روایت رئیس جمهور از فراز و نشیب های خرید اس 300

11:13 - 31 مرداد 1395
کد خبر: ۲۱۲۱۶۳
دسته بندی: سیاست ، عمومی
حجت الاسلام حسن روحانی در مراسم گرامیداشت صنعت دفاعی طی سخنانی گریزی به خرید سامانه پدافند موشکی اس 300 و تاریخچه آن زد.
-گروه سیاسی: حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان امروز (یکشنبه 31 مرداد) در مراسم گرامیداشت صنعت دفاعی طی سخنانی گریزی به خرید سامانه پدافند موشکی اس 300 و تاریخچه آن زد و اظهار کرد: اواخر سال 68 که من مسئول پدافند هوایی کشور بودم، طی نامه ای به مقام معظم رهبری درخواست خرید سامانه اس 300 از روسیه را مطرح کردم؛ از آن زمان تا امروز که اس 300 در کنار ما است حدود 27 ال 28 سال می گذرد.

روایت رئیس جمهور از فراز و نشیب های خرید اس 300

رئیس جمهور تصریح کرد: معمولا در کشور ما بسیاری از چیزهایی که می خواهیم بگیریم با فرازو نشیب هایی همراه است و تنها برجام نیست که فراز و نشیب دارد. 

اواخر فروردین ماه جابر انصاری سخنگوی وقت وزارت امور خارجه از اجرایی شدن مقدمات قرارداد فروش سامانه موشکی  اس 300 به ایران خبر داد؛ پس از این اظهارات جابر انصاری که در یک نشست خبری ایراد شد، برخی خبرگزاری ها تیتر زدند که نخستین محموله اس 300 وارد ایران شده است، آن‌ها حتی تصاویری از حمل و نقل قطعات این سامانه دفاعی در خیابان‌های یکی از شهرهای شمالی کشور را نیز به خبر خود الصاق کردند.

پس از انتشار این خبر، وزارت  امور خارجه طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که انعکاس اظهارات جابری انصاری  در مورد "اس 300" در خبرگزاری‌ها دقیق نبوده است و سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمله ای در رابطه با ورود این سامانه به کشور به زبان نراند بلکه از اجرایی شدن مقدمات قرارداد آن سخن گفت.  

چند روز پس از اظهارات سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان ،" دیمیتری روگوزین" معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد، اجرای قرارداد سامانه دفاع موشکی اس-300 بین مسکو و تهران آغاز شده است.

البته مقامات روس در 17 فروردین ماه اعلام کرده بودند که مسکو نخستین محموله سامانه دفاع موشکی اس-300 را  در روزهای آتی به تهران تحویل خواهد داد. این اظهارات مقامات روس در حالی بود که پیش‌تر خبرگزاری ریانووستی اعلام کرده بود اولین محموله سامانه دفاع موشکی اس-300 در ماه‌های اوت تا سپتامبر 2016 (11 مرداد تا 10 مهر 1395) به ایران تحویل داده خواهد شد.

در اواخر فروردین ماه بحث ورود یا عدم ورود "اس 300" به ایران و اینکه اجرایی شدن مقدمات قرارداد آن دقیقا به چه معناست در محافل رسانه‌ای داخلی مطرح بود، تا اینکه در روز یکشنبه 29 فروردین در جریان رژه یگان‌های ارتش، قطعاتی از "اس 300" از مقابل جایگاه عبور کرد.

روایت رئیس جمهور از فراز و نشیب های خرید اس 300

به گزارش میزان، رژه یگان‌های ارتش در روز 29 فروردین و رونمایی از سامانه "اس 300" بازتاب زیادی در رسانه‌های داخلی و بین‌المللی داشت؛ رویترز در این باره نوشت: «ایران در مراسم رژه روز ارتش سامانه موشكی "اس 300"  را به نمایش گذاشت  كه نخستین محموله آن هفته گذشته از روسیه به این كشور تحویل داده شده بود. این سامانه یكی از پیشرفته ترین تجهیزات نظامی در نوع خود با قابلیت هدف قرار دادن چندین هواپیما و موشك بالستیك در فاصله 150 كیلومتری است».



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *