نشست خواب‌آور سران عرب، صهیونیست‌ها را کامروا کرد/ مسئله فلسطین دیگر اولویت اعراب نیست

11:03 - 08 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۳۲۵۵
دسته بندی: سیاست
"احمد ابوالغیط" دبیرکل جدید و مصری اتحادیه عرب نیز در حاشیه اجلاس موریتانی طی سخنانی بدون اینکه سخنی از تجاوزات صهیونیست‌ها به میان آورد و نسبت به تضییع حقوق فلسطینیان اعتراض کند و یا به کشتار بی رحمانه اعراب یمن توسط جنگنده های سعودی معترض شود، در راستای منافع و سیاست‌های رژیم عربستان، بر طبل ایران هراسی کوبید و گفت: "ایران جهان عرب را از خود خشمگین کرده است"!
نشست خواب‌آور سران عرب، صهیونیست‌ها را کامروا کرد/ مسئله فلسطین دیگر اولویت اعراب نیستگروه سیاسی: اجلاس سران اتحادیه عرب در شرایطی در نواکشوت پایتخت موریتانی، برگزار شد که حواشی آن پررنگ تر از متن بود و نکته قابل توجه آن نیز ناکامی سعودی‌ها در ایجاد اجماع برای فشار به ایران بود.

در اجلاس مزبور، فقط سران 8 کشور عربی حضور داشتند که البته تصاویر ضبط شده از این اجلاس نشان می‌داد برخی از آن‌ها به خواب عمیق فرورفته اند؛ همچنین مقرر شده بود این اجلاس دو روزه باشد اما عدم استقبال هیئت‌های سیاسی عرب از این اجلاس و بهانه‌های مضحک آن‌ها و همچنین انفعال و اختلاف، اندک حضار شرکت کننده موجب شد تا مسئولان برگزاری، این نشست را در یک نصف روز به پایان برسانند.

ملک سلمان پادشاه فرتوت سعودی از غایبان نشست موریتانی بود؛ عبدالفتاح السیسی رئیس دولت کودتا در مصر نیز از ترس جانش و به بهانه ترور شدن، از حضور در موریتانی سرباز زد؛ همچنین "تمام سلام" مسئول لبنانی نیز به توصیه وزیر بهداشت لبنان شب را بجای نواکشوت موریتانی در رباط مراکش گذراند تا از موش‌ها و سوسک‌های این کشور در امان باشد؛ امری که نوعی توهین به میزبان تلقی شد.

مسئله فلسطین از اولویت اتحادیه عرب خارج شد

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان نیز به بهانه فوت برادرش در نشست موریتانی شرکت نکرد؛ این امر مورد انتقاد بسیاری از تحلیلگران جهان عرب قرار گرفت؛ چرا که مسئله فلسطین همواره جزء سرفصل های نشست سران عرب بود، اما غیبت نماینده فلسطین موضوع این کشور را از اولویت اعراب خارج کرد و این فضا را برای سعودی ها ایجاد کرد تا هجمه ها و فشارهای خود علیه ایران و محور مقاومت را افزایش دهند و بجای چاره اندیشی پیرامون دفع شر دشمن اول جهان اسلام و جهان عرب، یعنی رژیم صهیونیستی، مدام بر خطر ایران بکوبند!

"ایران هراسی"، پروژه نخ نما شده سعودی‌ها

پیش از برگزاری رسمی نشست سران عرب در نواکشوت موریتانی، کشورهای "عربستان، بحرین، مصر و امارات" در  نشستی چهارجانبه آنچه که آن را "دخالت ایران در امور کشورهای عربی" خواندند، محکوم کردند و سپس با طرح موضوع "ایران هراسی" در اجلاس نواکشوت، سعی کردند کشورهای عربی را علیه ایران تهییج و تحریک کنند؛ امری که البته چندان در ان به توفیقی دست نیافتند.

"احمد عقیقی" سخنگوی اتحادیه عرب نیز ساعاتی قبل از آغاز نشست نواکشوت به تشتت آرای اعضای این اتحادیه و اختلاف نظر آنها در پرونده‎های مختلف اشاره کرد و گفت: وزرای خارجه اتحادیه عرب درباره دخالت ایران در امور کشورهای عربی و نفوذ ترکیه در عراق اختلاف نظر دارند.

"احمد ابوالغیط" دبیرکل جدید و مصری اتحادیه عرب نیز در حاشیه اجلاس موریتانی طی سخنانی بدون اینکه سخنی از تجاوزات صهیونیست‌ها به میان آورد و نسبت به تضییع حقوق فلسطینیان اعتراض کند و یا به کشتار بی رحمانه اعراب یمن توسط جنگنده های سعودی معترض شود، در راستای منافع و سیاست‌های رژیم عربستان، بر طبل ایران هراسی کوبید و گفت: "ایران جهان عرب را از خود خشمگین کرده است"!

ابوالغیظ همچنین طی مصاحبه با "اسکای نیوز" تلاش کرد دل حاکمان اماراتی را نیز بدست آورد و ادعای نخ نما و بی‌ارزش مالکیت امارات بر جزایر سه گانه ایرانی را تکرار کرد. وی همچنین در شرایطی حضور مستشاری ایران در سوریه و عراق را دخالت کشورمان در امور اعراب تلقی کرد که زمانیکه مردم مظلوم دو کشور عراق و سوریه زیر چکمه‌های تکفیری‌های متوحش در حال له شدن بودن، اعراب با تبعیت از سعودی‌ها و با سلاح‌های عاریه‌ای آمریکایی‌ها و صهیونیست ها، مردم مسلمان و عرب یمن را بمباران می کردند. 

شکاف در میان سران عرب به اوج رسیده است

«عبدالباری عطوان»نویسنده و تحلیلگر مشهور جهان عرب طی یادداشتی درباره نشست سران اتحادیه عرب در نواکشوت نوشت: " اوضاع کشورهای عربی بد است و شکاف‌ها در آن به اوج خود رسیده و رهبران تاریخی که جرأت و شجاعت در اتخاذ تصمیم ها داشتند از صحنه ناپدید شدند یا کشته شدند یا علیه شان کودتا شد و کنار زده شدند.اما بقیه رهبران که باقی ماندند یا در بستر بیماری به سر می برند یا برای حکمرانی آموزش می بینند یا از افسردگی مزمن رنج می برند یا از ترور می ترسند یا از عدم بازگشت به کرسی حکومتشان در هراسند".

مسئله سوریه؛ اختلاف حاد اعراب

یکی از اختلافات حاد شرکت کنندگان در نشست موریتانی، بحث پیرامون جایگاه هیئت سوری در این نشست بود؛ سعودی‌ها با همراهی اذناب و جیره خوارانشان همچون قطری‌ها ، اماراتی‌ها، کویتی‌ها ، سودانی‌ها تلاش داشتند تا جایگاه هیئت سوری را به معارضان و نمایندگان تروریست های فعال در سوریه اختصاص دهند که این کار با مخالفت کشورهایی همچون   مصر، الجزایر، عمان، لبنان، فلسطین، لیبی، تونس و جیبوتی مواجه شد.

موریتانی که میزبان نشست سران عرب بود، دولت سوریه به ریاست بشار اسد را به رسمیت می شناسد، و نماینده ای از سوریه و کاردار آن در مقر سفارت سوریه در نواکشوت مستقر هستند.

"مولای ولد محمد الاغظف" نخست وزیر اسبق موریتانی آخرین مسوول عرب بود که با بشار اسد رئیس جمهور سوریه اندکی بعد از تعلیق عضویت آن در اتحادیه عرب دیدار کرد.

اگرچه سعودی‌ها در همراهی سران اتحادیه عرب برای اجماع علیه ایران توفیق چندانی نداشتند اما همین اندک موضعگیری آن ها علیه ایران نیز با واکنش وزارت امور خارجه کشورمان مواجه شد.

واکنش ایران به شیطنت ناکام سعودی‌ها در اجلاس موریتانی

بهرام قاسمی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در خصوص نشست اخیر اتحادیه عرب گفت: وزارت امور خارجه با رصد دقیق، تمام تحولات نشست، اسناد منتشره و اقدامات برخی کشورها در این اجلاس را مورد بررسی قرار داد. بر این اساس صدور بیانیه جداگانه کمیته ٤ جانبه اتحادیه عرب علیه کشورمان در حاشیه اجلاس اخیر موریتانی نشان‌دهنده ناکامی سعودی‌ها در اجماع‌سازی است.

وی افزود: سیاست‌های تفرقه‌انگیز عربستان و اصرار و فشار این کشور بر سایر کشورها برای حمایت از جنگ‌افروزی در یمن، حمایت از تروریست‌ها در سوریه و عراق و سرکوبگری در بحرین و خیانت سعودی‌ها به جهان عرب در اتحاد علنی با رژیم صهیونیستی باعث شد که اجلاس موریتانی بی‌رونق و با حداقل مشارکت برگزار شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان به اندک کشورهایی که کماکان از سیاست‌های فتنه‌انگیزانه سعودی‌ها حمایت می‌کنند هشدار داد این همراهی در آینده نتیجه‌ای جز ایجاد مسئولیت در جنایاتی همچون کودک‌کشی و حمایت از تروریسم نخواهد داشت.







ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *