ابطال انتخابات مجلس به سیاق گذشته صورت خواهد گرفت

9:15 - 07 شهريور 1395
کد خبر: ۲۱۴۵۰۸
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
نمایندگان مجلس در جریان بررسی جزئیات استفساریه قانون انتخابات مجلس با تعیین سازوکار جدید برای ابطال انتخابات مخالفت کردند.
ابطال انتخابات مجلس به سیاق گذشته صورت خواهد گرفت

به گزارش گروه سیاسی ، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه 7 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بند 2 از «طرح استفساریه تبصره 3 ماده 52 و ماده 73 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» با 109 رأی موافق، 74 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع از مجموع 221 نماینده حاضر در جلسه با آن موافقت نکردند.

در بند 2 استفساریه آمده است: آیا عبارت "ابطال انتخابات" درماده 73 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب 7/9/1378 و اصلاحات بعدی آن صرفاً ناظر به کل حوزه انتخابیه است یا می تواند ناظر به هر یک از منتخبان نیز باشد؟

همچنین در پاسخ آمده است: بلی، منظور قانونگذار از عبارت "ابطال انتخابات" مندرج در ماده 73 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب 7/9/1378 و اصلاحات بعدی آن صرفا ناظر به کل حوزه انتخابیه است و نه برخی از منتخبان. ابطال آراء یک منتخب صرفا در صورتی است که از مصادیق ماده 19 این قانون باشد.

حسین مقصودی در ابتدای جلسه در تشریح گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درباره طرح مذکور گفت: کلیات استفساریه و بند یک آن در جلسه هفته گذشته صحن علنی به تصویب رسید و بند 2 آن برای رفع ابهام به کمیسیون شوراها ارجاع شد.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی موضوع سوال را اینچنین مطرح کرد: آیا عبارت "ابطال انتخابات" درماده 73 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب 7/9/1378 و اصلاحات بعدی آن صرفاً ناظر به کل حوزه انتخابیه است یا می تواند ناظر به هر یک از منتخبان نیز باشد؟ که در پاسخ آمده است بلی، منظور قانونگذار از عبارت "ابطال انتخابات" مندرج در ماده 73 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب 7/9/1378 و اصلاحات بعدی آن صرفا ناظر به کل حوزه انتخابیه است و نه برخی از منتخبان. ابطال آراء یک منتخب صرفا در صورتی است که از مصادیق ماده 19 این قانون باشد.

حاجی دلیگانی: تخلف یک نامزد نباید باعث ابطال آرای کل حوزه انتخابیه شود

حسینعلی حاجی دلیگانی در ادامه جلسه در مخالفت با این استفساریه گفت: بند 2 استفساریه بر خلاف اصل 110 قانون اساسی است چرا که صرفا برای نتیجه خاصی است که در اواخر سال 94 حاصل شد که آن مورد از سوی رئیس مجلس به شورای حل اختلاف رفت و باز هم رد شد.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی، این بند را مخالف اصول 98 و 99 قانون اساسی نیز دانست و بیان کرد: در اینجا تفسیر با شورای نگهبان است و نامزدی که تخلف می کند نباید باعث ابطال آرای تمام منتخبان شود و صرفا باید آرای شخص باطل شود لذا در این بند قانونگذاری جدیدی صورت گرفته است.

مطهری: پاسخ مثبت به استفساریه به معنی قانونگذاری جدید نیست

علی مطهری نیز در ادامه بررسی این استفساریه در موافقت با آن گفت: شورای نگهبان با استناد به ماده 73 قانون انتخابات مجلس سلامت انتخابات یک حوزه انتخابیه را تایید کرده اما آرای یکی از منتخبان را باطل کرده است که ما با این استفساریه قصد داشتیم این راه را ببندیم ضمن اینکه این موضوع در هیأت حل اختلاف نیز مطرح شد اما هیچ وقت حکمی از آن ابلاغ نشد و گفتند تفسیر قانون اساسی است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: نماینده مخالف گفت طبق این استفساریه، اگر آرای یک منتخب باطل شود برای بقیه هم باطل می شود؛ اما اینگونه نیست و صرفا سلامت انتخابات یک حوزه انتخابیه برای همه منتخبان است. ضمن آنکه قانونگذاری جدیدی صورت نگرفته و صرفا پاسخ استفساریه مثبت داده شده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *