لایحه حمایت از حقوق معلولان طبق اصل ۸۵ بررسی نخواهد شد

9:54 - 07 شهريور 1395
کد خبر: ۲۱۴۵۳۴
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
نمایندگان مجلس با عدم بررسی لایحه حمایت از حقوق معلولان طبق اصل ۸۵ موافقت کردند. رئیس مجلس توضیح داد با توجه به اینکه قانون دائمی در حمایت از حقوق معلولان وجود دارد، نمی‌توان به بررسی طبق اصل ۸۵ تأکید داشت.
لایحه حمایت از حقوق معلولان طبق اصل ۸۵ بررسی نخواهد شد
به گزارش گروه سیاسی ، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه 7 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی، جهت تأمین نظر شورای نگهبان با بررسی لایحه حمایت از حقوق معلولان بر اساس اصل 85 مخالفت کردند.

این مخالفت با 131 رأی موافق، 19 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 215 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید.

لازم به ذکر است این لایحه پس از لغو بررسی طبق اصل 85 قانون اساسی در کمیسیون‌های تخصصی مجلس مورد بررسی و رسیدگی قرار می‌گیرد.

اسدالله عباسی در توضیح درخواست برخی از نمایندگان مبنی بر لغو رسیدگی به لایحه حمایت از حقوق معلولان طبق اصل 85 قانون اساسی گفت: در حال حاضر قانون مادر حمایت از حقوق معلولان وجود داشته و اصلاح لایحه حمایت از حقوق معلولان در اسفند سال 94 و در زمان بررسی بودجه در دستور کار مجلس قرار گرفت و مصوب شد که طبق اصل 85 این لایحه بررسی شود.

وی تأکید کرد: اما با توجه به اینکه در حال حاضر قانون جامع حمایت از معلولان در قوانین کشور وجود دارد نمی‌توان این لایحه را طبق اصل85 بررسی کرد و شورای نگهبان نیز این موضوع یعنی اصل 85 را محل ایراد قرار داده است البته در حوزه حمایت از حقوق معلولان هیچ خلاء قانونی نیز وجود ندارد بنابراین نباید اقداماتی را انجام داد که به نفع معلولان نیست.

همچنین نادر قاضی‌پور به عنوان مخالف لغو بررسی لایحه حمایت از حقوق معلولان طبق اصل 85 گفت: هر زمان بحث حمایت از حقوق معلولان در مجلس مطرح می‌شود عده‌ای از نمایندگان مشکل ایجاد می‌کنند در حال حاضر 800 هزار نفر معلول پشت درهای بهزیستی منتظر دریافت خدمات از این سازمان هستند بنابراین باید هر چه سریعتر این 30 ماده را طبق اصل 85 رأی‌گیری کرده و قانون را مصوب کنند زیرا اگر مواد در صحن علنی مجلس بررسی شود زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد.

گفتنی است رئیس مجلس شورای اسلامی نیز تأکید کرد ایراد شورای نگهبان در خصوص این لایحه بررسی طبق اصل 85 قانون اساسی است؛ زیرا قانون دائمی در حمایت از حقوق معلولان وجود دارد و نمی‌توان تأکید به بررسی طبق اصل 85 را داشت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *