خاطره شنیدنی از پایان نگارش یک حکم همزمان با اذان صبح/ رعایت اصل انصاف در رسیدگی به دعاوی اقلیت‎های مذهبی

8:37 - 02 شهريور 1395
کد خبر: ۲۱۲۱۶۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
محمد قاسم مهدوی پور معاون قضایی و معاون منابع انسانی رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان و مستشار دادگاه تجدید نظر این استان، چندی پیش از سوی رئیس قوه قضائیه به عنوان قاضی نمونه کشوری معرفی و برگزیده شد.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، محمد قاسم مهدوی پور فرزند عبدالرحیم متولد 1350 نیشابور استان خراسان رضوی روستای قلعه نو مهدی آباد است.  قاضی مهدوی پور معاون قضایی و معاون منابع انسانی رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان و مستشار دادگاه تجدید نظر این استان، چندی پیش از سوی رئیس قوه قضائیه به عنوان قاضی نمونه کشوری معرفی و برگزیده شد.

خاطره شنیدنی از پایان نگارش یک حکم همزمان با اذان صبح/ رعایت اصل انصاف در رسیدگی به دعاوی اقلیت‎های مذهبی/ بسترهای لازم برای استفاده از مجازات‎های جایگزین حبس فراهم شود

گفت‌وگوی با قاضی محمد قاسم مهدوی پور قاضی نمونه کشوری در استان سیستان و بلوچستان را می‌خوانیم:
 
*: در چه رشته و در کدام دانشگاه تحصیل کرده‌اید؟

* قاضی مهدوی‌پور: دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از جامعه المصطفی و مدرک کارشناسی در رشته حقوق اسلامی و کارشناسی در فقه و مبانی حقوق اسلامی و تحصیلات سطح 3 حوزه علمیه مشهد دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد، هستم.

: در چه سالی فعالیت‌های قضایی خود را آغاز کردید؟

*قاضی مهدوی پور: از طریق حوزه علمیه در سال 80 در آزمون قضاوت پذیرفته شدم و سال 81 دوره کار آموزی را طی کردم و از اوایل سال 82 تاکنون در زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان مشغول به کار قضایی هستم.

در سال 82 قاضی تحقیق سال، 83 دادرس علی البدل، سال 85 رئیس شعبه سوم حقوقی زاهدان، سال 92 مستشار دادگاه تجدید نظر سال 93 معاون آموزش و تحقیقات و سپس معاون منابع انسانی و چندین بار توسط رئیس کل دادگستری استان و مسئولین استانی مورد تقدیر قرار گرفته ام و سه سال یکی از گزینه های قاضی نمونه کشور بوده ام و امسال به عنوان قاضی نمونه معرفی شدم. از سال 1381 وارد دستگاه قضا شدم و در مجموع  با احتساب سربازی 16 سال سابقه کار قضایی دارم.

*: چه زمانی ازدواج کردید؟

 *قاضی مهدوی پور: در سال 1373 با دختر یکی از اساتید حوزوی‌ام آیت الله موسوی فر و مؤسس حوزه علمیه فضل بن شازان نیشابور ازدواج کردم و دارای سه فرزند (2 پسر و یک دختر) هستم.  در آن زمان مشغول تحصیل در حوزه علمیه و دوره کارشناسی دانشگاه رضوی مشهد بودم.

: نگاه خانواده به شغل شما چگونه است؟


*قاضی مهدوی پور: همسرم نظر مثبت و خوبی دارد ولی نگران آخرت آن است و شغل قضاوت را شغل پر خطر و پر مسئولیتی می‌داند و در همین جا لازم می‌دانم از وی تشکر کنم که حامی و مشوق من بوده و سختی‌های این شغل را تحمل کرده و به من روحیه داده است.

*: چرا شغل قضاوت را انتخاب کردید و  اگر به گذشته برگردید باز هم این شغل را انتخاب می‌کنید؟

*قاضی مهدوی پور: از آنجایی که در دوره کارشناسی در رشته حقوق تحصیل کردم به این کار علاقه داشتم. البته استخاره هم کردم که بسیار خوب آمد و در حال حاضر از شغلم رضایت نسبی دارم.
 
 *: از مشکلات و سختی‌های این شغل بگویید؟ 


 *قاضی مهدوی پور: به طور کلی محدویت‎های اجتماعی- تراکم کاری- مسؤلیت سنگین دنیوی و اخروی از سختی‌های شغل قضاوت است.
 
*:  در اوقات فراغت خود به چه فعالیت هایی می‎پردازید؟ 


 *قاضی مهدوی پور: اغلب ترجیح می‎دهم اگر فراغتی حاصل شد آن را برای خانواده صرف کنم، با توجه به اینکه استان سیستان و بلوچستان شرایط خاص دارد تفریحات خاصی نداریم و ایام مرخصی را به شهرستان محل تولد(نیشابور) سفر می‌کنیم. به خانواده سری می‌زنیم و با خانواده رابطه خوبی داریم. الحمدلله هیچ زمان انتظار غیرمتعارف از من نداشته‌اند البته خدمت در منطقه دور و غیر بومی به این موضوع کمک کرده است.

*: نظرتان درباره مجازات‎های جایگزین حبس چیست؟

*قاضی مهدوی پور: اگر شرایط اجرای آن فراهم شود بسیار خوب است.

*: شما خودتان به عنوان یک قاضی چقدر از این مجازات های جایگزین استفاده کرده‌اید؟ 

*قاضی مهدوی پور: با توجه به اینکه کاهش جمعیت کیفری یکی از موارد مورد تاکید مقام معظم رهبری و از اولویت‌های اصلی دستگاه قضا است، اغلب در صدور حکم از تعلیق مجازات استفاده می‌کنم.

*: معیارهای شما برای یک قضاوت عادلانه چیست؟ 

*قاضی مهدوی پور: رعایت اصول و فروع دادرسی، رعایت قوانین شکل و ماهوی، رعایت انصاف، در نظر گرفتن خداوند و وجدان از معیارهای یک قضاوت عادلانه است.

* : مهم ترین پرونده‌‏هایی که که رسیدگی کردید بیشتر در چه زمینه ‌ای بوده و شیرین ترین و تلخ ترین خاطره شما چیست؟

*قاضی مهدوی پور: پرونده‌های وقف- قراردادهای سنگین بانکی- مزایده- بیع- خلع ید- قلع و قمع بنا- ورشکستگی شرکت- طلاق-  و در زمینه کیفری: قتل- تجاوز به عنف- مواد مخدر- سرقت مسلحانه- آدم ربایی از پرونده‌هایی بوده که مورد رسیدگی قرار داده‌ام و پرونده‌هایی که منجربه  صلح و سازش و احقاق حق می شود شیرین ترین خاطره و متاسفانه صدور حکم اعدام و اجرای قصاص تلخ‎ترین خاطره برایم به شمار می‌رود.

*: مشکلات و کمبودهای دادگستری شهرستان یا استان شما چیست؟ 

 *قاضی مهدوی پور: کمبود نیروی قضایی –اداری – ساختمان تجهیزات – کمبود امکانات رفاهی برای خانواده ها و فرزندان از جمله مشکلات موجود در استان است.

*: اگر فرزندانتان بخواهند وارد این شغل شوند مخالفت نمی‌کنید؟


*قاضی مهدوی پور:
  اگر خودشان علاقه داشته باشند مخالفتی ندارم.

*: خاطره جالبی اگر در مورد رسیدگی به پرونده ها به خاطر دارید بیان کنید؟
 
*قاضی مهدوی پور: با وجود برخی شایعه پراکنی‌ها و دروغ‌هایی که از سوی رسانه‌های معاند و افراد معلوم الحال صورت می‌گیرد در پرونده‌هایی که طرف‌های پرونده از اهل تسنن هستند در هیچ زمانی غیر از قانون و انصاف و عدالت موضوع دیگری را دخالت نداده‌ام. در یک پرونده‌ای که خواهان آن شیعه بود و سند رسمی داشت علیه یک پیر مرد اهل سنت تقاضای خلع ید از منزل مسکونی وی را داده بود که با تحقیقات جامع و بررسی پرونده‍‌های ثبتی و بررسی های زیاد ادعای خواهان را رد اعلام کردم. هنگامیکه این رای را شب هنگام در منزل می نوشتم یکباره صدای اذان صبح را شنیدم و این برای من تسلی خاطر بود و آرامش عجیبی به من دست داد.
 
  : و حرف آخر؟

*قاضی مهدوی پور: سعی کرده‌ام در طول خدمت قضایی انصاف را در نظر بگیرم و طبق قانون رسیدگی و با مردم و ارباب رجوع برخورد ملایمی داشته باشم و عدالت را در نظر بگیرم و هیچ زمانی شخصیت یا موقعیت یا مذهب طرف پرونده را مد نظر نداشته ام.  به پرونده هایی رسیدگی کرده ام که طرف پرونده مسیحی یا زرتشتی بوده که اتفاقاً معمولاً نتیجه پرونده به نفع آنها شده است، و این در حالی است که دستگاه های تبلیغاتی غربی مدعی‌اند حقوق اقلیتها در ایران رعایت نمی شود و ما را محکوم به نقض حقوق بشر می کنند!

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *