تفاهم همکاری فضایی تهران و مسکو/ دیدار سران موضوع مذاکره واعظی و همتای روسی

15:56 - 08 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۳۴۱۶
دسته بندی: سیاست ، عمومی
محمود واعظی و الکساندر نوواک روسای ایرانی و روسی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور در مسکو بر لزوم آمادگی و برنامه ریزی مشترک برای استفاده از دستاوردهای دیدار پیش بینی شده حسن روحانی و ولادیمیر پوتین روسای جمهور ایران و روسیه در ماه جاری برای اوج گیری روابط تاکید کردند.
تفاهم همکاری فضایی تهران و مسکو/ دیدار سران موضوع مذاکره واعظی و همتای روسیبه گزارش گروه سیاسی ،در نشست هیات ایرانی و روسی که امروز (جمعه) با حضور مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه دو کشور برای گسترش همکاری ها در دوره نوین اراده جدی دارند، گفت: ایران برای توسعه فراگیر و بدون محدودیت همکاری ها با روسیه آماده است و مصوبات دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور در سال گذشته نیز نقشه راه توسعه روابط را ترسیم کرد که حرکت رو به پیشرفت در این عرصه ادامه دارد.

وزیر ارتباطات همچنین اظهار کرد که اسناد بسیار مهمی در دو سال اخیر امضا و کار گروه های متعددی برای اجرایی کردن آن تشکیل شده که برگزاری نشست های مربوط به آنها نیز دستاوردهای خوبی داشته است.

بنا به اعلام بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در مسکو، نوواک وزیر انرژی روسیه نیز با اشاره به برنامه دیدار سران دو کشور در باکو، گفت: فرصت های زیادی برای توسعه روابط به بهره برداری رسیده و هنوز هم عرصه های دیگری در بخش های مختلف وجود دارد.

وی اظهار کرد: در پنج ماهه نخست سال 2016 حجم مبادلات بازرگانی دو کشور حدود 70 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر شده و هنوز هم قابل افزایش می باشد.

نوواک همچنین از تهیه موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا خبر داد و خواستار تلاش بیشتر دو کشور برای رسیئن به نتیجه زودتر شد تا بتوان زمینه های اجرا را فراهم کرد.

وی حل مسائل بانکی را برای توسعه روابط دو کشور بسیار مهم و حیاتی خواند و گفت که روسیه آماده همکاری های لازم در این زمینه می باشد و پرداخت ها اکنون نیز دو برابر شده است.

نوواک همچنین ابراز امیدواری کرد که گزارش برنامه های تدوین شده و امور در دست اجرا پیش از دیدار سران دو کشور که قرار است در آینده ای نزدیک در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شود، در اختیار رییسان جمهوری ایران و روسیه قرار گیرد.

وی درپایان با اشاره به برنامه های همکاری نفتی و گازی ایران و روسیه گفت: شرکت گاز پروم تمایل دارد در حوزه های گازی، مخزنی و تولید سی ان جی برای کشورهای ثالت در ایران فعالیت کند.

همچنین پیگیری توافق های استانی و تقویت روابط بین استان ها، نشست مشترک همایش استانداران در روسیه، گسترش همکاری های فضایی و اعلام امضای یادداشت تفاهم همکاری ها در این زمینه در مذاکرات دیروز هیات های ایرانی و روسی، مخابراتی و ارتباطی که چهار کمیته پیگیری در این زمینه تشکیل شده است و پیگیری همکاری های منطقه ای در قالب اتحادیه اقتصادی اوراسیا از دیگر محورهای مذاکرات و توافق های دو هیات ایرانی و روسی اعلام شد.

مرور توافق های کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور و پیگیری موارد مختلف، ارزیابی مثبت از برنامه های اجرا شده حاصل از مصوبه های نشست پاییز سال گذشته این کمیسیون در مسکو ، اهمیت پیش نویس نقشه راه توسعه روابط صنعتی با پیش بینی اجرای 70 طرح مشترک از جمله طرح های دارای اولویت، لزوم همکاری های بیشتر برای رفع مشکلات بانکی و اقدام برای گشایش خط اعتباری ریش اکونوم بانک نیز در نشست مذاکراتی واعظی و نوواک رییسان ایرانی و روسی کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور بررسی شد.

وزیر ارتباطات در مدت حضور سه روزه خود در مسکو با ورونیکا نیکیشینا وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا با موضوع تجارت آزاد بین تهران و این اتحادیه با تعرفه صفر و کم برای کالاهای مورد توافق، نیکلای نیکیفروف وزیر ارتباطات و رسانه های جمعی و همچنین دنیس مانتوروف وزیر صنعت و تجارت روسیه با موضوع توسعه هر چه بیشتر روابط دو جانبه و اقتصادی در منطقه دیدار و مذاکره کرد.

از آغاز روی کار آمدن دولت یازدهم، ایران و روسیه با اجرای راهبرد افزایش همکاری های دوجانبه و همگرایی منطقه ای، روابط اقتصادی رو به رکورد خود را تحرک بخشیدند.

پایین ترین سطح روابط تجاری دو کشور در سال 1392 با سقوط از چهار میلیارد دلار به کمی بیش از یک میلیارد دلار تجربه شد.

در چارچوب اقدام های دولت یازدهم، سال2014 ارزش اقتصادی روابط دو کشور به حدود یک میلیارد و 700 میلیون دلار رسید، سال 2015 نیز حدود 30 درصد رشد کرد و براساس آمارهای تازه اعلام شده در شش ماهه اول سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال 2015، حدود 69 درصد بیشتر شده است.

اتحادیه اقتصادی اورآسیا نیز با جمعیتی بیش از 180 میلیون نفر دربرگیرنده پنج کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان است که بیش از 20 میلیون کیلومتر مربع مساحت دارند و با توجه به نزدیکی جغرافیایی، بازار بزرگی برای صادرات کالاهای ایرانی به شمار می روند و برقراری تجارت آزاد نیز می تواند فرصت های زیاد همه جانبه ای را برای بخش خصوصی ایران و کشورهای عضو این اتحادیه ایجاد کند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *