مرمت و بازسازی خانه سیمین و جلال با حفظ هویت بنا

1:25 - 14 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۵۳۵۶
مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران گفت: مرمت و بازسازی منزل جلال آل احمد و سیمین دانشور با حفظ هویت این بنای فرهنگی و مطابق با اصول علمی مرمت ابنیه تاریخی صورت گرفته است.

به گزارش گروه جامعه ، علیرضا جعفری گفت: در راستای توسعه فضاهای فرهنگی و هنری در سطح شهر تهران و با هدف باز زنده سازی خانه های مشاهیر و بزرگان و پاسداشت منزلت نویسندگان به عنوان پایه های فرهنگ و هنر در جامعه، منزل مسکونی جلال آل احمد و سیمین دانشور با مساحت 420 متر مربع به تملک شهرداری تهران درآمده و مرمت و بازسازی آن در دستور کار شرکت توسعه فضاهای فرهنگی قرار گرفته است.

وی گفت: قدمت این بنا حدود 60 سال و ارزش تاریخی و فرهنگی آن به خاطر حضور دو تن از نویسندگان و مشاهیر کشورمان است.

مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اینکه آنچه این بنا را ارزشمند کرده زندگی و حیات دو تن از مفاخر ادبی و فرهنگی ارزشمند معاصر کشورمان در آن است، افزود: هدف از مرمت و سرپا نگه داشتن این بنا، نمایش، مطالعه و تحقیق در زندگی جلال آل احمد و سیمین دانشور است.

جعفری با اشاره به اینکه مداخلات ما در مرمت منزل سیمین و جلال در راستای مقاوم سازی بناست، تصریح کرد: این اقدامات شامل مرمت انواع ترک‌ها، پوسیدگی‌ها و رفع فرسایش مصالح بنا و حذف عوامل آسیب رسان از جمله رطوبت و نشست پی است.

جعفری به بخش‌های الحاقی به اصل این بنا همچون اتاق کار جلال آل احمد و همچنین اتاق کار سیمین دانشور در دوره‌های بعدی اشاره و خاطرنشان کرد: این دو بخش در حال گسستگی از دو طرف بنا است، اما هدف ما حفاظت از تمامی بخشهاست و اقدامات لازم نیز در راستا در حال انجام است.

وی با تاکید بر اینکه به دلیل تغییر ظرفیت کاربری این بنا از یک منزل شخصی به یک بنا با کاربری عمومی(موزه) باید اقدامات لازم در راستای استحکام بخشی و مقاوم سازی آن صورت پذیرد، گفت: با پیدا شدن یک آب انبار در زیر سازه اصلی بنا، تلاش ما حفظ این فضا که جزء اولیه و اصلی منزل به شمار می‌آید، است‌.

به گفته مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران تدابیری اندیشیده شده تا تمامی مراحل مرمت، با مداخلات بسیار محدود و حداقلی و در عین حال همراه با استحکام بخشی و ضرورت‌های لازم برای حفاظت از بنا همراه باشد.

مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: جلساتی را با ورثه مرحوم سیمین دانشور و جلال آل احمد که در برخی موارد با یکدیگر اختلافات حقوقی داشته‌اند، برگزار و نقطه نظرات و پیشنهادات آنان را که عمدتا حاکی از تغییر حداقلی مداخله در بنا بوده است، به کار بسته و به مشاور پروژه ابلاغ کرده‌ایم.

جعفری با اشاره به اینکه در راستای رطوبت‌زدایی و مقاوم‌سازی بنا کارهای اولیه صورت گرفته است، گفت: دیوارهای حیاط شمع‌کوبی شده و بازسازی بنا با حفظ ویژگی‌های اولیه آن در حال انجام است.

گفتنی است خانه سیمین دانشور و جلال آل احمد در بن بست ارض، در کوچه رهبری و خیابان دزاشیب قرار دارد که از سوی شهرداری خریداری شده و به زودی تبدیل به خانه موزه می‌شود و زیربنای این پروژه حدود 250 مترمربع و شامل 2 طبقه است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *