مایکروسافت با ارائه ابزاری، تبدیل افزونه کروم به اج را ساده تر می‌کند

6:30 - 18 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۶۹۳۱
با وجود این که ۵ ماه پیش و در نسخه‌ پیش‌نمایش ویندوز 10 با شماره‌ ساخت ۱۴۲۹۱، قابلیت پشتیبانی از افزونه‌ها در مرورگر اج در اختیار کاربران نسخه‌ اینسایدر قرار گرفته بود، اما این قابلیت در بروزرسانی سالیانه به طور رسمی در اختیار عموم کاربران قرار گرفت. حالا شرکت مایکروسافت روی ابزاری ویژه برای تبدیل ساده‌تر افزونه‌های مرورگر کروم گوگل به اج تمرکز کرده است.
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از زومیت، شرکت مایکروسافت حدود ۵ ماه پیش و در نسخه‌ پیش‌نمایش ویندوز 10 با شماره‌ ساخت ۱۴۲۹۱، پشتیبانی از افزونه‌ها را به مرورگر اج اضافه کرد که فقط برای کاربران عضو برنامه‌ اینسایدر قابل دسترس بود. هم‌اکنون با انتشار بروزرسانی سالیانه برای سیستم عامل ویندوز ۱۰، همه‌ کاربران می‌توانند از این مرورگر و افزونه‌های آن بهره‌مند شوند. به تازگی مایکروسافت ابزاری ویژه برای تبدیل افزونه‌های مرورگر کروم شرکت گوگل به افزونه‌های مرورگر اج توسعه داده است تا فرآیند توسعه‌ افزونه‌ی اج را برای توسعه دهندگان دیگر ساده‌تر کند.

ابزار یاد شده تحت عنوان Microsoft Edge Extension Toolkit، از طریق فروشگاه ویندوزی (Windows Store) قابل دریافت است. شرکت مایکروسافت در فروشگاه ویندوزی، ابزار یاد شده را این گونه توصیف می‌کند: این ابزار امکان تبدیل افزونه‌ مرورگر کروم را برای اجرا در مرورگر مایکروسافت اج (Microsoft Edge) موجود در بروزرسانی سالیانه‌ ویندوز ۱۰ با شماره‌ ساخت ۱۴۳۹۳.۱۰ برای توسعه دهندگان فراهم می‌کند. ابزار Microsoft Edge Extension Toolkit، اقدام به ایجاد فایل‌های ضروری manifest با فرمت (JSON (manifest.json که فرمتی برای مبادله‌ داده است، کرده و در واقع پلی به سمت مرورگر کروم ایجاد می‌کند. در حقیقت رابط‌های برنامه نویسی نرم‌افزار (API)، که به وسیله‌ مرورگر مایکروسافت اج پشتیبانی می‌شوند، کدی اضافی را برای افزودن امکانات و تسهیلات مضاعف (polyfill) در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد. توسعه دهندگان هم با استفاده از این کدها، به راحتی اقدام به توسعه‌ افزونه برای مرورگر اج می‌کنند.

در حال حاضر، تعداد افزونه‌هایی که مرورگر مایکروسافت اج با بروزرسانی سالیانه از آن‌ها پشتیبانی می‌کند بسیار محدود است. اما از این پس با وجود این ابزار باید منتظر انتشار تعداد زیادی از افزونه‌های تبدیل شده‌ مرورگر کروم به افزونه‌های سازگار با مرورگر اج باشیم. از افزونه‌هایی که در حال حاضر برای مرورگر اج توسعه داده شده‌اند می‌توان به Pin It Button، AdBlock Plus، Office Online، Amazon Assistant، LastPass، AdBlock، Evernote Web Clipper و چند افزونه‌ دیگر اشاره کرد. دانلود این افزونه‌ها به همان سادگی دریافت یک نرم‌افزار از فروشگاه ویندوزی است.

با وجود این که نرم‌افزار یاد شده در مراحل اولیه بوده و حتی تاکنون به طور رسمی به وسیله‌ مایکروسافت رونمایی نشده، اما انتظار می‌رود که به زودی تبدیل به ابزاری کاربردی برای توسعه دهندگان شود. توسعه دهندگان به وسیله‌ این ابزار می‌توانند افزونه‌ها را از پوشه‌های خود بارگذاری کرده و آن‌ها را برای استفاده در مرورگر اج آماده‌سازی و قانونی کنند. توسعه دهندگان همچنین می‌توانند با این ابزار، گزارش باگ‌های مربوطه را هم مشاهده کنند. اگر یک توسعه دهنده یا مشتاق دیدن ابزار Microsoft Edge Extension Toolkit از نزدیک هستید، می‌توانید با کلیک روی نام ابزار یاد شده، آن را دانلود کنید.

/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *