مدیران مناطق آزاد آمار مستند ارائه کنند/ 80 درصد مناطق آزاد فقط تفرجگاه هستند

11:58 - 20 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۸۰۲۲
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
مناطق آزاد در حقیقت برای آسان‌تر شدن تجارت با بازارهای خارجی و دسترسی سریع به منابع مالی از جمله ارز راه اندازی شده، همچنین روبه جلو حرکت کردن صادرات کشور و افزایش آن مدنظراست که به نظر نمی‌رسد این مهم تا کنون محقق شده باشد.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، ایجاد مناطق آزاد، نخستین بار در کشورهایی ایجاد شد که دارای اقتصاد بسته بودند ودر ایران هم با توجه به قوانین سخت گیرانه داخلی و بروکراسی اداری برای تجارت با جهان این مناطق ایجاد شده است و در همان اوایل احداث بسیارمورد توجه قرار گرفت و تاثیرات خود را بر اقتصاد کشورمان که در آن روزگار وابسته به نفت بود گذاشت.

اولین بار ایجاد مناطق آزاد به ‌موجب تبصره «19» قانون برنامه اول توسعه در دستور کار دولت قرار گرفت و سه منطقه آزاد کیش، قشم و چابهار به‌موجب قانون مصوب 1372 ایجاد شد که بتوانند جذب سرمایه خارجی کنند و زمینه را برای صادرات محصولات تولید داخل فراهم آورد.

در این بین بحث‌هایی در ارتباط با ایجاد مناطق جدید توسط دولت یازدهم صورت گرفته است اما کارشناسان بر این باورند که هنوز از تمام ظرفیت مناطق آزاد فعلی استفاده نشده است و باید برای احداث منطقه جدید ظرفیت مناطق آزاد فعلی را کامل کنیم.

عباس آرگون عضوهیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفت‌و‌گو با میزان در ارتباط با اهداف ایجاد منطقه آزاد گفت:هدف از ایجاد مناطق آزاد درواقع دسترسی و تسهیل به بازارهای جهانی،افزایش تولیدو توسعه صادرات از اهداف ایجاد مناطق آزاد است  و میتوان به این اهداف بحث سرمایه گزاری خارجی و ایجاد فرصت های شغلی هم اضافه کرد همچنین با توجه به وجود قوانینی که تجارت را برای بازرگانان و تجار آسان میکند که این مسائل باید به توسعه و پیشرفت کشور منجر شود همچنین برای توسعه در کشور زیر ساخت هایی لازم است.

آرگون با اشاره به این امر که باید آمار دقیقی توسط مدیران مناطق آزاد منتشر شود افزود:در حال حاضر نمی توان نمره خوبی به این مناطق داد و آمار دقیقی باید از سوی مدیران مناطق آزاد ارائه شود که مشخص کند این مناطق چه نقشی در پیشبرد اهدافی که برای آنها این مناطق ایجاد شده است دارند البته دولت هم باید نگاه جامعی برای مناطق آزاد تابین کند که در همان راستا حرکت کرده و به اهداف آنها برسد.

عضوهیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به بحث توسعه و راه انداری مناطق آزاد جدید گفت:  با ایجاد این مناطق دولت ها از یکسری حقوق محروم خواهد کرد و کالاهایی که به این مناطق وارد میشود حقوق های گمرکی آنها پرداخت نمی شود و باید قبل از این که به فکر ایجاد مناطق آزاد جدید باشیم از تمامی ظرفیت های موجود مناطق آزاد فعلی استفاده شود و به تکمیل و بهره برداری از ظرفیت‌هایی که تا کنون مورد استفاده قرار نگرفته اند بپردازیم در عین حال مناطق آزاد باید کیفی باشند نه کمی.

محمد لاهوتی دیگرعضوهیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره اهداف ایجاد مناطق آزاد به میزان گفت:هدف از ایجاد منطقه آزاد از همان اوایل آغاز به کار خود جدا شدن از قوانین و بروکراسی اقتصادی کشور بود لذا مناطق آزاد با این رویکرد قرار شد شکل بگیرد که با حضور بانک‌های خارجی و جذب سرمایه گزاری خارجی و استفاده از انرژی ارزان و نیروی کار متخصص استفاده کنند تا این مناطق تبدیل به یک منطقه تجاری صادراتی شوند.

عضوهیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ادامه داد:بعد از 25 سال با نگاهی حتی کلی به خروجی مناطق ویژه به این جمع بندی میرسیم که کمتر از 20 درصد از اهداف تایین شده برای رسیدن به رشد محقق شده است و بیش از 80 درصد آنها به مناطق سیاحتی ،تفرجگاه و منطقه ای برای واردات تبدیل شده است.

لاهوتی در ارتباط با ضرورت ایجاد مناطق آزاد جدید توسط دولت یازدهم تصریح کرد: ایجاد مناطق آزاد در صورتی ضروری است که باعث سهولت تجارت،تولید و صادرات منجر شود و اگر با همان اهداف قبلی و از مسیر خود خارج شوند به نظر نمیرسد از این مناطق بتوان استفاده ای برای اقتصاد کشور کرد.

در پایان باید در نظر داشت که ایران جزو کشورهایی است که تعداد زیادی مناطق آزاد در اختیار دارد اما به نظر نمیرسد تا به حال توانسته باشد از مزایای این مناطق بهره کافی را برده باشند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *