کاهش واردات بی‌رویه از ۷۵ میلیارد به ۴۲ میلیارد دلار/کشفیات قاچاق ۴ برابر افزایش یافت

16:44 - 04 شهريور 1395
کد خبر: ۲۱۳۶۷۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
وزیر اقتصاد و دارایی از کاهش واردات بی‌رویه از ۷۵ میلیارد به ۴۲ میلیارد دلار در دولت یازدهم خبر داد و گفت: برآورد میزان قاچاق هم ۲۵ میلیارد دلار بود که به ۱۵ میلیارد دلار رساندیم ولی هنوز قابل قبول نیست.
به گزارش گروه اقتصاد ،علی طیب نیا صبح امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به طرح دولت برای احیای 7000 واحد تولیدی گرفتار رکود کشور‌ اظهار داشت: جلسات منظمی در بانک مرکزی و وزارت اقتصاد برگزار شده و دستگاه‌های تابعه را مکلف به حل مشکلات مالی سرمایه در گردش این واحدها کرده‌اند.
 
وی با بیان اینکه شاخص های اقتصادی فعلی نشان از رو به بهبود بودن دارد، افزود: ما روی 5 درصد هدفگذاری کرده‌ایم، ضمن اینکه بر اساس اطلاعات اعلامی مرکز آمار، از ابتدای امسال 4.4 درصد رشد داشته‌ایم و نشان می‌دهد تا آخر سال می‌توانیم به 5 درصد برسانیم.
 
وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه در بهار امسال نرخ رشد همه بخش‌ها از جمله کشاورزی، صنعت و خدمات رشد مثبت بوده است، گفت: شرکت‌های بزرگ موجود در بورس نیز از سودآوری و تولید بیشتر حکایت دارد و امروز در بورس به ثبات رسیده‌ایم چراکه در دو سال گذشته نوساناتی داشتیم و بالاخره با عملکرد خوب دولت کنترل شد.  
 
طیب نیا با اشاره به اینکه واحدهای برزگ تولیدی مثل فولاد، انبارهای خود را خالی کرده و فروخته‌اند، ابراز داشت: در بخش مسکن نیز زمینه رونق به وجود آمده و با تسهیلات اعطایی که افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته، شاهد افزایش تقاضا و در نتیجه رونق مسکن خوهیم بود.
 
وی از کاهش واردات بی‌رویه از 75 میلیارد به 42 میلیارد دلار در دولت یازدهم خبر داد و گفت: برآورد میزان قاچاق هم 25 میلیارد دلار بود که به 15 میلیارد دلار رساندیم ولی هنوز قابل قبول نیست.
 
وزیر اقتصاد، با اشاره به اینکه کشفیات قاچاق افزایش 4 برابری داشته است، تصریح کرد: اموالی هم که به اموال تملیکی تحویل داده شده نیز 2.5 برابر افزایش یافته است.
 
وی با اشاره به اینکه در صادرات رشد 35 درصدی وزنی داشتیم، ابراز داشت: مقام معظم رهبری بر روی صادرات غیرنفتی تأکید دارند و این رشد صادرات نشان از حرکت خوب دولت برای کاهش وابستگی به نفت دارد.
 
طیب‌نیا از با بیان اینکه تزار تجاری ایران 3 میلیارد دلار مثبت بود، تصریح کرد: این میزان بدون اتکا به نفت بود و برای نخستین بار در تاریخ ایران بود که میزان صادرات از واردات پیشی گرفت و این مسئله نتیجه اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.
 
عضو هیات دولت، با اشاره به اینکه در بودجه، سهم نفت به 31 درصد منابع دولت کاهش یافت، گفت: این میزان، پایین‌ترین میزان وابستگی است که تلاش داریم این روند را ادامه دهیم تا از اتکای بودجه به نفت بکاهیم که یک مدیریت جهادی را می‌طلبد.
 
وزیر اقتصاد با تأکید بر اینکه جلسه دیروز با مقام معظم رهبری، جلسه‌ای صمیمی بود و حس کردیم ایشان رضایتی از عملکرد دولت دارند که این بهترین سرمایه ماست، ادامه داد: این موضوع نشان از عزم و اراده کمک به دولت و مطالبه ایشان در مسیر اقتصاد مقاومتی مدیریت و اداره دارد.
 
طیب‌نیا با اشاره به واردات بی‌رویه از مبادی رسمی که به رقم 75 میلیارد دلار رسیده بود، بیان کرد: این میزان را به 42 درصد رساندیم و تلاش می‌کنیم میزان قاچاق را نیز به حداقل برسانیم.
 
وی، اقدامات گمرک برای کشف قاچاق را یادآور شد و افزود: در هوشمند‌سازی و الکترونیکی کردن اقدامات اساسی صورت گرفت که به افزایش 4 برابر کشفیات قاچاق منجر شد و اموالی که به اموال تملیکی تحویل‌شده هم 2.5 برابر افزایش یافت.
 
این مقام مسئول با اشاره به اینکه نظر رهبری، انهدام کالای قاچاق است، تصریح کرد: ایشان دیروز اعلام کردند که اگر امکان صادرات دارد، صادرشده و در غیر این صورت اگر مشابه داخلی ندارد منهدم شود.
 
وی افزود: برای نخستین بار بسیاری از کالاهای قاچاق را امسال منهدم کردیم و این اراده نظام را برای مبارزه با قاچاق را نشان می‌دهد.
 
وزیر اقتصاد، در ادامه، با بیان اینکه ما با رشد زیاد درآمد مالیاتی در شرایط موجود موافق نیستیم، ابراز داشت: این قانونی بود که ابلاغ شد و باید اجرا می‌شد ولی سعی کردیم آثار سوء را کم کنیم.
 
طیب نیا با اشاره به اینکه افزایش درآمد مالیاتی را به‌جای افزایش مالیات دریافتی از تولیدکننده به فرار مالیاتی سوق دادیم تا وصول را از این حوزه افزایش دهیم، خاطرنشان کرد: رشد درآمد مالیاتی تا به امروز 31 درصد بود و قانون را محقق کردیم.
 
وی با اشاره به اینکه کمترین اعتراض به مالیات را از بخش خصوصی شاهد بودیم، گفت: در بخشودگی جرائم امکان تقسیط برای واحدهای تولیدی را فراهم کردیم، سعی می‌کنیم فشاری به مردم و تولید وارد نکنیم.
 
انتهای پیام/‌


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *