رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

"شهرام امیری" ارتباطی با سازمان انرژی اتمی نداشت/قرارداد فروش آب سنگین به روسیه تقریبا نهایی شده است/ تامین اعتبار ساخت نیروگاه‌های جدید

16:43 - 07 شهريور 1395
کد خبر: ۲۱۴۸۰۲
دسته بندی: سیاست
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه طرف مقابل در جزئیات فنی برجام خواسته هایی داشت که قابل قبول نبود و تاکنون به آنها پاسخ منفی داده ایم عنوان کرد: ارزیابی ما این است که درز اطلاعات هسته ای ایران با یک هدف خاص سیاسی و جناحی از سوی آمریکایی ها صورت گرفته است.
درز اطلاعات هسته ای ایران با یک هدف خاص سیاسی صورت گرفته است/طرف مقابل در جزئیات فنی برجام خواسته هایی داشت که قابل قبول نبودبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در نشست خبری که ظهر امروز(یکشنبه 7 شهریور) برگزار شد با بیان اینکه در بخش انرژی هسته ای عمده تمرکز افکار عمومی و رسانه ها بر روی غنی سازی و سانتریفیوژها است اظهار کرد: مبحث غنی سازی و سانتریفیوژها اگرچه بخش کوچکی از صنعت هسته ای را تشکیل می دهند اما دارای اهمیت زیادی هستند البته نباید اهمیت بخش های دیگر فعالیت های سازمان انرزی اتمی را نادیده گرفت.

  دو ماموریت عمده آژانس بین المللی انرژی اتمی از زمان تاسیس

وی با بیان اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی از زمان تاسیس در 60 سال پیش دو ماموریت عمده را عهده داشته است گفت: یکی از ماموریت های آژانس مراقبت از عدم انحراف فعالیت های هسته ای کشورها است اما این موضوع تنها بخش کوچکی از فعالیت های آژانس است و عمده هدف این نهاد بین المللی همکاری با کشورها در جهت توسعه انرژی هسته ای در حوزه های پزشکی، صنعتی و کشاورزی است.
 
تا 100 سال آینده که ذخایر اورانیوم در جهان به اتمام می رسد

کمالوندی در ادامه به بحث گداخت هسته ای اشاره کرد و افزود: در بحث گداخت، جوش هسته ای و پیوند ایزوتوپ ها، تولید انرژی فوق العاده ای را دارد و نهایتا تا 100 سال آینده که ذخایر اورانیوم در جهان به اتمام می رسد، نیروی گداخت هسته ای در تامین انرزی نقش اول را ایفا می کند.
 
همکاری ایران در پروژه ایتر

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به همکاری ایران در پروژه ایتر (گداخت هسته ای) اظهار کرد: پروژه ایتر (گداخت هسته ای) پروژه ای است که 100 درصد عملیاتی می شود و با عملیاتی شدن آن میلیون ها سال سوخت مورد نیاز بشر تامین می شود.
 
تولید آب سنگین در کشور به میزان 20 تن در سال رسیده است

وی در ادامه با اشاره به میزان سالانه آب سنگین تولید شده در کشور گفت: تولید آب سنگین در کشور به میزان 20 تن در سال رسیده است و ما پس از فروش آب سنگین به آمریکا در حال حاضر 170 تن آب سنگین داریم و همچنین قرارداد فروش آب سنگین به روسیه نیز در حال نهایی شدن است.

 ضرورت همکاری بین المللی در تولید سوخت هسته ای

کمالوندی با اشاره به ضرورت همکاری بین المللی در تولید سوخت هسته ای بیان داشت: هدف نهایی در غنی سازی، تولید سوخت است و ما در تولید سوخت هسته ای به همکاری بین المللی نیاز داریم و باید توجه داشت که سوخت های نیروگاهی مهمتر از سوخت های صفحه ای است.
 
احداث بیمارستان هسته ای در جنوب تهران

وی در ادامه با اشاره به ساخت بیمارستان هسته ای اظهار کرد: بیمارستان هسته ای در جنوب تهران، سایت یابی شده است و اسناد همکاری در این زمینه با شهرداری تهران و وزارت بهداشت منعقد شده و ظرف 3 ال 4 سال آینده در این زمینه خودکفا می شویم.

احداث دو نیروگاه در دستور کار است
 
کمالوندی در ادامه با اشاره به مباحثی که پیرامون ساخت نیروگاههای جدید مطرح می شود اظهار کرد: احداث دو نیروگاه در دستور کار است که عمده مشکل در این حوزه بحث تامین اعتبار مالی بود که این موضوع با توجه به دستور مساعدت رئیس جمهور حل شده و ما بر این اساس به صورت جدی و در یک تاریخ خیلی نزدیک بحث نیروگاههای هسته ای جدید را شروع می کنیم.

5 حوزه ای که همکاری ایران و آژانس در آنها متبلور شده است
 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به 5 حوزه ای که همکاری ایران و آژانس در آنها متبلور شده است گفت: غذا و کشاورزی؛ سلامت و بهداشت؛ آب و منابع زیرزمین؛ پسمانداری و برق هسته ای، 5 حوزه ای هستند که ایران و آژانس در آنها همکاری های زیادی دارند.

طرف مقابل در جزییات فنی برجام خواسته هایی داشت که قابل قبول نبود
 
در ادامه نشست خبری امروز، بهروز کمالوندی پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود؛ وی در پاسخ به سوالی مبنی بر بدعهدی های آمریکا در حوزه فنی در پسابرجام بیان داشت: طرف مقابل در جزییات فنی برجام خواسته هایی داشت که قابل قبول نبود و تا کنون به آنها پاسخ منفی داده ایم.

صرفا بر مبنای تعهدات مندرج در برجام عمل می کنیم
 
کمالوندی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون زیاده خواهی های طرف مقابل در مقولاتی همچون الیاف کربن افزود: ما در این رابطه مواضع قوی و مستدلی داریم و قطعا به زیاده خواهی های طرف مقابل پاسخ نمی دهیم و صرفا بر مبنای تعهدات مندرج در برجام عمل می کنیم.

 فرمایشات مقام معظم رهبری همواره نصب العین سازمان انرژی اتمی بوده است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: فرمایشات مقام معظم رهبری همواره نصب العین سازمان انرژی اتمی بوده است و ما به دنبال این هستیم که به طرف مقابل اجازه ندهیم از مفاد توافق، تعدی کند.

مجوز مجلس به دولت برای اخذ وام 5 میلیارد دلاری از روسیه
 
به گزارش میزان، وی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون مصوبه اخیر مجلس مبنی بر ارائه مجوز به دولت برای اخذ وام 5 میلیارد دلاری از روسیه که یکی از حوزه های مصرف آن، بحث انرژی هسته ای است اظهار کرد: خبر صدور مجوز از جانب مجلس به دولت برای دریافت وام 5 میلیارد دلاری از روسیه که یک بخش از آن در حوزه مصارف هسته ای است خبر خوبی بود و این امر می تواند یک راه حل برای تامین اعتبارات لازم برای پروژه های هسته ای باشد.

  معاون آژانس اطمینان داد که درز اطلاعات از جانب آن ها نبوده است

کمالوندی در پاسخ به سوالی پیرامون درز اطلاعات هسته ای ایران از آژانس و تدابیری که برای پیشگیری از موارد مشابه اندیشیده شده است، گفت: ما در این رابطه یک یادداشت اعتراضی به آژانس ارسال کردیم و آژانس هم متقابلا یادداشتی برای ما فرستاد؛ همچنین در ملاقاتی که معاون آژانس با نجفی نماینده ایران داشت، اطمینان داد که این درز اطلاعات از ناحیه آژانس نبوده است.

از لحاظ نیروی انسانی در سازمان انرژی اتمی کمبودی نداریم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی پیرامون اطلاعیه وزارت علوم مبنی بر حذف برخی رشته های مربوط به پزشکی هسته ای گفت: مدیریت منابع انسانی پزشکی هسته ای بر عهده وزارت بهداشت است و از جانب سازمان انرژی اتمی هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد البته ما از لحاظ نیروی انسانی در سازمان انرژی اتمی کمبودی نداریم.

 یک شرکت چینی در رابطه با بازطراحی راکتور اراک با طرف ایرانی در حال مذاکره است

وی در پاسخ به سوالی پیرامون بازطراحی راکتور اراک بیان داشت: در حال حاضر یک شرکت چینی در رابطه با بازطراحی راکتور اراک با طرف ایرانی در حال مذاکره است و ما امیدواریم در مذاکرات پیش رو بتوانیم قرارداد بازطراحی راکتور اراک را نهایی کنیم.

 کار بازطراحی راکتور اراک طبق برنامه از سوی مهندسان ایرانی پیش می رود

کمالوندی تصریح کرد: کار بازطراحی راکتور اراک طبق برنامه از سوی مهندسان ایرانی پیش می رود و توقفی در این امر ایجاد نشده؛ همچنین چینی ها نیز در این رابطه در حال همکاری هستند.
 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: نصب تجهیزات در راکتور اراک که نیازمند همکاری طرف اروپایی است در مراحل بعدی کار قرار دارد و فعلا در مرحله بازطراحی هستیم.

 ظرفیت بازگشت پذیری به شرایط پیش از برجام

وی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون ظرفیت بازگشت پذیری به شرایط پیش از برجام گفت: اگر منظور از بازگشت پذیری، رسیدن به ظرفیت غنی سازی قبل از برجام است، باید گفت که ظرف چند ماه، ممکن خواهد بود.

در طول مدت یک سال و نیم این ظرفیت را داریم که به 100 هزار سو برسیم
 
کمالوندی ادامه داد: در طول مدت یک سال و نیم این ظرفیت را داریم که به 100 هزار سو برسیم که این امر بیش از آنکه یک تصمیم فنی باشد یک تصمیم سیاسی است.

 همکاری ایران و آژانس در بحث مقابله با خرابکاری های هسته ای

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی پیرامون همکاری ایران و آژانس در بحث مقابله با خرابکاری های هسته ای اظهار کرد: ما پیش تر از آن جهت که تجهیزات مورد نیاز خود را از بازار آزاد خریداری می کردیم، با اجناس معیوب مواجه می شدیم و به این توانایی دست یافته بودیم که عیب جنس معیوب را برطرف سازیم و آن را مورد استفاده قرار دهیم.

در حال حاضر دارای بهترین آزمایشگاهها در رابطه با یافته های خرابکاری هسته ای هستیم
 
وی ادامه داد: ما در حال حاضر دارای بهترین آزمایشگاهها در رابطه با یافته های خرابکاری هسته ای هستیم؛ همچنین تجهیزات ما و نحوه آموزش به پرسنل سازمان، به گونه ای است که توانمندی های زیادی برای شناسایی عیوب و خرابکاری های هسته ای داریم.

شهرام امیری، ارتباطی با سازمان انرژی اتمی نداشت

کمالوندی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون اعدام شهرام امیری به جرم جاسوسی هسته ای بیان داشت: شهرام امیری جاسوس اعدام شده ارتباطی با سازمان انرژی اتمی نداشت و وی از طریق دیگری دسترسی هایی داشت؛ سازمان انرژی اتمی از طریق معاونت حفاظت و امنیت خود، مراقبت دائمی را اعمال می کند و به صورت مرتب پرسنل خود را در معرض آموزش های متنوع و مختلف قرار می دهد.

قرارداد فروش آب سنگین به روسیه تقریبا نهایی شده است
 
کمالوندی در پایان در پاسخ به سوالی پیرامون جزئیات قرارداد فروش آب سنگین به روسیه خاطرنشان کرد: قرارداد فروش آب سنگین به روسیه تقریبا نهایی شده است و پس از قطعیت جزییات آن را رسانه ای می کنیم.






ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *