و تا حدودی سیاسی وی نوشتن انتقادات فرهنگی به دولت اصلاحات بود؛ آن هم در روزنامه کیهان.

تحلیل مکانیزم ارتباط مخالفت و شهرت

تصاویری معنا دار از علی مطهری در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد و روحانی

علی مطهری در ابتدای کار کاندیداتوری خود برای مجلس هشتم با شعار های منتقدانه نسبت به سیاست های فرهنگی دولت اصلاحات کار را جلو برد و یک اصولگرای دو آتشه نشان میداد. اما امروز چیزی غیر از مواضع اولیه خود به نظر میرسد. لذا به صورت گلچین، منتخبی از اظهار نظرات ضد و نقیض ایشان را در ادامه آورده و در آخر سعی در گرفتن یک نتیجه ی تحلیلی صحیح خواهیم کرد.

**علی مطهری مقاله ای که در روزنامه کیهان در اسفند 84 منتشر شده بود نسبت به اهمال اصلاح طلبان به ویژه در خصوص حجاب اعتراض کرده بود: «مسئله پوشش اسلامي در جامعه مان چند سالي است كه به سبب اهمال مسئولان خصوصا در دوره اصلاح طلبي رنگ باخته است و مي رود كه مسئله بي حجابي به صورت يك امر عادي و طبيعي درآيد.»

 
**اولین اظهار نظر رسمی علی مطهری در خصوص حضورش در انتخابات مجلس هشتم به 20 دی ماه 86 باز می گردد زمانی که پس از ثبت نام در انتخابات مجلس هشتم گفت: «با توجه به اينكه گروه‌هاي اصلاح طلب با تمام توان وارد عرصه انتخابات شدند، من احساس خطر كرده و براساس وظيفه ثبت‌نام كردم.»

**فرزند استاد مطهری حتی در تعریف و تمجید از انتخاب احمدی نژاد در شهریور 85 پا را فراتر از حد طبیعی گذاشت و در نامه ای خطاب به وی نوشت: «بدون شك انتخاب جنابعالي به عنوان رئيس جمهور در سال گذشته از الطاف خفيه الهي بود و مردم با انتخاب خود انقلاب اسلامي را به مسير اصلي آن بازگرداندند و خطر بزرگي يعني غربزدگي و ايدئولوژي‌گريزي را كه تشخيص آن براي توده مردم مشكل بود از اين انقلاب الهي دفع كردند. این دولت بیش از دولت های پیشین در مسیر عدالت علی (ع) حرکت کرده است و البته کسانی که مانند دوره عثمان به تبعیض عادت کرده‌اند مشکلاتی ایجاد کرده و خواهند کرد.»

**مطهری که ناگهان از منتقدان سیاست‌های فرهنگی دولت محمود احمدی نژاد شد در سال ۱۳۸۹ در این باره گفت: «آقای احمدی نژاد با علم به اینکه اعلام مخالفت رئیس جمهور با اجرای قانون عفاف و حجاب در تلویزیون منجر به تشدید بدحجابی و بی حجابی می‌شود، در کمال بی تعهدی اعلام کرد که من با اجرای این قانون مخالفم و زحمات فراوانی را ضایع کرد و از آن تاریخ وضعیت پوشش اسلامی بسیار وخیم تر شده و به عقیده من تا زمانی که این شخص بر مسند ریاست جمهوری تکیه زده ‌است این وضعیت قابل اصلاح نیست و خدا کند که منجر به بی حجابی کامل نشود. مواضع دیگر فرهنگی ایشان مانند دستور حضور بانوان در ورزشگاه‌های مردان و تسامح و تساهل در مسائل شرعی ورزش بانوان و بی تفاوتی نسبت به رواج کلمات لاتین در سطح کشور و حمایت از اقدامات رئیس دفتر خود در تلاش برای ورود خوانندگان لس آنجلسی به کشور و حمایت مادی و معنوی غیر معمول و خلاف عدالت از برخی ستاره‌های سینمای کشور دلایل دیگری بر عقیده لیبرالیسم و رهاسازی فرهنگی ایشان است.»

**وی پیش از این درباره حجاب اسلامی گفته بود: «دولت باید در مبادی ورودی دانشگاه‌ها از ورود دانشجویان بدحجاب جلوگیری کند. محیط دانشگاه محل حضور دانشجویان بد پوشش و محل تحریک غریزه جنسی نیست و دولت هم نباید برخورد با این افراد را به دانشجویان متدین واگذار کند، بلکه خود دولت باید ساز و کاری فراهم نماید تا در مبادی ورودی دانشگاه‌ها از ورود افراد بدحجاب اعم از دختر و پسر جلوگیری شود.»

ماجرای مواضع ضد و نقیض اقای مطهری در ایام انتخابات دوره ی دوم دولت احمدی به اوج خود میرسد. مخصوصا در ایام فتنه که همیشه اظهارات ایشان تیتر یک رسانه ها بود و از بازگو کردن آن ها صرف نظر میکنیم و به استنتاج از این روال بیانات مطهری میپردازیم.

با توجه به رنگ هایی که در لباس انتقاد مطهری به هر اتفاق کوچک و بزرگ در کشور از وی دیده ایم و با توجه به سبقه ای که از وی مشاهده کردیم به نظر میرسد که ایشان خارج از فضای یک آسیب شناس و با اغراض دیگر دست به ندای اختلاف زده است. مطالعه ی مواضع فرزند شهید مطهری نگارنده را به یاد جمله ی "خالِف؛ تُعرَف" می اندازد.

درباره انتقاد های ناسازنده و مواضع عجیب و غریب و معمولا برخلاف جریان آبی که مطهری کرده است و گرفته است باید گفت که نه تنها نتایج مثبتی را نداشته بلکه کم و بیش دست آویز دشمنان نظام جمهوری قرار گرفته و دارای هزینه بوده است.

تحلیل مکانیزم ارتباط مخالفت و شهرت

کف و سوت بی بی سی برای علی مطهری وقتی نظرش را خلاف نظر شورای نگهبان رسانه ای کرد

اما آخرین موضع علی فرزند شهید بزرگوار دکتر مرتضی مطهری که نگارنده را بر آن داشت سیاه ای از کارنامه ی نه چندان درخشان وی به رشته ی تحریر دربیاورد کمی جالب تر به نظر میرسد:

وقتی فرزند آیت الله منتظری دست آویز وارثان مهدی هاشمی ها و دیگر علل و عوامل انحراف و انحطاط پدرش قرار میگیرد و فایل صوتی موهونی را که منتسب به آقای منتظری بوده است را منتشر میکند تا یک مرده ی پوسیده ی را نبش قبر و تقدیم به تیتر یک رسانه ها کند، تمام رسانه های حق گو و منصف دست به کار شدند تا حقایق را بدون فیلتر های رسانه های ضد انقلاب منعکس کنند و بار دیگر کام ضد انقلاب را از دستیابی به اهداف پلیدشان ناکام گذاشتند. کم کم قائله در حال ختم شدن بود که علی مطهری طبق معمول از راه میرسد و با فرستادن نامه ای به وزیر محترم دادگستری از عملکرد رسانه های داخل انتقاد میکند و طبق عادت قدیمی خود بر خلاف جریان آب شنا میکند.

گفتنی است که صاحبان خرد وقعی به اینگونه بیانات نمی نهند و نگاهشان به این قسم اظهار نظرها و علی الخصوص از این شخصیت ها صرفا نگاه نمایشی می باشد که مصداق بارز "مخالفت کن تا معروف شوی"است.

حال امروز که علی مطهری نائب رئیس مجلس شده است، فارغ از مسیری که برای رسیدن به این پست طی کرده است؛ آیا نباید کمی معقول تر و منطقی تر و در شان این مسئولیت اظهار نظر کند؟

شاید رد صلاحیت علی مطهری برای انتخابات مجلس در سال 86 آنقدر ها هم بی حکمت نبوده باشد...

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


رامین
|
-
|
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
0
0
تحلیل خوبی بود. تشکر از مدیر سایت و همکارانشون
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *