"حمله‌های زنبوری" "پيچيده‌ترين تندروی ايران"، ناوگان دريايی آمريکا را شوکه خواهد کرد+عکس

11:41 - 04 شهريور 1395
کد خبر: ۲۱۳۶۶۲
به نظر مي‌رسد ايران گزينه نظامي خطرناک و نويني در اختيار دارد که آماده نابودي ناوهاي آمريکايي در خليج فارس است.
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از باشگاه خبرنگاران، پژوهشکده "آمریکن اینترپرایز" در ماه گذشته گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه ناوهای آمریکایی در برابر قایق‌های جنگی تندروی ایران آسیب‌پذیر هستند. بنا براین گزارش، خلیج فارس هم باریک و هم کم‌عمق است و ناوهای هواپیمابر آمریکایی قدرت مانور کمی در چنین منافذی دارند. این ناوها در یافتن سرعت باد مناسب جهت به پرواز درآوردن هواپیماها دچار مشکل بوده و همچنین در برابر هجوم قایق‌های تندروی ایران بسیار آسیب‌پذیر هستند.

شیاطین تندروی ایرانی

پایگاه خبری the daily، گزارش خود با عنوان شیاطین تندروی ایرانی را این‌گونه آغاز می‌کند: به نظر می‌رسد ایران گزینه نظامی خطرناک و نوینی در اختیار دارد که آماده نابودی ناوهای آمریکایی در خلیج فارس بوده و مجهز به موشک‌انداز و مسلسل هستند. این پایگاه انگلیسی در ادامه اذعان می‌کند، قایق‌های تندروی ایران نشانه‌ای از موفقیت بزرگ این کشور در تولید قایق‌های تندروی نظامی بسیار تندرو هستند که تهدیدی جدی برای ناوهای آمریکایی به شمار می‌آیند.






برخی از ناظران فعالیت‌های نظامی ایران عقیده دارند این قایق‌ها یکی از پیچیده‌ترین قایق‌های تندرویی هستند که تاکنون در جهان تولید شده‌اند. سرعت این قایق‌ها به 80 گره دریایی می‌رسد.

به گزارش پایگاه تحلیلی Examiner، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا می‌ترسد که ایران از زیردریایی‌های کوچک خود در صورت وقوع جنگ در خلیج فارس استفاده کند. مارک فاکس معاون فرمانده نیروی دریایی آمریکا می‌گوید: آن‌ها تعداد زیردریایی‌های خود را افزایش داده‌اند، تعداد قایق‌های تندروی ایران نیز افزایش یافته‌ است. به گفته وی ایران دارای قایق‌های انتحاری بسیاری است.

فاکس می‌افزاید: آمریکا برای مقابله با تجهیزات نظامی ایران با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد و نباید توان نیروی نظامی ایران را دست کم گرفت.








بنا بر این گزارش، قایق‌های تندرو و زیردریایی‌های کوچک ایران تهدید بسیار بزرگی برای ناوهای جنگی چند صد میلیون دلاری آمریکا به حساب می‌آیند. فقط یکی از این قایق‌های کوچک تندرو می‌تواند حفره‌ای بزرگ در ناو هواپیمابر USS ایجاد کند که میلیون‌ها دلار خسارت بوجود خواهد آورد.

به گفته این فرمانده آمریکایی، بنا بر برخی گزارشات تعداد قایق‌های تندروی ایران به 3000 تا 5000 نیز می‌رسد و می‌توان از تمامی آن‌ها در حملات انتحاری استفاده کرد.

دنیس آلیسون از موسسه نظامی چارولت Chaverlot می‌گوید:‌ حملات زنبوری قایق‌های تندرو و زیردریایی‌های کوچکی که در آب‌های "تنگه هرمز" شکل خواهند گرفت انواع موقعیت‌های خطرناک را برای عوامل ناوگان آمریکا ایجاد خواهند کرد.

پایگاه خبری سان انگلیس در گزارشی اختصاصی در سال 2010، اذعان می‌کند که ایران دارای ناوگانی از "قایق‌های انتحاری" است. بنابر این گزارش، این قایق‌های تندرو می‌توانند در کنار ناوهای دشمن قرار گیرند و هر کدام آنقدر مواد منفجره دارند که می‌توانند 7 متر حفره در یک ناو بزرگ ایجاد کنند.






به گزارش خبرگزاری صهیونیستی یدیعوت آحارانوت، به نقل از واشنگتن‌پست، تجهیزات نظامی ایران این اعتماد به نفس را به فرماندهان این کشور داده است که در صورت وقوع جنگ در خلیج فارس، به سرعت می‌توانند ناوهای آمریکایی را نابود کنند.

به گزارش این وب‌سایت صهیونیستی، گرچه مقامات نیروی دریایی آمریکا ادعا می‌کنند می‌توانند در مقابل نیروهای ایرانی مقاومت کنند، اما پیشرفت‌های نظامی اخیر ایران نگرانی‌های جدی را درباره ساعات اولیه جنگ و آسیب‌پذیری آمریکا متوجه مقامات نظامی آمریکایی کرده است.





کارشناسان نظامی اعتقاد دارند، وقتی موشک‌های کوتاه‌برد دقیق که با حملات زنبوری صدها قایق تندروی تا بن دندان مسلح ترکیب می‌شوند، ضربه بزرگی به بخش اعظمی از "ناوهای مدرن آمریکایی" وارد خواهند شد.

پایگاه تحلیلی عربی انگلیسی زبان CharlesAyoub، در گزارشی با عنوان " آمریکا از قایق‌های کوچک ایران می‌ترسد" به قدرت "نیروی دریایی ایران" به‌ویژه قایق‌های تندرو اذعان می‌کند.

Thediplomat نیز در گزارشی اذعان می‌کند که با توجه به استانداردهای منطقه‌ای و جهانی، نیروی دریایی ایران از قدرت ساحلی بسیار بالایی نه تنها در دفاع، بلکه در اعمال خسارات شدید و هزینه‌های بالا به نیروی متخاصمی که قصد نزدیکی به آب‌های جنوبی ایران را داشته باشد برخوردار است. تجهیزات نظامی ایران به‌ویژه قایق‌های مهاجم تندرو در مقابل ناوهای میلیاردی آمریکا در عین حال کم‌هزینه‌تر و هم‌چنین خطرناک‌تر هستند. وقتی که این قایق‌های تندرو به صورت هماهنگ و گروهی مورد استفاده قرار گیرند و موضع نامشخصی داشته باشند موشک‌های خود را از هر طرف به سمت ناوهای دشمن شلیک می‌کنند که در این صورت قدرت مانور ناو گرفته شده و مانند طعمه‌ای گرفتار می‌شود.




تبدیل تندروترین قایق مسابقه‌ای جهان به پرقدرت‌ترین قایق نظامی

به گزارش گاردین، ایران در ساخت و بهبود تجهیزات مهارت ویژه‌ای دارد. در سال 2009 ایران از طریق یک شرکت ثالث آفریقایی تعدادی قایق‌ تندروی انگلیسی را خریداری کرد. کارشناسان نظامی از همان ابتدا اعتقاد داشتند که ایرانی‌ها می‌توانند، قایق‌های غیر نظامی را تبدیل به مهاجم‌های ابرقدرتی کنند که قابلیت حمله‌های زنبوری داشته باشند. از همین رو هنگامی که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا از خرید چنین محموله‌ای آگاه شدند سعی کردند تا از ورود کشتی حامل قایق‌های تندرو به داخل آب‌های ایران جلوگیری کنند، اما با همراهی نیروهای گشتی ایران، کشتی به سلامت وارد مرزهای آبی ایران شد.



به گزارش این خبرگزاری، قایق‌های نظامی جدید ایران که از Bradstone Challenger الگو برداری شده‌اند نسخه جدیدتر و مر‌گ‌آورتر آن قایق‌های قدیمی هستند.

لورن کامپل، طراح قایق‌های "برانداستون" در گفتگویی تلفنی به خبرنگار دیلی اذعان کرد: "بله ایران می‌تواند چنین قایق‌هایی تولید کند".

به گزارش "فایننشال‌تایمز"، سفر عجیب و غریب این قایق تندرو در سال 2005 هنگامی آغاز شد که تیم ملی آمریکا، ایتالیا را پشت سر گذاشت و عنوان تندروترین قایق دنیا را به خود اختصاص داد. در خبری که تمام جهان را شوکه کرد، ایران در سال 2006 اعلام کرد قایقی را آزمایش خواهد کرد که هیچ ناوی توانایی فرار از دست آن را ندارد. پس از بررسی‌ها‌ مشخص شد این همان قایق تندروی انگلیسی است که ایران با استفاده از فناوری خود آن را تبدیل به قایقی نظامی کرده است.

"شناور بلیدرانر" Bladerunner در اصل به عنوان یک قایق تندروی مسابقه‌ای طراحی شده بود و رکورددار سرعت در قایق‌های کلاس وزنی خود و در واقع سریع‌ترین آنها است بلیدرانر تنها در مسابقات قایق‌رانی شرکت می‌کرد اما متخصصان صنایع دریایی ایران آن را به شناوری با قابلیت حمل راکت اندازهای دریایی 107 میلیمتری 11 لوله‌ای پایدار شده، رادار جست و جوی دریایی با برد حدود 30 کیلومتر و تیربار 7.12 میلیمتری تبدیل کردند.

این شناور در آینده به پرتابگرهای موشک و اژدر نیز تجهیز شده و به طور گسترده در خدمت واحدهای عملیاتی در تمام آب‌های جنوبی ایران قرار خواهد گرفت. بیشینه سرعت این قایق بیشتر از 70 نات (بیش از 130 کیلومتر بر ساعت) است و نمونه تولید شده آن، سراج 1 نامیده شده است.





جفری گولدربرگ، در پایگاه تحلیلی بلومبرگ به مقامات نظامی این کشور هشدار می‌دهد که آمریکا نباید تهدید قایق‌های تندروی ایران را نادیده بگیرد. گولدربرگ به قدرت نظامی "نیروی دریایی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران" اشاره کرده و می‌نویسد هر روز به قدرت نیروی دریایی سپاه ایران اضافه می‌شود.



قایق‌های تندرو بزرگ‌ترین تهدید نظامی ایران

پایگاه Businessinsider نیز در گزارشی دیگر بزرگ‌ترین تهدید ایران را قایق‌های تندرو و تاکتیک‌های حملات زنبوری دانسته است.

واشنگتن‌پست نیز در گزارشی تاکتیک حملات زنبوری قایق‌های تندرو را یکی از بهترین راهبردای جنگی ایران دانسته است. این قایق‌ها که قدرت مانور بالایی دارند، به یکی از کاربردی‌ترین راهبردهای ایران در مقابل ناوهای غول‌پیکر آمریکایی شده‌اند. این قایق‌های کوچک اما قدرتمند می‌توانند به طور گروهی و هم‌زمان مانند یک توده زنبور که به یک طعمه بزرگ‌تر حمله می‌کنند، از چند سو به ناوهای بزرگ حمله کرده و آن‌ها را نابود کنند.

ژنرال کولین بوینتون Colin Boynton در این خصوص می‌گوید: اگر آمریکا قصد داشته باشد ناوهای خود را در صورت وقوع جنگ در تنگه هرمز مستقر کند، بهترین شانس را به ایران داده است که این امر می‌تواند منجر به نابودی اولین ناوگان دریایی آمریکا شود و این همان سناریویی است که به کابوس فرماندهان آمریکایی تبدیل شده است.

به گزارش واشنگتن‌پست، ناوهای مدرن آمریکا مجهز به سامانه‌های دفاعی مختلفی مانند سپر موشکی هستند. اما ایران با توانایی حمله از جهات مختلف این تکنولوژی را خنثی کرده است. یک مقام اطلاعاتی خاورمیانه که مطالعاتی در باب راهبردهای "جنگ خلیج فارس" انجام داده هشدار داده است که نیروی دریایی آمریکا ممکن است با تهدیدی 360 درجه‌ای مواجه شود و به‌طور همزمان از زمین، هوا، دریا و حتی زیر آب مورد حمله قرار گیرد.

بنا به گزارش EagelSpeak، تاکتیک‌های زنبوری نیروهای نظامی ایران این‌گونه است که 100 قایق تندرو به طور‌ هم‌زمان به یک هدف مانند ناوهای بزرگ یورش می‌برند. بنا به گفته کارشناسان نظامی غرب، بیش از 20 قایق تندرو از هر جهت به ناو دشمن حمله می‌کند که این کار سامانه دفاعی ناو را از کار می‌اندازد.

تاکتیک‌های حملات زنبوری نیروی دریایی ایران به نیروهای نظامی دشمن شوک وارد کرده و مانع تجدید قوای آن‌ها می‌شوند. تاکتیک حملات پراکنده شامل صدها قایق کوچک و سبک می‌شود که از پایگاه‌های متفاوتی حمله می‌کنند، سپس از جهت‌های مختلف به یک یا چندین هدف حمله‌ور می‌شوند. اما تاکتیک حملات زنبوری از یک سری قایق‌های تندروی موشک‌انداز و اژدرانداز استفاده می‌کنند که از مکان‌های مخفی و به‌طور پراکنده ناگهانی حمله خواهند کرد.

"انواع قایق‌های تندرو ایران"

"قایق‌های موشک‌انداز" کلاس "سینا" و "کمان"

این شناورهای سریع و تهاجمی به یک توپ اتوماتیک ۷۶ میلی‌متری، یک توپ ضدهوایی ۴۰ میلی‌متری بوفروس و دوتیربار۱۲.۷ میلی متری برونینگ مسلح شده‌اند. وزن خالی آن‌ها ۲۴۹ تن و حداکثر وزن قابل جابجایی آن‌ها ۲۷۵ تن است و سرعت آن‌ها به ۳۶گره دریایی می‌رسد. برد عملیاتی آن‌ها حدود ۱۳۰۰ کیلومتر با سرعت ۳۳ گره دریایی است.

"ناوچه موشک‌انداز تندر"

این شناور با جابجایی 205 تن، طول 38.6، عرض 6.8 و آبخور 2.7 متر دارای بیشینه سرعتی در حدود 65 کیلومتر بر ساعت بوده و در صورت حرکت با سرعت 55.5 کیلومتر بر ساعت به برد 1480 کیلومتر می‌رسد. بنابراین در صورت لزوم، تندر می‌تواند چندین روز در آب به گشت‌زنی بپردازد. رادار سطحی برای کشف و ردگیری اهداف سطحی و شناورهای دشمن با قابلیت شناسایی ده‌ها هدف، رادار ناوبری برای کمک به مسیریابی و رادار کنترل آتش برای هدایت تسلیحات به همراه سامانه‌های هشدار راداری، جنگ الکترونیک و سامانه‌های مخابراتی از جمله تجهیزات این شناور رزمی است.

تندر در قسمت سینه یا جلوی خود از یک توپ دو لوله 30 میلیمتری AK-230 با نواخت تیر بالا و با هدفگیری راداری بهره‌مند است که در بسیاری از شناورهای شرقی مورد استفاده قرار گرفته است. این توپ که هر گلوله 270 گرمی آن حاوی 30 گرم مواد منفجره است، دارای نرخ شلیک 1000 تا 2000 گلوله بر دقیقه بوده و برد آن برای درگیری با اهداف هوایی بین 2500 تا 4000 متر و با شلیک منحنی 6 تا 7 کیلومتر است. بنابراین این توپ ضمن کاربرد در برابر اهداف دریایی به صورت مؤثری قابل استفاده در برابر تهدیدات هوایی نظیر هواگردهای سرنشین‌دار و پهپادها است.

"سراج"، یکی از "تندروترین قایق‌های نظامی جهان"

"شناور سراج 1" شناور تندروی تهاجمی راکت‌انداز و متناسب با مناطق آب و هوای گرمسیری است. جنس بدنه این شناور فایبرگلاس بوده و مجهز به امکانات بومی مخابراتی و ناوبری الکترونیکی است که در سرعت بالا در داخل کابین، تغییرات ارتفاعی ناشی از حرکت بر روی آب و صدای زیاد احساس نمی‌شود. همچنین در شرایط طوفانی دریا، سرنشینان آن شدت امواج را احساس نخواهند کرد.

این شناور در زمینه‌های مختلفی چون حفظ تعادل در سرعت بالا، رفتار مناسب عملیاتی در شرایط گوناگون و قدرت موتور بالا در کنار طراحی و ساخت بدنه مناسب از ویژگی‌های قابل توجهی برخوردار بوده و توان دریایی ایران را افزایش می‌دهد. بدنه شناور سراج در نوع خود کم نظیر بوده و به نیروی دریایی ایران توان بسیار بالایی را اضافه خواهد کرد.

"قایق پرنده باور"

سرعت قایق پرنده باور 185 کیلومتر بر ساعت (100 گره) تا بیش از 190 کیلومتر بر ساعت بوده و ارتفاع پروازی معمول آن یک تا 5 متر و تا سقف چند ده متر عنوان شده است. "باور 2" یک پرنده رادارگریز است. خاصیت رادارگریزی (stealth) این توانایی را به باور 2 می‌دهد که با خیال آسوده مسافت زیادی را تا نزدیک هدف طی کند. این پرنده می‌تواند تمامی شناورهای تندرو را در اختفای کامل راداری منهدم کند و یک تهدید جدی برای ناوهای آمریکا محسوب می‌شود.







قایق پرنده باور دارای یک نوع مسلسل است که می‌تواند بدون نیاز به بارگزاری مجدد فشنگ و یا گرم شدن به طور مکرر به سمت هدف شلیک کند. این قایق تهاجمی پرنده، مجهز به یک نوع دوربین با وضوح بسیار بالا برای انجام عملیات شناسایی ضد تشکیلات دریایی دشمن است.



موشک‌انداز "ذوالفقار"

قایق تندروی موشک‌انداز "ذوالفقار"، یک قایق تندروی گشت دریایی است که طراحی آن برای حمله سریع به دشمن صورت گرفته است. شناور موشک انداز ذوالفقار به موشک‌هاى کوثر در نسل قدیم و نصر1 در نسل جدید مجهز مى‌شود.



اين شناور ظرفيت 2 تا 4 نفر را دارد. کارایی مناسب، سرعت بالا،‌ مانور سریع و هزينه کم در مقابل کارایی بالا از ویژگی‌های شناور ذوالفقار است.

بدنه این شناور براساس استانداردهای جهانی طراحی و ساخته شده است و از پیشرفته‌ترین تجهیزات بومی مخابراتی، ‌ناوبری و الكترونیك برخوردار است.



به گفته مقامات نظامي آمريکا، حادثه مشابهي در همان روز و نزديک کشتي گارد ساحلي "اداک" امريکا روي مي‌دهد؛ قايق‌هاي ايراني که سلاح‌هايشان مشخص است، نزديک اين کشتي شدند.

کاپيتان جين کمپبل سخنگوي پنتاگون در اين باره گفته است: "اين گونه فعل و انفعالات ميان ناوهاي امريکايي و ايراني عادي است. در اين تصاوير هيچ گونه موردي مبني بر دشمني و اقدام خصمانه ديده نمي‌شود."


/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *