کوثری:منتقدان حضور بمب‌افکن‌های روسیه در ایران نگاه محدودی به مسائل امنیتی دارند/حیدرپور: روسیه با پرواز جنگنده‌هایش هیچ نوع اطلاعاتی از فضای ایران دریافت نمی‌کند

14:09 - 31 مرداد 1395
کد خبر: ۲۱۲۲۷۹
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
پیرامون اینکه فارغ از مسائل حقوقی، آیا از بُعد فنی نیز خطراتی بواسطه حضور بمب افکن‌های روسی، امنیت کشور را تهدید می‌کند یا خیر؟ با دو تن از صاحبنظران این عرصه به گفت‌و‌گو پرداختیم.
////////////////////////////گروه سیاسی : روز سه‌شنبه هفته گذشته خبر استقرار دو بمب افکن روسیه در پایگاه هوایی شهید نوژه همدان و پرواز آن‌ها به سمت سوریه برای بمباران مواضع تروریست‌ها، در رسانه‌های داخلی و خارجی  بازتاب زیادی پیدا کرد.

در داخل کشور بحث‌های زیادی پیرامون این اقدام روس‌ها مطرح شد؛ این بحث‌ها از دو منظر حقوقی و فنی مورد مداقه قرار گرفت؛ عده‌ای از فعالان و کنشگران سیاسی و حقوقی با طرح اصل 146 قانون اساسی، استقرار هر گونه پایگاه نظامی خارجی در کشور هر چند به عنوان استفاده‏ های صلح ‏آمیز باشد را ممنوع دانستند؛ این ایراد با پاسخ شخصیت‌های ذی صلاح مواجه شد و آن‌ها  با ارجاع به اصل 176 قانون اساسی ، بهره گیری از امکانات مادی و معنوی کشور برای مقابله با تهدیدهای داخلی و خارجی را از وظایف شورای عالی امنیت ملی دانستند.

در رابطه با مسائل فنی استفاده روس‌ها از پایگاه هوایی ایران نیز برخی صاحبنظران چنین مطرح کردند که امکان بدست آوری   اطلاعات امنیتی، آفندی و پدافندی ایران توسط روس‌ها بواسطه پرواز جنگنده‌هایشان در آسمان کشورمان وجود دارد؛ امری که برای رفع نگرانی پیرامون آن، چند تن از نمایندگان در خواست برگزاری نشست غیرعلنی کرده‌اند.

اما پیرامون اینکه فارغ از مسائل حقوقی، آیا از بُعد فنی نیز خطراتی بواسطه حضور بمب افکن‌های روسی، امنیت کشور را تهدید می‌کند یا خیر؟ با دو تن از صاحبنظران این عرصه به گفت‌و‌گو پرداختیم؛ اسماعیل کوثری از فرماندهان سپاه پاسداران و رئیس کمیته امنیت دفاعی مجلس نهم معتقد است، منتقدان حضور بمب‌افکن‌های روسیه در ایران نگاه محدودی به مسائل امنیتی دارند؛ همچنین عوض حیدرپور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس سابق نیز اعتقاد دارد که روسیه با پرواز جنگنده‌هایش هیچ نوع اطلاعاتی از فضای ایران دریافت نمی‌کند.  

کوثری:منتقدان حضور بمب‌افکن‌های روسیه در ایران نگاه محدودی به مسائل امنیتی دارند

اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ، پیرامون انتقاد برخی از رسانه های فارسی زبان بیگانه و همچنین برخی از چهره های سیاسی به حضور بمب افکن های روسیه در پایگاه هوایی نوژه همدان، اظهار کرد: افرادی که نسبت به حضور هواپیماهای بمب افکن روسیه در ایران و سوخت گیری شان در همدان انتقاد دارند نگاه محدودی به مسائل دفاعی و امنیتی دارند و متاسفانه به صورت کامل توجیه نیستند.

وی افزود: همان کسانی که طرح های آفندی و پدافندی کشور را تصویب کردند یعنی اعضای شورای عالی امنیت ملی، همان کسانی هستند که اجازه دادند هواپیماهای عملیاتی روسیه برای انهدام مواضع تروریستهای تکفیری وارد عمل شوند و در همدان سوخت گیری کنند.

رئیس سابق اداره امنیت ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه طبق هماهنگی های انجام شده هیچگونه پایگاه نظامی به روس ها تحویل داده نشده بلکه آنها صرفا در همدان سوخت گیری می کنند تاکید کرد: سوخت بیشتر به یک هواپیمای بمب افکن این اجازه را می دهد که مهمات بیشتری را حمل کنند.

کوثری تاکید کرد: چون از طریق همکاری ایران و روسیه ضربات جبران ناپذیری بر تکفیری ها وارد شده، طبیعی است که آمریکایی ها، صهیونیست ها و سعودی ها از این موضوع صدایشان دربیاید.

وی در پایان با بیان اینکه برخی ها از روی دلسوزی و برخی نیز از روی عناد نسبت به حضور هواپیماهای بمب افکن روسیه در همدان اظهار نظر می کنند خاطرنشان کرد: چهره های سیاسی ما نباید دستگیر خوراک هایی باشند که رسانه های معاند در اختیار آنها قرار می دهند.

حیدرپور: روسیه با پرواز جنگنده‌هایش هیچ نوع اطلاعاتی از فضای ایران دریافت نمی‌کند

عوض حیدرپور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ، اظهار کرد: استقرار بمب افکن های روسیه در پایگاه هوایی نوژه همدان، هیچگونه مغایرتی با قانون اساسی ندارد چراکه هم ما و هم روسیه  می توانیم در جهت حفظ امنیت‌مان قراردادی دو جانبه را در انواع و اقسام امور دفاعی منعقد کنیم. 

این رزمنده دوران دفاع مقدس  افزود: شوراهای عالی امنیت ملی دو کشور بنا به مقتضیات و بنا به مصالح در جهت تامین امنیت خودشان می توانند چنین قراردادهایی را منعقد کنند و این رویه معمول است.

حیدرپور ادامه داد: ما به روس ها پایگاه نظامی نداده ایم بلکه آنها تنها از امکانات کشور ما در ابعاد مختلف تعمیر و نگهداری، فرود اضطراری، تامین سوخت و سوخت رسانی می توانند استفاده کنند و این مقوله به هیچ عنوان به این معنا نیست که ما پایگاه هوایی نظامی در اختیار روس ها قرار داده ایم.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین تصریح کرد: استقرار بمب افکن های روسیه در پایگاه هوایی همدان، هیچ نوع اطلاعات لجستیکی ، آفندی و پدافندی از فضای ایران را در اختیار روس ها نخواهد گذاشت و آنها این اطلاعات را دریافت نخواهند کرد چرا که نشست و پرواز این بمب افکن ها با اجازه برج مراقبت ما صورت می گیرد. 




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *