وزارت فرهنگ و ارشاد به جز کنسرت‌ها، مسئولیت‌های دیگری هم دارد/ بخشی از مصادیق نفوذ فرهنگی، به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مربوط می‌شود

23:36 - 07 شهريور 1395
کد خبر: ۲۱۴۸۵۰
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
علی جنتی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری امشب که به مناسبت هفته دولت حضور پیدا کرده بود با اشاره به بسیار دامن زدن برخی موضوعات گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به جزء موضوع کنسرت ها، فعالیت ها و مسئولیت های دیگری بر عهده دارد.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ؛ علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری امشب گفت: مقام معظم رهبری  در خصوص بحث ولنگاری فرهنگی فرمایشات ارزنده ای داشتند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه با دیگر نهادهای فرهنگی در خصوص برطرف کردن هر چه بیشتر این رویداد تلاش می کند.

وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از جامعه از شبکه های ماهواره ای استفاده می کنند که می توان گفت که این اتفاق از مصادیق نفوذ فرهنگی محسوب می شود.

وزیر کابینه دولت یازدهم تصریح کرد: بخشی از مصادیق مربوط به نفوذ فرهنگی به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مربوط می شود؛ چرا که این گونه فضا ها در حقیقت فضایی باز است.

جنتی یادآور شد: موارد یاد شده از موضوع نفوذ فرهنگی در حقیقت از جمله مواردی محسوب می شود که از خارج از کشور تاثیر خود را برجای می گذارد به نحوی که در داخل نیز عناصری تاثیر پذیرفته از این جریان ها وجود دارد و سعی در ترویج چنین موضوعاتی دارند مانند افرادی که برای آموزش مدلینگ به کشورهای همسایه سفر می کنند و پس از بازگشت سعی در رواج این پدیده در جامعه دارند.

وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: گروه های موسیقی زیرزمینی از دیگر نمونه هایی است که می توان در این مورد مثال زد.

وی با اشاره به فعالیت های انجام شده برای مقابله با نفوذ فرهنگی یادآور شد: چاپ کتاب از جمله فعالیت های صورت گرفته در این زمینه است. همچنین ما به فیلم های سینمایی خارجی اجازه انتشار نمی دهیم و در این روند جلوی یکسری از نمایشنامه های خارجی را می گیریم.

وزیر کابینه دولت یازدهم در ادامه صحبت های خود تصریح کرد: در همین راستا برای گروه های موسیقی شیوه نامه هایی را تدوین کرده ایم که خود آنها رعایت می کنند اما ممکن است گاهی تماشاگران این موارد را رعایت نکنند و اینگونه مشکل ساز شود.

جنتی همچنین گفت: برای رفع مشکلات موجود در این راستا تمام های نهادهای فرهنگی باید با عزم و هماهنگی هر چه بیشتر فعالیت کند همانگونه که از ابتدای امسال که رهبر انقلاب اسلامی سال 95 را سال اقتصاد مقاومتی نامگذاری کرده اند تمامی نهادهای فرهنگی برای تحقق این عنوان تلاش کرده اند.

وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: شورای فرهنگ عمومی هم در زمینه مباحث نظری و عملی از جمله موضوع خانواده موفق عمل کرده است و توانسته دستاوردهایی هم داشته باشد.

وی با اشاره به تلاش های صورت گرفته در زمینه فضای مجازی و ساماندهی به این حوزه تصریح کرد: در رابطه با حمایت و تقویت فعالیت فعالان در زمینه تولیدات داخلی در عرصه مربوط به فضاهای مجازی و همچنین حمایت از فیلم های ارزشی و توجه به آنها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشگام بوده است و هم اکنون به درستی از فضای مجازی استفاده می کنیم همانگونه که شاهد راه اندازی شبکه ملی فرهنگ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده ایم.

وزیر کابینه دولت یازدهم همچنین گفت: یکسری از سایت ها را از اموال دامن زدن به برخی از موضوعات می دانیم همانگونه که در سفر اخیرم به گیلان به این موضوع اشاره کردم که یکسری از افراد فکر می کنند تنها فعالیت و وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد، موضوع کنسرت ها است در حالی که ما در ده ها زمینه دیگر هم فعالیت داریم.

جنتی اظهار کرد: درباره موضوع کنسرت ها نهایت دقت صورت می گیرد تا تمامی موازین شرعی و قانونی لحاظ شود همانگونه که ما اجازه نمی دهیم کنسرت های پاپ در بسیاری از شهرستان ها برگزار شود.

وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین تبیین کرد: تعداد کنسرت های لغو شده زیاد نیست به عنوان نمونه در 5 ماهه نخست امسال 9 کنسرت لغو شده است.

وی همچنین یادآور شد: در گذشته بسیاری از افراد که روزنامه نگار ویا سینماگر واقعی نبودند عضو صندوق هنر بودند که با پالایش صورت گرفته تنها افرادی که در این سمت ها هستند می تواند در این صندوق عضو باشند و از بیمه های مربوط به آن استفاده کنند.

وزیر کابینه دولت یازدهم در بخش دیگری از صحبت های خود و در پاسخ به پرسش های مطرح شده در خصوص فیلم  قصه ها  گفت: فیلم قصه ها در داخل هم اکران شد و مشکلی نداشت و اگر در خارج از کشور هم رفته است مشکلی نداشته است.

جنتی در بخش پایانی صحبت های خود با اشاره به موضوع ممیزی نشر خاطرنشان کرد: بحث ممیزی نشر از لحاظ قانونی برعهده وزارت ارشاد است. در ابتدای فعالیتمان نظریه وجود داشت مبنی براینکه ممیزی پیش از چاپ را به خود ناشر واگذار کنیم و ممیزی پس از آن به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد باشد. در حال حاضر چنین موضوعی وجود دارد که یکسری ناشران با سابقه که از روابط آگاهی دارند را در این موضوع وارد کرده ایم و بحث ممیزی نشر را به صورت آزمایشی به خود آنها واگذار می کنیم.






ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *