لزوم تبدیل شدن مساجد به کانون فعالیت‌های فرهنگی مردمی

22:30 - 08 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۳۳۰۴
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به لزوم خارج شدن مسجد از حالت نمازخانه و تبدیل آن به کانون فعالیت‌های فرهنگی مردمی بر استقلال بچه‌های مسجدی از دولت و مراکز مالی تأکید کرد.

به گزارش گروه سیاسی ،نصرالله پژمان‌فر در جلسه‌ای که با حضور محمدعلی چمی‌گو، معاون فرهنگی سپاه امام رضا(ع) و سید سجاد جلینی، مدیر فرهنگ‌سرای انتظار، جهت آشنایی مسؤولان فرهنگی مشهد با طرح جشنواره مسجدی‌ها برگزار شد، بازگشت به مسجد را پس از گذشت سه دهه از انقلاب اسلامی، امری مبارک دانست و اظهار کرد: مسجد باید از این حالت نمازخانه‌ای خارج و تبدیل به قرارگاه فرهنگی محلات مختلف شهر شود.

وی با اشاره به بخش‌های مختلف جشنواره مسجدی‌ها، ادامه داد: در کنار فعالیت‌های هنری، باید بر فعالیت‌هایی در مسجد تمرکز کنید که شرایط برای حضور نسل جوان جامعه در مسجد فراهم شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با تأکید بر اینکه با مأموریت‌های بزرگ برای مساجد محلی مخالف هستم، گفت: از صدر اسلام، مساجد کارکردهای خاص خود را داشتند و نباید مسجد محلی ظرفیت و توان خود را برای خارج از محله خود هزینه کند.

پژمان‌فر به‌ضرورت به روز کردن فعالیت‌های مسجدی اشاره کرد و افزود: ببینید در این دهه چه اقتضائاتی برای نسل جوان وجود دارد و کدام کارکردهای فرهنگی مسجد بیشتر جوانان و نوجوانان را جذب می‌کند و روی همان برنامه‌ریزی کنید.

بچه‌های مسجدی رو پای خود بایستند

وی به کارکردهای مختلف مساجد در دوران انقلاب اشاره کرد و گفت: آنچه در دوران انقلاب در فعالیت‌های فرهنگی به ما کمک می‌کرد این بود که هیچ مسأله‌ای ما را از حرکت بازنمی‌داشت؛ چون وابستگی مالی به هیچ نهادی نداشتیم.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کار فرهنگی زمانی موفق است که بدون نیاز به پشتیبانی مالی حرکت کند، افزود: جشنواره مسجدی‌ها در مساجد به‌گونه‌ای گام بردارد که پس از اتمام این جشنواره، مساجد بتوانند به‌صورت مستقل به فعالیت‌های فرهنگی خود ادامه دهند.

پژمان‌فر ادامه داد: به بچه‌های مسجدی بیاموزید که روی پای خود بایستند و هزینه کار فرهنگی خود را به دست آورند.

وی به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر عدم وابستگی نهادهای مردمی فرهنگی به نهادهای دولتی و مالی، گفت: جشنواره مسجدی‌ها بر این مسئله اصرار داشته باشد و به بچه‌های مسجد این ریاضت را بیاموزد.

هم‌افزایی گروه‌های مسجدی ضرورت کار فرهنگی است

در ادامه این جلسه، معاون فرهنگی سپاه امام رضا(ع) تبدیل‌شدن مساجد به نمازخانه را به دلیل نبود فهم درست از کارکردهای مسجد دانست و اظهار کرد: فعالیت‌های مسجدی را باید به‌گونه‌ای تقویت کنیم که در مسجد ریشه بدواند و حتی بدون حضور نهادهای مدیریتی، بتواند به کار خود ادامه دهد.

محمدعلی چمی‌گو به‌ضرورت هم‌افزایی میان نهادهای متولی مساجد اشاره کرد و افزود: قبلاً تنها یک گروه در مساجد فعال بودند، اما این روزها گروه‌های متعددی فعالیت می‌کنند که باوجود اهداف و چشم‌انداز یکسان، نمی‌توانند با یکدیگر هماهنگ باشند.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های مسجدی ضعف‌هایی دارد، ادامه داد: اقداماتی که گروه‌های مختلف در مسجد مانند بسیج و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد انجام می‌دهند، ضعف‌هایی دارد که اگر این فعالیت‌ها به یکدیگر گره بخورد، هم‌افزایی صورت گرفته و تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

در ابتدای این جلسه سید سجاد جلینی، مدیر فرهنگ‌سرای انتظار، طرح و اهداف جشنواره مسجدی‌ها و نتایجی را که این جشنواره تاکنون به دست آورده، تشریح کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *