رونق هنرهای عاشورایی به مدد هنرمندان متعهد

10:38 - 21 آذر 1393
کد خبر: ۲۱۱۰۰
خبرگزاری میزان: در مراسم عزداری ویژه دهه اول محرم و یا اربعین حسینی در کنار مراسمی مثل زنجیرزنی و سینه زنی و علم گردانی، هنرمندان متعهد و معتقد ایرانی کوشیده اند با تکیه بر اجرای تعزیه ها و ساخت و ساز موسیقی آئینی کاری کنند که مخاطب به صورت ملموسی با فرهنگ عاشورایی همراه شود.
: در مراسم عزداری ویژه دهه اول محرم و یا اربعین حسینی  در کنار مراسمی مثل زنجیرزنی و سینه زنی و علم گردانی، هنرمندان متعهد و معتقد ایرانی کوشیده اند با تکیه بر اجرای تعزیه ها و ساخت و ساز موسیقی آئینی کاری کنند که مخاطب به صورت ملموسی با فرهنگ عاشورایی همراه شود.

به گزارش درهر مقطع تاریخی به خصوص در تاریخ اسلام رخدادهایی به وجود آمده که جریان ساز شده اند. مبعث پیامبر، هجرت پیامبر، فتح مکه و دهها رویداد دیگر. واقعه کربلا نیز یکی ازجریانات اساسی تاریخ اسلام و تشیع است که به قول امام خمینی (ره) با رخدادش اسلام را زنده نگه داشت و باعث پویایی شریعت نبوی شد.

واقعه کربلا وعاشورا از منظری می تواند رخدادی دراماتیک و تراژیک ارزیابی شود بخصوص که تقابل خیر و شر در آن نمود عینی پیدا می کند. قیام عاشورا قیامی است که پراز تأویل‌های دینی و اخلاقی دراماتیک است که در بستری تراژدیک و مقابله مظلوم با ظالم رخ داده است واز این رو برای اجراهای نمایشی یک منبع الهام بسیارخوب و ارزنده است.

تاثیرپذیری هنرهای تصویری از واقعه عاشورا
تاثیرپذیری تئاتر، سینما و تلویزیون از واقعه کربلا دراعصار مختلف قابل بازخوانی است. اوج تاثیرپذیری تئاتراز واقعه کربلا برمی گردد به عهد قاجاریه و رونق پرده خوانی و اجرای تعزیه در تهران و در شهرستانها درمکان های فاخری مثل تکیه دولت که مخاطب چند ده هزاری نفری از آن استقبال می کردند. بتدریج با سیطره پهلوی اول تمام فعالیت های هنری دینی مثل تعزیه کمرنگ شد اما همچنان در بین توده مردم در شهرهای کوچک و بزرگ حفظ شد و تا به امروز برای ما به یادگار مانده است.

رونق هنرهای عاشورایی به مدد هنرمندان متعهد
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی خیلی از تعزیه خوان های قدیمی نسخ قدیمی تعزیه را احیا و بازنشر کردند تا نسل جدید با فلسفه قیام عاشورا آشنا و همراه شوند. در مراسم عزداری ویژه دهه اول محرم و یا اربعین هنرمندان متعهد و معتقد ایرانی کوشیده اند در کنار مراسمی مثل زنجیرزنی و سینه زنی و علم گردانی، با تکیه بر اجرای تعزیه های آیینی و ساخت و ساز موسیقی آئینی کاری می کنند که مخاطب به صورت ملموسی با فرهنگ عاشورایی همراه شود.

هنرمندانی که دین خود را به امام سوم ادا می کنند
در سال های اخیر نمایش های متعددی مثل "تعزیه طفلان مسلم" و "کاروان بازماندگان کربلا در دربار دمشق" درمکان های مختلفی اجرا شده است وامسال هم درسوگواره نمایشی و آیین های مذهبی خمسه ویژه اربعین، کارهای نمایشی و خیابانی در استانهای مختلف کشور و شهرتهران در بوستانها و فرهنگسراهای مختلف اجرا شده و می شود تا هنرمندان متعهد ایرانی دینشان را به فلسفه وجودی قیام امام حسین(ع) و یاران با وفایش انجام بدهند.

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *