رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

دومین جشنواره استانی موسیقی عاشیقی در ارومیه برگزار می‌شود

12:00 - 03 شهريور 1395
کد خبر: ۲۱۳۲۶۵
دومین جشنواره موسیقی عاشیقی (مكتب ارومیه) طی سه مرحله در روزهای هشتم، پانزدهم و بیست و یكم شهریورماه سال جاری با همكاری حوزه هنری و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و با حضور اعضای كانون عاشیق‌های آذربایجان غربی در شهرستان ارومیه برگزار می‌شود.
دومین جشنواره استانی موسیقی عاشیقی در ارومیه برگزار می‌شود
به گزارش گروه فرهنگی به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، مسئول واحد موسیقی حوزه هنری استان آذربایجان غربی درخصوص این جشنواره اظهار داشت: دومین جشنواره استانی موسیقی عاشیقی با حضور 40 نفر هنرمند عاشیق از شهرستان های ارومیه، خوی، سلماس، نقده و میاندوآب در سه مرحله اجرا می شود و هنرمندان حاضر در جشنواره بعد از كسب امتیاز لازم به مرحله نهایی راه پیدا می كنند.
 
داریوش علیزاده افزود : مكتب عاشیقی ارومیه بیش از 50 مقام موسیقی دارد و عاشیق ها به صورت اتفاقی در هر مرحله یكی از مقام ها را انتخاب كرده و آن را در حضور داوران و مردم حاضر در سالن اجرا می كنند.
 
علیزاده ادامه داد: نوازندگی مناسب، آواز، تناسب مفهوم شعر با مقام اجرا شده و نحوه بیان هنرمند عاشیق از معیارهای اصلی كسب امتیاز برای صعود هنرمندان عاشیق به مرحله نهایی است كه توسط داوران لحاض شده و مد نظر قرار می گیرد.
 
مسئول واحد موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی هدف از برگزاری این جشنواره را رشد و توسعه موسیقی اصیل عاشیقی در استان و معرفی این سبك از موسیقی را برای جهانیان اعلام كرد و افزود: اگر اعتبار لازم تامین شود، حوزه هنری آذربایجان غربی این توانایی را دارد كه جشنواره موسیقی عاشیقی را به صورت بین المللی در شهرستان ارومیه اجرا كند.
 
موسیقی عاشیقی از اصیل ترین و مردمی ترین موسیقی های محلی است كه ریشه در تاریخ و فرهنگ كهن مردم  از كشور چین تا قلب اروپا را دارد و در این میان موسیقی عاشیقی مكتب ارومیه كه به عنوان یك سبك اصیل و منحصر به فرد در فهرست آثار نا ملموس ایران ثبت ملی شده است توانایی آن را دارد كه در حوزه بین الملل نیز جایگاه ویژه ای را برای معرفی دارالنشاط ارومیه به دست آورد و بر جاذبه های آن در حوزه های فرهنگی و گردشگری بیفزاید.
 
نخستین مرحله جشنواره استانی موسیقی عاشیقی مكتب ارومیه طی سال 1392 شمسی به همت واحد موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی در یك مرحله برگزار شد.
 
 
انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *