میوه گران می‌شود/ لزوم نظارت بیشتر دولت بر بازار

13:14 - 15 مرداد 1393
کد خبر: ۲۰۳۹
خبرگزاری میزان: سید رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی از گران شدن مرکبات در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: اگر دولت نظارت و کنترلی بر تنظیم بازار نداشته باشد، به زودی شاهد افزایش قیمت میوه در بازار خواهیم بود.

: سید رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی از گران شدن مرکبات در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: اگر دولت نظارت و کنترلی بر تنظیم بازار نداشته باشد، به زودی شاهد افزایش قیمت میوه در بازار خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، قیمت محصولات کشاورزی و باغی در دولت گذشته در فصول مختلف نوسان قیمتی شدیدی را تجربه کرد که این امر به دلیل ضعف دولت در تنظیم بازار بود و هر سال قیمت میوه روند افزایشی را طی کرد. در حال حاضر یکی از نگرانی های شهروندان قیمت میوه و همچنین تکرار شدن ماجرای غم انگیز افزایش قیمت دولت گذشته باشد، گفت وگویی در این رابطه با سید رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.

روند قیمتی محصولات باغی را در آینده چگونه پیش بینی می کنید؟
با توجه به سرمایی که سال گذشته در استان های شمالی شاهد آن بودیم، انتظار می رود با کمبود مرکبات مواجه شویم بنابراین قیمت مرکبات به دلیل کمبود، افزایش پیدا خواهد کرد. هشدارهای لازم را به دولت داده ایم، اگر اقدام مناسبی در حوزه تنظیم بازار صورت نگیرد به طور حتم شاهد گرانی برخی از محصولات کشاورزی و باغی از جمله پرتقال خواهیم بود.

سرما سال گذشته سبب شد تا بخش عظیمی از محصولات باغی استان های شمالی از بین رود بنابراین میزان تولید این محصول به شدت کاهش پیدا کرده و اگر هم محصولی وجود داشته باشد تولید سال های گذشته است.

در حال حاضر وضعیت تولید اسفبار است، با چنین شرایطی قیمت ها بی شک بالا می رود، اگر می خواهیم با موج گرانی دوباره روبرو نشویم، در تنظیم بازار دقت بیشتری داشته باشیم. اتحادیه ها در این بحث می توانند دولت را در تنظیم بازار کمک کنند تا قیمت های میوه در سه ماه آخر سال ثابت باشد.

علت افزایش ناگهانی قیمت میوه و محصولات باغی، واردات بی رویه و همچنین بی ثباتی قیمت در بازار را چه مواردی می دانید؟
یکی از مهم ترین علت ها ضعف در تنظیم بازار است، در بخش ذخیره سازی میوه و همچنین تنظیم بازار تا کنون برنامه ریزی صحیحی صورت نگرفته است.

پیشنهاد بنده برای رفع این مشکل تقویت تشکل های تولیدی و صادراتی در این زمینه است تا دولت را در رابطه با تنظیم بازار، تولید و قیمت گذاری کمک کنند.

به طور طبیعی قیمت میوه را بازار عرضه و تقاضا تعیین می کند و در ایران نیز نمی توان قیمت دقیق میوه را پیش بینی کرد زیرا قیمت تمام شده محصولات نامشخص و غیرقابل پیش بینی است و از سوی دیگر حوادث غیرمترقبه و همچنین سیاست های مسئولان در این زمینه نیز تاثیرگذار است.

گاهی اوقات به قدری هندوانه وارد بازار می شود که قیمت آن کاهش پیدا می کند و حتی کرایه حمل و نقل آن از قیمت تولید هندوانه بیشتر می شود یا میزان تولید به قدری کاهش می یابد که آن محصول در بازار نایاب و به دنبال آن قیمت محصول نجومی افزایش پیدا می کند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *