کد خبر: 213
تاریخ انتشار: 10:31 - 15 تير 1393 - 2014 July 06
تلفات انرژی هفت برابر دارایی‌های آزاد شده ایران به وسیله 1+5
خبرگزاری میزان- خبرگزاری میزان: کارشناس عالی امور استراتژیک، میزان اسراف و اتلاف سوخت در سال گذشته را 30 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این رقم بیش از هفت برابر مبلغی است که قرار بود 1+5 ظرف 6 ماه به ایران بازگرداند.

خبرگزاری میزان: کارشناس عالی امور استراتژیک میزان اسراف و اتلاف سوخت در سال گذشته را 30 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این رقم بیش از هفت برابر مبلغی است که قرار بود 1+5 ظرف 6 ماه به ایران بازگرداند.

دکتر محمد حسین قدیری ابیانه در گفت‌وگو با خبرنگار میزان بیان کرد: سوخت ارزان سبب مصرف بیش از حد انرژی در کشور شده و خسارات اقتصادی زیادی به ایران وارد می‌کند.
وی افزود: اگر قیمت نفت خام را 110 دلار در بشکه فرض کنیم، قیمت هر لیتر آن حدود 70 سنت و با احتساب دلار سه هزار تومان، معادل ریالی آن دو هزار و 100 تومان خواهد شد.
کارشناس عالی امور استراتژیک ادامه داد: قیمت بنزین هم لیتری بیش از 80 سنت است که با در نظر گرفتن رقم سه هزار تومان برای هر دلار، ارزش ریالی بنزین دو هزار و 500 تومان خواهد بود.
وی عنوان کرد: قیمت‌های اعلام شده، بهای سوخت در پالایشگاه یا -در صورت واردات- در بندر امام است. باید به این قیمت‌ها هزینه حمل و نقل و توزیع را هم اضافه کنیم. در نتیجه هزینه تمام شده برای هر لیتر بنزین، گازوئیل یا نفت سفید لیتری یک دلار تمام می‌شود.
قدیری ابیانه با اشاره به اینکه فاصله قیمت واقعی سوخت به بهای فعلی بسیار زیاد است، گفت: ایران یارانه بسیار سنگینی برای عرضه سوخت ارزان ارایه می‌کند. یارانه سالانه نفت سفید، بنزین و گازوئیل معادل دو هزار و 200 تن طلا است. این میزان در واقع برابر 11 قرن تولید طلای کشور است.
وی اضافه کرد: میزان ذخایر طلای معادن شناخته شده کشور کمتر از دو قرن بوده و گفته می‌شود کل ذخایر طلای بانک مرکزی حدود 800 تن است.
کارشناس عالی امور استراتژیک عدم هدفمندی کامل و ارایه نشدن سوخت به قیمت واقعی را ایراد مهم مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد.
وی افزایش قیمت سوخت و حامل‌های انرژی در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را نیز کمتر از نرخ تورم دانست و افزود: این یعنی هدفمندسازی واقعی در کشور صورت نگرفته است.
ساخت هشت پالایشگاه با سوخت اسراف شده
قدیری ابیانه با اشاره به اینکه با ارزش سوخت اسراف شده در سال گذشته –یعنی 30 میلیارد دلار- می‌توان بیش از هشت پالایشگاه ساخت، گفت: در این پالایشگاه‌ها می‌توان دو و نیم میلیون بشکه در روز نفت را پالایش کرد و به این ترتیب کشور از صادرات نفت خام بی‌نیاز می‌شود.
وی ادامه داد: قیمت سوخت در کشور به قدری ارزان بوده که افزایش جزئی بهای آن نیز در نگاه کارشناسان جلوه چند برابری داشته است. یعنی قبل از اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها، نفت سفید لیتری 16.5 تومان یعنی بشکه‌ای حدود دو دلار عرضه می‌شد اما با اجرای مرحله اول این قانون، بهای نفت سفید به لیتری 100 تومان و در فاز دوم به لیتری 150 تومان رسید.
کارشناس عالی امور استراتژیک عنوان کرد: افزایش قیمت نفت سفید با اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها بیش از 500 درصد در مرحله اول افزایش یافت و در مرحله دوم به نسبت قبل از مرحله اول، به حدود 900 درصد رسید. اما قیمت فعلی سوخت به مفهوم عرضه آن به قیمت لیتری 150 تومان و بشکه‌ای هشت دلار است.
وی اضافه کرد: این در حالی است که نفت خام بشکه‌ای 10 دلار، فرآورده‌ها بیش از 130 دلار و قیمت تمام شده آن حدود بشکه‌ای 160 دلار است. یعنی پس از مرحله دوم هدفمندی نیز نفت سفید را به قیمت واقعی عرضه نکرده‌ایم.
قدیری ابیانه بهای ارزان سوخت را عاملی برای استفاده نکردن از انرژی خورشیدی دانست و افزود: سوخت ارزان سبب شده که روزانه 1000 لیتر سوخت فقط به پاکستان و افغانستان قاچاق شود. ارزش سوخت خروجی از کشور معادل 100 تن طلا یعنی نیم قرن تولید طلای کشور است.
وی بیان کرد: قاچاق سوخت از تمام مرزهای ایران انجام می‌شود. بنابراین باید هرچه زودتر قیمت سوخت در کشور واقعی شود. قطعا ارزانی سوخت بهترین راه برای هزینه کردن سرمایه‌های کشور نیست.

۱) نظرات ارسالی شما، پس از تایید توسط خبرگزاری ​میزان​ ​در سایت ​منتشر خواهد شد​.​
۲) خبرگزاری میزان٬ نظراتی را که حاوی توهین، هتاکی و افترا باشد را منتشر نخواهد کرد .
۳) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید .
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود ، پس از تعیین تکلیف نظر موضوع به اطلاع شما خواهد رسید .
نام:
ایمیل:
* نظر:
اقتصادی-خبر-وکیل آنلاین
اقتصاد-خبر-تلگرام
اقتصادی-خبر-وکیل آنلاین
اقتصاد-خبر-تلگرام
tr_cycle
آخرین اخبار گروه اقتصاد
اقتصادی-خبر-وکیل آنلاین
اقتصاد-خبر-تلگرام
اقتصادی-خبر-فضای مجازی-
اقتصادی-خبر-فضای مجازی-
اقتصادی-خبر-فضای مجازی-
اقتصاد-زندانیان