تکذیب فرزند منتظری تکذیب شد

14:51 - 04 شهريور 1395
کد خبر: ۲۱۳۷۴۰
انتشار «صوت سال۶۵» منتظری درباره مهدورالدم بودن همه وابستگان به دولت آمریکا که قبلاً توسط فرزند منتظری تکذیب شده بود ورق را برگرداند و بیت منتظری را بازنده این بازی کرد.
به نقل از فارس، شاید آن زمان که بیت منتظری صوت جلسه سال67 را منتشر کرد فکر می‌کرد برگ برنده‌ای را رو کرده همه را سردرگم خواهد کرد. اما انتشار «صوت سال65» منتظری درباره مهدورالدم بودن همه وابستگان به دولت آمریکاکه قبلا توسط فرزند منتظری تکذیب شده بود ورق را برگرداند و بیت منتظری را بازنده این بازی کرد؛ آبرویی که بیش از پیش رفت و به جوی باز نخواهد گشت.

تناقض‌های منتظری به روایت شاگرد

انتشار فایل صوتی جلسه منتظری با چهارنفر از مسئولین قضایی سال67، با واکنش‌های متعدد و مختلفی روبرو شد که بیشتر به جنبه سیاسی انتشار این فایل پرداخته بودند.

سیدضیاء مرتضوی از شاگردان فقهی منتظری و چهره‌ای است که به لحاظ فکری و سیاسی در طیف نواندیشان دینی و اصلاح‌طلبان قرار دارد. مرتضوی 58 ساله 24مردادماه در یادداشتی در روزنامه جمهوری‌اسلامی با استناد به فتاوای گذشته آیت‌الله منتظری، به نقد فقهی ادعاهای اودرباه اعدام منافقین در سال67 پرداخته بود.

او در بخشی از یادداشتش به نظر فقهی منتظری در سال 65 درباره مهدورالدم بودن «هر سرباز امریکایی و نیز هر امریکایی که وابسته به دولت امریکا باشد، در هر یک از کشورهای جهان که به سر ببرند» اشاره کرده و خواسته بود «متن جلسه درس سال 65 نیز همانند متن سال 67 در دسترس عموم قرار گیرد و امکان داوری میان موضع امام‌خمینی درباره منافقانی که افزون بر آن همه جنایت به ویژه قتل‌ها و ترورهای سال 60 با حمله نظامی و خیانت به کشور و قصد خام فتح چندروزه تهران و سرنگونی نظام، همچنان بر دفاع از آن و هواداری و عضویت آن پافشاری می‌کردند و موضع آیت‌الله منتظری در اعلام عمومی جواز کشتن امریکاییان و حامیان، فراهم گردد.»

این موضع آیت‌الله منتظری چند روز پس از حمله جنگنده‌های امریکا به مقر قذافی در شهر بنغازی لیبی برای کشتن او اتخاذ شده بود.

مرتضوی در یادداشتش نوشته بود: «نگارنده درست به خاطر دارد و در دفتر تقریرات درسی خود نیز یادداشت کرده است که روز بعد مصادف با چهارشنبه 27 فروردین، آیت‌الله منتظری تمام وقت جلسه درس فقه را که با حضور صدها نفر در حسینیه جنب بیت ایشان تشکیل می‌شد، به موضوع حمله امریکا اختصاص دادند و ضمن محکوم کردن شدید آن، به صراحت و قاطعیت و مستند به برخی ادله فقهی، بر جواز کشتن هر سرباز امریکایی و نیز هر امریکایی که وابسته به دولت امریکا باشد، در هر یک از کشورهای جهان که به سر ببرند، حکم کردند و این حکم را به همه کسانی که به این امریکاییان پناه می‌دهند توسعه دادند؛ با این بیان که دولت امریکا به سرزمینی اسلامی حمله کرده است و از این رو خون همه وابستگان به چنین دولتی هدر است.»

تکذیب فرزند منتظری

چند روز پس از این یادداشت نقل قولی از احمد منتظری منتشر شد که سخنان مرتضوی را تکذیب کرده بود. در نوشته احمد منتظری آمده بود: «دوبار نوار درس آیت الله منتظری را که آقاى مرتضوى آدرس داده بود، گوش کردم. در این درس ایشان حمله امریکا به لیبى را محکوم میکند و سران کشورهاى اسلامى را تشویق به اعلام نظر و مخالفت با این جنایت میکند و در پایان میگوید: همه نیروهاى امریکایی در سراسر جهان در این جنایت امریکا شریک هستند. هیچ صحبتى هم از جواز کشتن آنان و یا حمله به آنان نیست. خداى مهربان همه ما را هدایت فرماید.»

انتشار صوت و تکذیبی که تکذیب شد

اما عمر تکذیب فرزند منتظری چندان به درازا  نکشید و  ظهر امروز فایل صوتی سخنان منتظری منتشر شد. منتظری در این سخنان همانطور که سیدضیاء مرتصوی گفته بود می‌گوید:

«و این(حمله آمریکا به لیبی) یکی از جنایات این دولت آمریکا و همپالکی‌ها و هم پیمانانش است در زمان ما … در این جنایات و امثال این جنایات، تمام سربازای آمریکائی، افسرای آمریکائی، سُفرای آمریکائی، همه این‌ها؛ به ملت مسلمان حق می‌دهد که این ها را مورد حمله قرار بدهند. ما در این جنایاتی که انجام می شود همه نیروهای آمریکائی، دیپلمات‌های آمریکائی و اونائی که به این دیپلمات‌ها راه می‌دهند و با این‌ها خوش و بش می‌کنند! همه این‌ها رو ما شریک می‌دونیم.»

بازی باخت باخت به پایان رسید

جریان منتظری در طول سال‌های اخیر با تحریف تاریخ می‌کوشید او را مخالفت با خیلی از اقدامات صورت‌گرفته در جمهوری اسلامی معرفی کند. ترسیم چهره‌ای که علیرغم حضور در بالاترین سطوح سیاسی از قضا همواره منتقد و مخالف با برخوردهای قاطعانه بوده از مهمترین محورهای کتاب خاطرات منتظری، مصاحبه ها و جریان رسانه‌ای مروج او است.

به زعم بیت منتظری قرار بود یکی از دستاوردهای انتشار فایل صوتی اخیر نیز تاکید بر همین وجهه باشد که منتظری با وجود حکم امام، چون آن را ناعادلانه می‌دانسته در برابرش قدعلم کرده است.

اما استناد سیدضیاء مرتضوی به نظر فقهی سال 65 منتظری درباره مهدورالدم بودن آمریکایی‌ها این پازل را به هم ریخت. احمد منتظری شاید فکر می‌کرد با تکذیب این مساله، دیگر کسی از آن صحبت نخواهد کرد و کم‌کم به فراموشی سپرده خواهد شد. اما انتشار صوت سخنان منتظری در سال 65 علاوه بر آنکه ثابت کرد آنچه بیت منتظری می‌کوشد از پدرشان ترسیم کند خلاف واقع است، همچنین عدم صداقت آنها را نیز بر همگان ثابت کرد. چراکه احمد منتظری مدعی شده بود پدرش حمله آمریکا را محکوم می‌کند ولی «هیچ صحبتى هم از جواز کشتن آنان و یا حمله به آنان نیست.»

بازی «صوت منتظری در سال67» با انتشار «صوت منتظری در سال 65» به پایان رسید. شاید جریان منتظری در ابتدای کار فکر میکردند انتشار صوت جلسه سال67 می‌تواند برگ برنده جدیدی برای ادعاهای آنان در اثبات منتظری باشد. اما حساب نکرده بودند که دست بالای دست بسیار است و اگر آنها میخواهند منتظری را منتقد اعدام ضدانقلاب مسلح معرفی کنند؛ ممکن است یک فایل صوتی دیگری هم منتشر شود که اثبات کند همان آیت‌الله منتظری همه ‌ی وابستگان به دولت آمریکا را مهدور‌الدم معرفی کرده است.

به هرحال دیگر باید این بازی رسانه‌ای که چیزی جز باخت برای جریان منتظری نداشت را پایان یافته دانست. چرا که سیاسی‌کار بودن و ناصادق بودن جریان منتظری در نقل تاریخ یک‌بار دیگر و آن هم برای نسل جدید اثبات شد.

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *