نوش آبادی: عدم برگزاری کنسرتها در مشهد به دلیل حفظ حرمت بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) است

11:16 - 01 شهريور 1395
کد خبر: ۲۱۲۵۸۱
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
نوش آبادی گفت: نظر وزیر فرهنگ و ارشاد در خصوص عدم برگزاری کنسرتها در مشهد به دلیل حفظ حرمت بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) بوده است و در این خصوص اظهارات برخی از مقام های مذهبی دلیل اصلی لغو کنسرتها نیست.
نوش آبادی: عدم برگزاری کنسرتها در مشهد به دلیل حفظ حرمت بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) است/برای مجوز آلبوم‌ها و کنسرت‌ها در چارچوب نظر رهبر معظم انقلاب عمل می‌کنیمبه گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ،  نشست خبری نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور اهالی رسانه با تبریک هفته دولت دقایقی پیش آغاز شد.

حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت ارشاد در ابتدای نشست خبری خود گفت: یک از مسائلی که در هفته گذشته بازتاب گسترده ای در محافل هنری داشت محدودیت های برگزاری کنسرتها در مشهد و اظهارات وزیر ارشاد در این مورد بود.

وی ادامه داد: نظر وزیر فرهنگ و ارشاد در خصوص عدم برگزاری کنسرتها در مشهد به دلیل حفظ حرمت بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) بوده است و در این خصوص اظهارات برخی از مقام های مذهبی دلیل اصلی لغو کنسرتها نیست.

نوش آبادی تصریح کرد: موضوع لغو کنسرتها تنها اختصاص به مشهد دارد وبه شهرهای دیگر همجوار مربوط نمی شود و همچنین در این راستا برگزاری کنسرتها در چارچوب های شرعی و قانونی ادامه پیدا می کند.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد همچنین در خصوص فیلم سینمایی "رستاخیز" ساخته احمدرضا درویش گفت: به لحاظ محتوایی و تصویری اشکالاتی متوجه فیلم "رستاخیز" است که تا الان هنوز رفع نشده و اگر قرار باشد اکران صورت بگیرد باید اشکالات برطرف شود.

وی ادامه داد: ما در انتظار رفع مشکلات این فیلم هستیم و به محض برطرف شدن مشکلات این فیلم اکران می شود.

نوش آبادی در خصوص زمان برگزاری نمایشگاه مطبوعات اعلام کرد: نمایشگاه مطبوعات نیمه دوم آبان ماه سال جاری یا در مصلی و یا در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار خواهد شد.

وی همچنین اظهار کرد: در راستای تصمیم گیری در مورد آلبوم های موسیقی و همچنین کنسرتها و مجوز دادن به آنها در چارچوب نظر مقام معظم رهبری و با توجه به استفتائات ایشان عمل می کنیم.

وی ادامه داد: به طور کلی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در مورد مسائل هنری به ویژه موضوع موسیقی بر اساس نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی عمل میکنیم و یکی از  جمله های مشهور ایشان در رابطه با نوع موسیقی این است که موسیقی نباید "مضل عن سبیل الله " باشد به نحوی که نوع موسیقی نباید لهوی و متناسب با مجالس لهو و لعب و عیش و نوش باشد.

نوش آبادی در ادامه صحبتهای خود گفت: چند مورد از استفتائات رهبر انقلاب اسلامی در رابطه با موضوع موسیقی را بیان می کنیم به نحوی که وقتی از ایشان سوال شده که ملاک موسیقی حلال از موسیقی حرام چیست؟ ایشان فرموده اند هر موسیقی که به نظر عرف موسیقی لهوی "مضل عن سبیل الله" که مناسب با مجالس عیش و نوش است باشد موسیقی حرام محسوب می شود و تفاوتی ندارد که چنین موسیقی کلاسیک یا غیر کلاسیک باشد و در تشخیص این موضوع نظر عرفی مکلف دخالت دارد و اگر موسیقی این گونه نباشد به خودی خود اشکالی ندارد.

وی ادامه داد: همچنین زمانی که از رهبر انقلاب اسلامی سوال شد که گوش دادن به نوارهای مجاز چه اشکالی دارد ایشان فرمودند: گوش دادن به نوارهای مجاز بر عهده خود مکلف است و اگر تشخیص بدهد که مناسب عیش و نوش نیست گوش دادن به آنها نیز اشکالی ندارد.

نوش آبادی یادآور شد: مقام معظم رهبری همچنین در پاسخ به  پرسشی مبنی براستفاده از سازها نیز این گونه  توضیح داده اند که استفاده از سازها برای اهداف عقلایی اشکالی ندارد اما برای مجالس عیش و نوش اشکال دارد.

سخنگوی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی با اشاره به توجه وزارت ارشاد به نظر مقام معظم رهبری در روند صدور مجوزها تصریح کرد: ما در زمینه صدور مجوزها و موافقت با برگزاری کنسرتها سعی کرده ایم بر اساس دیدگاه رهبر انقلاب اسلامی حرکت کنیم و نظرات و استفتائات ایشان را ملاک تصمیم گیری ها و موافقت هایمان قرار دهیم.

وی در ادامه صحبتهای خود با اشاره به موضوع لغو کنسرتها در شهر مشهد گفت: در شهر مشهد 11 سال است که به شکل رسمی کنسرتی برگزاری شده و این موضوع ربطی به دولت یازدهم ندارد.

نوش آبادی افزود: محدودیت هایی که دربرخی از حوزه ها و به منظور بازدید از اثار تاریخی اعمال می شود به دلیل حفظ میراث تاریخی و ملی ارزشمند کشورمان ایران است. در رابطه با تئاتر شهر و قرار گرفتن این مجموعه ارزشمند تاریخی و هنری بر این نکته تأکید می کنم که تئاتر شهر جزو گنجینه های ارزشمند هنر تئاتر ایران زمین است. در دولت یازدهم به نوسازی این مجموعه تاریخی توجه جدی صورت گرفت و میلیاردها ریال هزینه شده اما هنوز بخش اصلی تئاتر شهر نیازمند توجه مرمت است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به موضوع سیاست ممیزی کتاب ها اظهار کرد: سیاست ممیزی کتاب را به طور محدود به برخی از استانها داده ایم. آیین نامه صنعت چاپ کشور به دلیل فرسودگی نیاز به بازنگری دارد  و ما باید آیین نامه هایی را برای خروج از شرایط کنونی تصویب کنیم. با توجه به موضوع لغو تحریم ها و حضور برخی از سرمایه گذاران در کشور شرایطی ایجاد شده که می توان به این حوزه نگاه دیگری داشت.

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود به برنامه های اجرایی در تالار وحدت اشاره و تصریح کرد: امکان برگزاری هر برنامه ای در تالار وحدت وجود ندارد چرا که این تالار ملی و ارزشمند جزو گنجینه های ارزشمند کشورمان است و برنامه های فاخر در آنجا اجرا می شود.

نوش‌ آبادی تبیین کرد: در مورد موضوع شبکه های غیر مجاز و نقش آنها در توزیع فیلمها پیشتر به این موضوع اشاره کرده ایم که اکران فیلمها در سینما دلیلی بر توزیع آنها در شبکه خانگی نیست و پس از پایان اکران اگر تهیه کننده خواست فیلمش در این شبکه توزیع شود باید مجوز آن را دریافت کند در غیر این صورت تخلف محسوب می شود.

سخنگوی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی ادامه داد: در دولت جدید و در عرصه فرهنگ و هنر چهار موضوع را دنبال کرده ایم که شامل لایحه جامع حقوق مالکیت ادبی وهنری، آیین نامه اجرایی حق انتشار اطلاعات، بحث نظام رسانه ای که هنوز نهایی نشده و موارد مربوط به اصلاح قانون مطبوعات می شود.

معاون امور حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجلس شورای اسلامی در ادامه صحبتهای خود گفت: ثبت نام برای حضور در نمایشگاه مطبوعات تا شنبه هفته آینده ادامه پیدا می کند و خوشبختانه امسال افزایش قیمتی برای رسانه ها نداشته ایم حتی به مطبوعات و رسانه های غیر دولتی تخفیف نیز داده شده است.

وی با اشاره به حضور نماینده ایران در اسکار اظهار کرد: به طور یقین حضور ما در مجامع بین المللی و جهانی هر سال با قوت و حساسیت بیشتری برگزار می شود و امسال هم نامزدهای جمهوری اسلامی ایران و فیلم های واجد شرایط به عنوان نماینده کشورمان در اسکار معرفی می شوند.

نوش آبادی با اشاره به جشنواره فیلم کودک و نوجوان نیز تصریح کرد: وزرات ارشاد در مورد گسترش جشنواره از مرکز به استانها برنامه ریزی کرده و اصفهان نیز به دلیل تجربه خوب و بسترهای فرهنگی – هنری مناسبی که برای برگزاری جشنواره کودک و نوجوان داشته مسئول برگزاری این جشنواره شده است.

سخنگوی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی با اشاره به صحبت مقام معظم رهبری مبنی براینکه فرهنگ مبنا و زیربنای تحول کشور محسوب می شود، اظهار کرد: تا زمانی که فرهنگ عمومی جامعه اصلاح نشود اتفاق خوبی رخ نمی دهد بنابر این اهتمام دولت بر انجام برنامه های فرهنگی جدی است و در این راستا تلاش هایی صورت گرفته و در ادامه نیز صورت می گیرد.

وی افزود: سیاستهای فرهنگی در واقع همان سیاستهای مصوب نظام هستند که اغلب آنها در قالب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفته چرا که این شورا یک نهاد عالی برای ترسیم خطوط فرهنگی دولت است.

نوش آبادی با اشاره به برخی از اهداف سیاست فرهنگی یادآور شد: ایجاد وحدت رویه و هماهنگی فرهنگی در میان دستگاه های مختلف نظام جمهوری اسلامی و بسیج امکانات و برنامه های فرهنگی درخصوص پاسخگویی به نیازهای فرهنگی جامعه یکی از اهداف سیاست فرهنگی کشور محسوب می شود.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به اصول سیاست فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز  خاطرنشان کرد: تحکیم وحدت قومی و ملی و تلاش در جهت رفع موانع وحدت، فراهم ساختن شرایط و امکانات کافی برای مطالعه و تحقیق و بهره گیری از نتایج آن در همه زمینه ها، مقابله با خرافات و موهومات و جمود و تحجر فکری، مقابله با افراط در تجدد طلبی و مقابله با بیگانگان ، تقویت و احیای هنر سازنده در تمام زمینه های مرتبط با روح تعالی اسلامی از نمونه های اصول سیاست فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی شمرده می شود.


 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *