طرح لباس بدقواره ترکیه برای سوریه

10:51 - 26 مرداد 1395
کد خبر: ۲۱۰۲۸۱
مقامات ترکیه پس از کش و قوس های فراوان و در لفافه سخن گفتن، سرانجام موضع و نظر خود را برای آینده سوریه اعلام کردند.
به گزارش گروه بین الملل ، پس از کودتای نافرجام در ترکیه پیش بینی می شد که شاید مواضع این کشور علیه دولت و ملت سوریه اندکی تعدیل و از دشمنی های آنکارا علیه بشار اسد و دمشق کاسته شود.

البته این برداشت منطقی و اصولی بود چرا که در ماجرای کودتا، پرده ها از مقابل چشمان مقامات ترکیه کنار رفت و بسیاری از حقایق آشکار شد.

کودتای نافرجام ترکیه دوست و دشمن را برای ترکیه نشان داد. آنها اگر با چشمان باز به اتفاقات و ماجرای کودتا نگاه کنند متوجه می شوند که حتی سوریه که اکنون با دشمنی ترکیه روبر است، موضع بسیار منطقی و اصولی در قبال کودتا اتخاذ کرد.

ترکیه از زمان آغاز بحران در سوریه اصرار بر کناره گیری بشار اسد از دولت قانونی این کشور داشت.

مقامات آنکارا اعتقاد دارند با رفتن اسد آرامش به سوریه باز خواهد گشت. در حالی که رفتن اسد بر بحران دامن خواهد زد و تروریست ها قدرت بیشتری خواهند گرفت.

اما مقامات ترکیه همچنان در بحران کودتا به سر می برند و در این شرایط برای سوریه هم تصمیم می گیرند!

شاید اگر همراهی و همدلی کشورهای همسایه مانند ایران، سوریه و روسیه نبود، دولت اردوغان توان مقابله با کودتا را نداشت و اکنون یک سرنوشت دیگر برای او رقم می خورد.

مسائل داخلی با موضوع کودتا اکنون مهمترین مسئله ترکیه است. مقامات این کشور باید توان خود را برای کنترل کشور پس از کودتا صرف کنند و به دخالت های خود در بحران سوریه پایان دهند.

پس از شکست کودتا در ترکیه سیگنال هایی از سوی مقامات این کشور مخابره می شد که به نظر مثبت بود.

نخستین بار اردوغان اعلام کرد در جلسه شورای امنیت ملی ترکیه درباره سوریه بحث و تصمیمات خوبی برای آن اتخاذ خواهد شد.

البته این خبر در همین اندازه باقی ماند و اردوغان از آن تصمیمات خوب و مهم چیزی نگفت.

اما سفر اردوغان به روسیه و دیدار او با پوتین، کارشناسان را بر آن داشت تا در تحلیل های خود پیش بینی کنند که این دیدار باعث چرخش ترکیه در قبال سوریه می شود.

گرچه از محتوای گفت وگوهای دو رئیس جمهوری نکته قابل توجهی درز نکرد اما می توان گمان برد که پوتین در باره سوریه به اردوغان چه گفته است.

روسیه خواهان ماندن اسد در قدرت است و اعتقاد دارد اگر قرار بر تغییرات سیاسی و ساختاری در سوریه است، باید از طریق رأی مستقیم مردم باشد.

مسکو می گوید این مردم هستند که باید سرنوشت خود را تعیین کنند. حتی دیگران نمی توانند درباره بودن یا نبودن اسد نظر بدهند.

جمهوری اسلامی ایران هم چنین اعتقادی دارد و می گوید باید ابتدا به نابودی گروه های تروریستی پرداخت سپس درباره دولت سوریه بحث خواهد شد.

سفر ظریف به ترکیه و دیدار او با همتای خود و رئیس جمهوری این کشور هم نشانه هایی از همگرایی برای حل بحران سوریه بود اما آیا ایران با طرح سه ماده ای ترکیه موافق است؟

برخی اطلاعات و اخبار دریافتی از منابع خبری می گویند روسیه و آمریکا بر سر بحران سوریه به توافقاتی دست یافته اند.

این توافقات مهم که می تواند اجرایی هم شود و بخشی از آن در حال اجرا است، شامل برکناری اسد از ریاست جمهوری سوریه نمی شود، اما در عوض آمریکا قصد دارد تا منطقه کردنشین سوریه را مانند کردستان عراق خودمختار کند.

آمریکا کردستان سوریه را برای خود می خواهد و در عوض روسیه در مابقی سوریه حضور و نفوذ داشته باشد. اسد هم همچنان در قدرت باقی بماند.

ترکیه از برنامه آمریکا برای منطقه کردنشین سوریه نگران است. نگرانی او به خاطر منطقه کردنشین خود است، چرا که سال هاست این خطه، ساز مخالف می زند و با دولت مرکزی درگیر است.

آنکارا از روندی که در کردستان سوریه پیش می رود احساس خطر می کند، می داند که اگر شرایط خودمختاری کردها در سوریه فراهم شود، دیگر نمی تواند بیشتر از این  کردهای ترکیه را مهار کند.

اما همه تحلیل ها و پیش بینی ها در باره چرخش ترکیه اشتباه از آب در آمد چرا که نخست وزیر ترکیه در پیشنهادی سه مرحله ای درباره بحران سوریه خواستار حفظ تمامیت ارضی این کشور شد و تأکید کرد بشار اسد در اداره بلند مدت سوریه نقشی نخواهد داشت.

اشاره ییلدریم نخست وزیر ترکیه به تمامیت ارضی سوریه و تأکید او بر حفظ آن نه برای دلسوزی بلکه نگرانی درباره منطقه کرد نشین ترکیه است.

بنعلی ییلدریم به خوبی می داند با خودمختاری منطقه کردنشین سوریه که با کمک آمریکا محقق خواهد شد، منطقه کردنشین ترکیه هم ساز مخالف خود را با شدت بیشتری خواهد نواخت.

آمریکا اکنون در شمال سوریه و منطقه کردنشین حضور دارد. بحران سوریه آنقدر شدید است که دولت مرکزی توان مقابله با همه گروه های تروریستی در همه جبهه ها را ندارد به همین خاطر، ضعف باعث شده است تا آمریکا هم به طور مستقیم در این کشور البته بدون دعوت دخالت کند.

نخست وزیر ترکیه در دفاع از حفظ تمامیت ارضی سوریه سخن گفته اما بدون بشار اسد، ترکیه چگونه می تواند به خود اجازه دهد در باره آینده سیاسی یک کشور اینگونه نظر دهد و تصمیم بگیرد در حالی که خود یک ماه پیش کودتای نظامی که با دخالت بیگانه همراه بود از سر گذراند؟

نخست وزیر ترکیه گفت: در آینده ای نزدیک شاهد نتایج امیدوار کننده ای درباره مساله سوریه خواهیم بود.

این نتایج امیدوار کننده درباره مسأله سوریه چیست؟ آیا مسببین بحران این کشور که ترکیه هم یکی از آنها است، نمی خواهند مسئولیت تبعات دخالت خود را در امور سوریه به گردن بگیرند؟

ییلدیرم از پیشنهاد سه ماده ای دولت خود برای حل بحران سوریه خبر داده است. این سه پیشنهاد چه می گوید؟

نخست وزیر ترکیه با بیان اینکه حل مساله سوریه بسیار نزدیک است، به سه پیشنهاد ترکیه اشاره می کند و می گوید؛ براساس آن مرزها مورد حفاظت قرار می گیرند و به حزب اتحاد دموکراتیک سوریه برای ایجاد یک دولت مستقل اجازه داده نخواهد شد و پس از حل همه مسائل، پناهجویان مستقر در کشورهای همسایه به سوریه باز خواهند گشت.

حزب دموکراتیک سوریه، همان کردهای این کشور هستند که با حمایت آمریکا توانسته اند گروه های تروریستی را از مناطق خود عقب برانند.


ییلدریم با بیان اینکه به همراه دیگر بازیگران منطقه ای مساله سوریه را حل خواهند کرد، گفت: براساس ماده اول تمامیت ارضی سوریه حفظ خواهد شد و به گروه هایی مانند حزب اتحاد دموکراتیک سوریه اجازه تشکیل دولت مستقل داده نخواهد شد. همچنین براساس ماده دوم، در دوره جدید ساختارهای سیاسی براساس مسائل منطقه ای، قومی و یا مذهبی اولویت بندی نخواهند شد زیرا در حال حاضر یکی از دلایل بروز مشکلات همین اولویت بندی هاست. در این کشور اولویت بندی دولت براساس مذهب انجام نخواهد شد و در دوره بلندمدت اصلاً جایی نخواهد داشت.

به گفته او، براساس ماده سوم، پس از اجرای کامل راهکار سیاسی در سوریه همه آوارگان و پناهجویانی که در کشورهای منطقه از جمله ترکیه پناهنده شده اند براساس یک برنامه مشخص به کشورشان باز خواهند گشت. نه تنها پناهجویان مستقر در ترکیه، بلکه پناه جویان سوری در اردن، لبنان و کشورهای دیگر نیز بازخواهند گشت.

طرح پیشنهادی ییلدریم دارای نواقص زیادی است. در این طرح هیچ اشاره به مبارزه با گروه های تروریستی از جمله داعش و جبهه النصره نشده است. با جود این گروه ها چگونه می توان مردم آواره سوریه را به کشور خود باز گرداند؟

سوریه اکنون یک ویرانه وحشتناک است. جایگاه کمک های دیگر کشورها از جمله ترکیه که در ویرانی آن نقش داشته در طرح ییلدیریم کجاست؟

همه چیز سوریه در این جنگ 5 ساله ویران شده است. تکلیف بازسازی آن چه می شود؟

به نظر می سد ترکیه در طرح پیشنهادی بیشتر به فکر خود است تا سوریه و مردم اش، مقامات این کشور با طرحی که ارائه داده اند، برای سوریه بریده، دوخته و می خواهند بر تن این کشور کنند. اما این لباس به تن سوریه نمی رود. چرا که بدقواره دوخته شده است.

انتهای پیام/


حاج اسد
|
-
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
0
0
تا حال با کمک دلارهای سعودی و شیوخ کارهائی انجام داده اید ولی بس است دیگر به فکر سازندگی باشید و کمک برای همسایه. مطمئن باشید اگر به همسایه تان بدی کنید در پایان بدش را خواهید دید.
ناشناس
|
-
|
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
0
0
به نظر من ایران و روسیه نباید به اردوغان اعتماد کنند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *