رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

هزینه در حد هالیوود كیفیت در حد بالیوود/ انتشار موزیك ویدئوی پرهزینه‌ای كه قرار است مقاومت در برابرسرمایه‌داری و استكبار را ترویج دهد

16:55 - 31 مرداد 1395
کد خبر: ۲۱۲۴۰۶
رونمایی از موزیك ویدئوی «ایستاده‌ایم2» كه زمان و هزینه زیادی برای ساخت آن صرف شده است با واکنش های مختلفی روبرو شده است.
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از جوان آنلابن، رونمایی از موزیك ویدئوی «ایستاده‌ایم2» كه زمان و هزینه زیادی برای ساخت آن صرف شده است، باعث شده تا نظرات و انتقادات زیادی معطوف به این ساخته باشگاه فیلم سوره حوزه هنری معطوف شود، منتقدان بیشتر از اینكه از محتوا و ساختار این موزیك ویدئو انتقاد داشته باشند، می‌گویند هزینه این كار با خروجی آن تناسب ندارد.
 
«ایستاده‌ایم» از برج آزادی تا جزیره زیبای كیش!

موزیك ویدئوی «ایستاده‌ایم2» همان‌طور كه از نامش مشخص است قسمت جدیدی از یك موزیك ویدئوی قدیمی است. «ایستاده‌ایم» موزیك ویدئوی مشهوری است. همان موزیك ویدئویی كه چند جوان با رفتن به برج آزادی و با موسیقی حماسی مردم را جمع می‌كنند و بین شان ساندیس پخش می‌كنند و دست جمعی سرود می‌خوانند، انصافاً هم كار حماسی از آب در آمده است. كارگردان این كار محمد باقر مفیدی‌كیا است كه در شناسنامه موزیك ویدئو با نام مستعار «م.ب مهاجر» معرفی می‌شود. «ایستاده‌ایم» یك طنازی خاصی نیز دارد تأكید بر استفاده از ساندیس برای جذب مردم. این موزیك ویدئو با ریتم تند و شعر حماسی‌اش شهرت پیدا كرد، همین موضوع باعث شد تا از حدود دو سال پیش باشگاه فیلم سوره حوزه هنری ساخت قسمت دوم این مجموعه را كلید بزند. اما دیگر نه در تهران و فضای باز كنار برج آزادی كه یادآور روزهای انقلاب و مناسبت‌های انقلابی است، بلكه در جزیره قشم. كار «ایستاده‌ایم‌2» ولی به كندی پیش رفت و پروژه‌ای كه به نظر كارشناسان در عرض كمتر از یك ماه به اتمام می‌رسید با بیش از دو سال و هزینه‌ای بیش از یك میلیارد تومان (گفته می‌شود این پروژه یك میلیارد‌و‌200 میلیون تومان هزینه داشته است) به اتمام می‌رسد. این مبلغ و زمان در سینمای ایران رقمی است كه می‌شود با آن یك فیلم سینمایی بیش از 90 دقیقه‌ای با عوامل كاملاً حرفه‌ای ساخت ولی حوزه هنری ترجیح داد تا این پول را صرف كلیپی هفت دقیقه‌ای كند. برای نمونه فیلم ایرانی كه این روزها در سینمای جهان هم موفقیت زیادی داشته كمتر از یك میلیارد تومان هزینه تولید آن شده است.
 
هزینه در حد هالیوود؛ كیفیت در حد بالیوود

سایت سینمایی «اسكرین كرافت» به فیلمنامه نویسان توصیه می‌كند حتماً در زمان نوشتن فیلمنامه به هزینه‌های آن توجه داشته باشند. این سایت پنج توصیه به فیلمنامه‌نویسان می‌كند كه از آن جمله انتخاب درست محل ساخت فیلم، انتخاب تعداد بازیگر، انتخاب درست ژانر و غیره است كه گویا سازندگان «ایستاده‌ایم2» هیچ‌گاه این توصیه‌ها را ندیده یا لزومی ندانسته‌اند از آنها بهره گیرند.

نشریه معتبر «فوربس» در گزارشی كه اخیراً منتشر كرده به معرفی گران‌قیمت‌ترین فیلم‌های ساخته شده تا به حال اشاره كرده است. در این گزارش نقل قولی از یكی از تهیه‌كنندگان هالیوودی آمده كه در آن بیشترین هزینه تولید فیلم را به بازیگران و جلوه‌های ویژه فیلم مربوط می‌داند. به گفته این تهیه‌كننده هزینه تمام شده برای هر شات پنج ثانیه‌ای جلوه‌های ویژه بین 70 تا 100 هزار دلار است. حال با مقیاس كوچكی میان «ایستاده‌ایم2» و گزارش فوربس می‌توان دید بچه‌های باشگاه فیلم سوره در هزینه كرد چیزی كمتر از هالیوودی‌ها مایه نگذاشته‌اند.
 
آقای خواننده را چه كسی می‌شناخت؟!

از بحث هزینه كه فاصله بگیریم، در محتوا «ایستاده‌ایم2» به مراتب عقب افتاده‌تر از «ایستاده‌ایم1» است و تیم تولید‌كننده به جای آنكه از موفقیت قبلی خود دفاع كند در تولید بعدی چند گام هم عقب‌نشینی داشته است. خواننده اثر جدید را چه كسی غیر از خانواده و اطرافیانش می‌شناسد؟ نمی‌شد این همه هزینه برای خواننده‌ای بهتر و شناخته شده‌تر انجام شود؟ حداقل سازمان سراج وقتی می‌خواست برای انرژی هسته‌ای كلیپ بسازد سراغ یكی از معروف‌ترین خواننده‌های زیرزمینی رفت نه مثل بچه‌های حوزه سراغ كسی كه نه صدایش توانایی خواندن اشعار حماسی را دارد و نه چهره‌ای هنری است كه مخاطبان را برای دیدن اثر مجاب كند.
 
فیلمی تخیلی برای سینمای هند

ارتباط غیرمنطقی درباره حمله امریكا به هواپیمای مسافربری ایران و شرایط فعلی كشور نیز دسته گل دیگر این كلیپ است. جالب اینجا است سازندگان كه گویا زیاد از حد فیلم‌های هندی و به خصوص موزیك ویدئو‌های هندی را نگاه می‌كنند، در این کلیپ ایده‌های فیلم هندی را پیاده کرده‌اند به‌طوری که بعد از شلیك ناو امریكایی، جوانان پرچم به دست كلیپ از روی گلوله توپ می‌پرند. یا اینكه صرفاً با یك فریاد، كشتی‌های جنگی امریكایی غرق می‌شوند.

این كار آیا به سخره گرفتن توان نظامی كشورمان نیست؟ آیا با وجود اینكه ایران جزو معدود كشورهای منطقه است كه توان دفاعی‌اش را بومی‌سازی كرده نمی‌شد از توان نظامی كشورمان برای مقابله با امریكا استفاده كرد؟ حداقل گروه‌های انیمیشن‌ساز در تولید انیمیشن‌هایی مانند «هفت دقیقه تا تل آویو» نگاه واقع بینانه‌تری نسبت به توان دفاعی كشورمان دارند.

«ایستاده‌ایم2» نه اجرای حماسی اثر قبلی را دارد نه در آن به توانمندی‌های كشورمان اشاره شده است، صرفاً معجونی است كه در هفت  دقیقه می‌خواهد چیزی غیرواقعی را به بیننده القا كند. باشگاه فیلم سوره كه دست رد به سینه بسیاری از فیلمسازان جوان ایرانی‌زده است و صرفاً همكاری‌اش را محدود به افراد خاصی كرده است، می‌توانست به جای آنكه یك میلیارد و 200 میلیون تومان را خرج این كلیپ كند، آن را به چند فیلمساز آینده‌دار می‌داد تا آثار بهتری با دیدگاه‌های واقعی‌تر تولید شود.

/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *