قلاده‌های طلایی راه قاچاق طلا از کشور/ ارزهای چمدانی مهمان ناخوانده فرودگاه‌ها

9:00 - 29 مرداد 1395
کد خبر: ۲۱۱۳۲۷
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
با وجود آنکه تمام نگاه‌ها در رابطه با مبارزه با قاچاق کالا معطوف به ورود کالا است، اما محصولات بسیار ارزشمندی همچون طلا، آهن و فرآورده‌های نفتی از کشور سالیانه به میزان یک چهارم حجم کالای ورودی قاچاق، از کشور خارج می‌شود.
قلاده‌های طلایی راه قاچاق طلا از کشور/ ارزهای چمدانی مهمان ناخوانده فرودگاه‌هابه گزارش  خبرنگار گروه اقتصاد ، یکی از پدیده‌های نامناسب برای اقتصاد هر کشوری پدیده به اصطلاح شوم قاچاق است، در چند وقت اخیر میزان برخورد و مبارزه با قاچاق در پی نظرات مقام معظم رهبری افزایش یافته است، رهبری در گفته‌های خود بر برخورد جدی تاکید بسیاری داشتند و در چند روز گذشته بزرگترین امحای قاچاق کالا بعد از انقلاب اسلامی در کشور انجام شد، با وجود آنکه خبر از امحای خودروهای لوکس قاچاق به میان بود و تجربه کشوری‌هایی همچون روسیه در برخورد با قاچاق کالا به ویژه خودرو، امحای آن‌ها است، اما به دلیل ارائه نشدن نظر نهایی قاضی مبنی بر امحای این خودروهای لوکس قاچاق، سرنوشت این دسته خودروها که حتی برخی از آن‌ها از پلاک خودروهای داخلی برای تردد استفاده کرده‌اند، تا حدودی نامشخص است.

اما نکته قابل توجه آن است که قاچاق کالا تنها به ورود کالا بدون پرداخت عوارض معطوف نمی‌شود و در حال حاضر اکثر افراد جامعه فراموش کرده‌اند که دست رنج کارگران و تولیدکنندگان داخلی به خارج از کشور قاچاق می‌شود.

در سال‌های اخیر بیشتر اخبار در رابطه با خروج کالا به صورت قاچاق، معطوف به مصنوعات طلا و فرآورده‌های نفتی بوده است که البته ارزهای چمدانی هم برای خود میزان قابل توجهی از قاچاق خروجی کالا و ارز را دست و پا کرده است.

در رابطه با طلا می‌توان گفت، خروج طلا از کشور تا چند ماه گذشته غیر قانونی بود و در چند وقت اخیر بانک مرکزی اجازه داد طبق اصول و شرایط خاصی طلا از کشور خارج شود که البته به نظر می‌رسد همچنان شمش طلا اجازه خروج از کشور را ندارد.

سال‌های نه چندان دور یکی از روش‌های خروج طلا از کشور ذوب و شکل دادن آن‌ها مانند قلاده‌های سگ بود، قلاده‌هایی که در آن سوی مرزها بار دیگر ذوب شده و در اکثر موارد در قالب شمش طلا به خریداران عرضه می‌شد.

همچنین در سال‌های اخیر به واسطه فاصله قیمت فرآورده‌های نفتی به خصوص سوخت گازوئیل در داخل و خارج از کشور، قاچاق سوخت صرفه اقتصادی بسیاری داشت، در استان‌های مرزی خروج سوخت از طریق پیله‌وری، حمل با خودروهای سواری، خودروهای گازسوز کامیونی و ایجاد خطوط لوله در زیر خاک انجام می‌شد، اما ایرادی که در زمان کشف این سوخت‌ها در برخورد برخی از نیروهای مبارزه با قاچاق کالا و ارز رخ می‌داد، برخوردهای قهری با کالاهای مکشوفه بود، زیرا برخی افراد، سوخت به خصوص گازوئیل که سرمایه ملی به حساب می‌آید را معدوم می‌کردند، معدوم کردن این سرمایه ملی عاملی می‌شد تا محیط زیست منطقه از بین برود و از سوی دیگر سرمایه ملی کشور که تا حدودی بودجه کشور از طریق فروش فرآورده‌های نفتی تأمین می‌شود، دود شود.

فرآورده‌های نفتی و طلا صدر نشین جدول قاچاق خروجی کالا

امین دلیری، مدیرعامل سازمان اموال تملیکی در پاسخ به این پرسش میزان مبنی بر اینکه شرایط خروج قاچاق کالا و ارز در چه وضعیتی قرار دارد، در گفت و گو با میزان، اظهار کرد: خروج و ورود کالا بدون مجوز و پرداخت حقوق و عوارض دولتی قاچاق محسوب می‌شود.

وی افزود: با توجه به آمار به دست آمده که میزان خروج کالای قاچاق کاملاً دقیق است، در سال حدود 1 میلیارد دلار خروج کالا و 15 میلیارد دلار ورود کالا به صورت قاچاق ثبت و ضبط شده است.
دلیری با اشاره به اینکه طلا و جواهر، فرآورده‌های نفتی و ارز، بیشترین حجم قاچاق خروجی کشور را تشکیل می‌دهد، تاکید کرد: طلاهای قاچاق کشف شده چه ورودی و چه خروجی در صورت کشف و ضبط در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفته و در مراحل بعدی در طی فرآیند قانونی در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد.

معاون وزیر اقتصاد و دارائی تصریح کرد: همچنین ارز قاچاق مکشوفه به صورت مستقیم در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد که لازم به ذکر است بانک مرکزی در زمان دریافت طلا و جواهر معادل ریالی آن را به خزانه دولت واریز می‌کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا همچنان ارز چمدانی به قوت خود باقی است، گفت: در فرودگاه‌های کشور همچنان ارز چمدانی وجود دارد.

مدیرعامل سازمان اموال تملیکی با بیان اینکه قراضه‌های آهن نیز از کشور به صورت قاچاق خارج می‌شود، یادآور شد: با توجه به فعالیت‌های انجام شده با وجود آنکه میزان قاچاق فرآورده‌های نفتی بسیار زیاد بود، از میزان قاچاق سوخت و فرآورده‌های نفتی در چند وقت اخیر بسیار کاسته شده است.

حال با این تفاسیر می‌توان گفت که مبارزه با قاچاق کالا تنها معطوف به ورود کالا نمی شود و خروج سرمایه‌های ملی همچون طلا، آهن و فرآورده‌های نفتی بسیار مهم است زیرا این محصولات به راحتی به دست نمی‌آید و اقتصاد ایران برپایه تولید و صادرات این محصولات بنا نهاده شده است.
 
انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *